یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: حرکت به سوی یافتن راه‌حلی سیاسی برای برون‌رفت از بحران سوریه سرعت بیشتری گرفته و همزمان با دیدار رهبر مخالفان سوریه باوزیر خارجه روسیه برای نخستین‌بار، وزیر آشتی ملی سوریه هم از آمادگی رهبر مخالفان برای گفت‌وگو استقبال کرد تا بدین‌ترتیب گزینه مذاکره - به جای گزینه نظامی‌گری- به‌صورت جدی در لابی‌های سیاست پیگیری شود.

سوریه

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پس از آنکه مقام‌های سوریه برای اجرای طرح بشار اسد رئیس‌جمهور این کشور اعلام کردند که سوریه درهای خود را برای انجام گفت‌وگوی ملی به روی تمامی مخالفان بدون هیچ استثنایی باز کرده است، معاذ الخطیب رهبر مخالفان سوریه اعلام کرد که با دو پیش شرط آماده مذاکره با حاکمیت سوریه است. در پی اعلام آمادگی دو طرف برای مذاکره، این‌بار معاذ‌الخطیب برای نخستین‌بار از زمان شکل‌گیری ائتلاف مخالفان سوریه در دوحه طی سه‌ماه گذشته، با سرگئی‌لاوروف وزیر خارجه روسیه در حاشیه نشست امنیتی مونیخ دیدار و گفت‌وگو کرد.

پس از این دیدار، معاذ الخطیب با اشاره به اینکه لاوروف او را به روسیه دعوت کرده است، افزود: این اقدام می‌تواند در گشودن راهی برای برون‌رفت از بحران سوریه کمک قابل‌توجهی بکند. رئیس مخالفان سوریه تصریح کرد که روسیه نگرش مشخصی درباره بحران سوریه دارد اما مخالفان از گفت‌وگو برای کاستن از شدت بحران استقبال می‌کنند و می‌باید بسیاری از جزئیات به بررسی گذاشته شوند. این درحالی است که از جزئیات این دیدار هیچ خبری منتشر نشد.

وزیر خارجه روسیه علاوه بر دیدار با الخطیب، با جو بایدن معاون رئیس‌جمهور آمریکا، اخضر ابراهیمی فرستاده سازمان ملل به سوریه و نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب در حاشیه نشست امنیتی مونیخ درباره بحران سوریه به رایزنی پرداخت. اما دو روز پس از اظهارات جدی الخطیب درباره آمادگی مشروط برای گفت‌وگو با دولت سوریه، وزیر آشتی ملی سوریه تصریح کرد که دروازه‌های گفت‌وگو برای همگان بی‌هیچ استثنایی باز است. به گزارش شبکه خبری راشا تودی، علی حیدر در واکنش به اظهارات معاذ الخطیب با تأکید بر اینکه گفت‌وگو اساس و پایه‌ای دارد که اصلی‌ترین چارچوب آن ترک خشونت است، تصریح کرد که این موضوع نه یک پیش‌شرط بلکه عاملی برای موفقیت گفت‌وگوهاست.

وزیر آشتی ملی سوریه در واکنش به نخستین پیش‌شرط معاذالخطیب درباره تمدید پاسپورت‌های شهروندان سوری خارج از کشور، تصریح کرد که کمیته وزارتی شماری از اقدامات ازجمله توقف تمامی پیگردهای قضایی مخالفان خارج‌نشین برای تسهیل مشارکت آنها در گفت‌وگوها را اتخاذ کرده است. علی حیدر همچنین درباره پیش‌شرط دوم برای آزادی 160هزار فرد بازداشتی، تصریح کرد که چنین آماری صرفا رسانه‌ای و اغراق‌آمیز است و ائتلاف مخالفان سوریه فهرست نام این افراد را صادر کند. علی حیدر تصریح کرد که برای دریافت این پرونده و پیگیری آن آمادگی دارد.

اما در سطح بین‌الملل و پس از آنکه چاک هیگل نامزد وزارت دفاع آمریکا در برنامه‌های خود با هرگونه مسلح‌سازی‌ مخالفان سوریه مخالفت کرد، این بار روزنامه نیویورک‌تایمز نوشت که کاخ سفید با طرحی از سوی وزیر خارجه سابق برای مسلح‌سازی‌ مخالفان سوریه مخالفت کرده است. به نوشته این روزنامه، هیلاری کلینتون به همراه دیوید پترائوس رئیس سابق سرویس اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌ای ای) طرحی را برای آموزش و مسلح‌سازی‌ مخالفان از طریق برخی کشورهای همجوار سوریه ارائه داده‌اند که لئون پانه‌تا وزیر دفاع کنونی هم با آن همراهی کرده بود. نیویورک‌تایمز علت این مخالفت را نگرانی واشنگتن از وارد شدن در منازعات جاری در سوریه یا افتادن سلاح‌ها به‌دست افراد غیرمرتبط با آمریکا دانست.

کد خبر 200012
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز