گروه حوادث: اعضای باند زورگیری وقتی دیدند حساب یکی از طعمه‌هایشان خالی است، دست و پای او را بستند و وی را گروگان گرفتند تا دست به اخاذی از خانواده‌اش بزنند.

متهمان

از چندی قبل پلیس پایتخت در جریان زورگیری‌های سریالی اعضای یک باند خشن قرار گرفت. بررسی‌ها نشان می‌داد دزدان در پوشش مسافرکش طعمه‌های خود را شناسایی می‌کنند و در فرصتی مناسب دست به سرقت از آنها می‌زنند. بررسی‌ها نشان می‌داد که این گروه از سارقان درمیادین اصلی شهر تهران ازجمله آزادی، پونک، صنعت و خیابان‌های پرتردد، مسافران را سوار ماشینشان می‌کنند و در اتوبان‌ها و یا نقاط خلوت شهر با تهدید قمه و چاقو دست به زورگیری از آنها می‌زنند.

دستگیری

تحقیقات پلیس برای شناسایی دزدان ادامه داشت تا اینکه مأموران موفق شدند با اطلاعات به‌دست آمده از مالباخته‌ها یکی از متهمان به نام سعید را شناسایی کنند. مخفیگاه این مرد در جنوب تهران زیرنظر پلیس قرار گرفت و در تجسس‌ها مشخص شد که وی به همراه دو نفر از دوستان خود به نام‌های محمد و سعید دست به زورگیری‌های سریالی می‌زند.

با این سرنخ، مأموران پلیس موفق شدند سوم بهمن‌ماه سال‌جاری سعید را در مخفیگاهش دستگیر کنند. وی در بازجویی‌های اولیه به زورگیری با دو همدستش اعتراف کرد و به مأموران گفت: ما با استفاده از یک خودروی پراید مسروقه به میدان آزادی می‌رفتیم و افرادی را که منتظر تاکسی بودند، سوار می‌کردیم. من راننده بودم و سعید و محمد با تهدید چاقو مسافر را مجبور می‌کردند تا پول و همچنین کارت عابر بانک خود را به آنها بدهد. پس از گرفتن رمز عابر بانک‌ها و اطمینان از صحیح‌بودن آنها، دست و پای طعمه مان را با طناب می‌بستیم و او را در جاده قم از ماشین به بیرون پرت می‌کردیم.

بعد از اعترافات این سارق و اطلاعاتی که وی در اختیار پلیس قرار داده بود، مأموران موفق شدند در دو عملیات جداگانه دو همدست وی را دستگیر کنند. آنها در بازجویی‌های اولیه علاوه بر اعتراف به زورگیری‌های سریالی از مسافران مدعی شدند که برای اجرای نقشه‌های خود ابتدا دست به سرقت خودروهای سواری با روش زورگیری می‌زدند و در طول مدت فعالیت‌شان 9 خودرو سرقت کرده‌اند.

راز گروگانگیری 12ساعته

با دستگیری متهمان، پرونده آنها جهت رسیدگی تخصصی در اختیار مأموران اداره پنجم مبارزه با سرقت‌های به عنف پلیس آگاهی تهران قرار گرفت. کارآگاهان حدس می‌زدند که اعضای این باند از افراد زیادی زورگیری کرده باشند و به همین دلیل تحقیقات برای شناسایی شاکیان ادامه یافت تا اینکه راز یک گروگانگیری از سوی دزدان فاش شد.

گروگان مرد جوانی است که پس از حضور در اداره پنجم بلافاصله متهمان را شناسایی کرد و مدعی شد که به‌مدت یک شب اسیر متهمان بوده و با دست و پای بسته، در صندوق عقب یک خودروی پراید زندانی شده بود. این مرد در تشریح ماجرا گفت: ساعت 21:30 چهارشنبه 27دی‌ماه سال‌جاری، در میدان آزادی منتظر تاکسی بودم که یک پراید با سه سرنشین مقابلم توقف کرد و سوار شدم. در بین راه آنها با چاقو تهدیدم کردند که هر چه پول دارم در اختیارشان قرار دهم.

من ابتدا مقاومت کردم اما یکی از آنها با چاقو به پایم ضربه‌ای زد و درحالی‌که خون زیادی از پایم رفته بود، دست و پایم را بستند و مرا مورد ضرب و شتم قرار دادند. سپس کارت‌های عابر بانک، پول نقد و گوشی تلفن همراهم را از من گرفتند و وقتی دیدند حساب عابربانکم خالی است با اعضای خانواده‌ام تماس گرفتند و از آنها درخواست پول کردند. آنها تهدید کردند که درصورت عدم‌پرداخت پول، مرا خواهند کشت. وی ادامه داد: سارقان تا ساعت9:30 صبح روز بعد، مرا در صندوق عقب ماشین خود زندانی کردند و سرانجام پس از واریز شدن پول از سوی خواهرم، در محله قلعه‌نو مرا از ماشین به بیرون پرت کردند و پا به فرار گذاشتند.

خواهر مالباخته نیز پس از حضور در اداره آگاهی با اشاره به این موضوع که پس از تماس متهمان بدون اینکه ماجرا را به پلیس خبر دهد اقدام به واریز کردن مبلغ درخواستی آدم ربایان کرده، گفت: شب حادثه فرد ناشناسی از تلفن همراه برادرم با من تماس گرفت و مدعی شد که برادرم را دزدیده و درصورتی‌که مبلغ مورد درخواستشان را به‌حساب عابر بانک برادرم واریز نکنم، او را خواهد کشت. من که بسیار ترسیده بودم، بدون اینکه موضوع را به پلیس اطلاع دهم این مبلغ را کارت به کارت کردم و فردای آن‌روز، پس از آزادی برادرم به کلانتری154 چیتگر رفتیم و از دزدان شکایت کردیم.

سرهنگ علی غیاثوند، معاون مبارزه با سرقت‌های خاص پلیس آگاهی تهران با اعلام این خبر گفت: با توجه به اعتراف متهمان به زورگیری با سلاح سرد و احتمال افزایش تعداد جرائم و مالباختگان، مجوز انتشار تصاویر بدون پوشش متهمان از سوی قاضی بخشوده، بازپرس شعبه هشتم دادسرای جنایی تهران صادر شده است. وی ادامه داد: شاکیان احتمالی می‌توانند برای طرح و پیگیری شکایت خود به اداره پنجم پلیس آگاهی تهران مراجعه کنند.

کد خبر 199839
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز