گروه حوادث: زن شیاد با استخدام چند معتاد دست به ساخت داروهای تقلبی می‌زد و بعد از تبلیغ در شبکه‌های ماهواره‌ای، آنها را به‌عنوان قرص‌های لاغری، چاقی و افزایش قد می‌فروخت.

متهم

تحقیقات کارآگاهان برای دستگیری این زن زمانی آغاز شد که تعدادی از خریداران قرص‌های تقلبی به‌خاطر عوارض ناشی از مصرف این قرص‌ها به اداره پلیس رفتند و اقدام به طرح شکایت کردند. برخی از آنها مدعی بودند که بعد از مصرف قرص‌های لاغری یا افزایش قد دچار توهم یا ترس و وحشت از اطرافیانشان شده بودند.

یکی از شاکیان که زن جوانی بود به مأموران گفت: از طریق تبلیغات یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای در جریان فروش نوعی داروی افزایش قد قرار گرفتم که مصرف آن محدودیت سنی نداشت. من که مدت‌ها به‌دنبال راهی برای افزایش قد می‌گشتم، با شماره تلفنی که در آگهی درج شده بود تماس گرفتم و بعد از شنیدن توضیحات لازم، سفارش خرید دادم. ابتدا مبلغ 198هزار تومان به‌حساب فردی به نام قاسم واریز کردم و چند روز بعد بسته‌ای در اختیارم قرار گرفت که مهرهای درج شده روی آن نشان می‌داد که این بسته از جزیره کیش ارسال شده است.

من که با دیدن این مهرها، اعتمادم بیشتر شده بود برای گرفتن مشاوره در زمینه مصرف داروها دوباره با شماره تلفنی که در اختیارم بود تماس گرفتم. فردی که خود را پزشک مشاور معرفی می‌کرد از من خواست برای دریافت مشاوره 180هزار تومان دیگر نیز به‌حساب آنها واریز کنم و من هم این کار را انجام دادم. سپس وی شروع کرد به توضیح دادن نحوه مصرف داروها و مدعی شد که شرکت آنها داروها را مستقیما از معتبرترین مراکز دارویی خارج از کشور تهیه می‌کند و نمایندگی انحصاری توزیع آنها در ایران را دارد و به غیراز شعبه کیش، هیچ شعبه دیگری ندارد. من هم با اطمینان از معتبر بودن داروها شروع به مصرف آنها کردم اما بعد از مدتی با عوارض شدید روحی روبه‌رو شدم؛ به طوری که مدام دچار توهم بودم و از اطرافیان خودم می‌ترسیدم و احساس می‌کردم که آنها قصد جانم را دارند. وقتی عوارض دارو بیشتر شد، فهمیدم که همه این داروها تقلبی هستند و تصمیم گرفتم از شرکت مورد نظر شکایت کنم.

هدف: خانم‌ها

بقیه شاکیان نیز اظهارات مشابهی داشتند و می‌گفتند که مصرف داروهای شرکت مورد نظر باعث شده از نظر روحی صدمه ببینند. به همین دلیل پرونده در اختیار اداره سیزدهم پلیس آگاهی تهران قرار گرفت و تیمی از کارآگاهان مأمور رسیدگی به آن شدند. بررسی‌های اولیه نشان می‌داد تمامی افرادی که فریب تبلیغات دروغین این شرکت را خورده‌اند زنان و دختران جوان بوده‌اند. مأموران در ادامه شماره حسابی را که از سوی شرکت در اختیار مالباخته‌ها قرار گرفته بود ردگیری کردند و صاحب آن به نام قاسم را شناسایی کردند. گرچه تمامی آدرس‌ها و نشانی‌هایی که از این مرد در اختیار بانک بود، جعلی و صوری بود اما مأموران در بررسی‌های تخصصی توانستند محل سکونت وی را در منطقه فلاح شناسایی و او را دستگیر کنند.

دو هزار مالباخته

قاسم در بازجویی‌ها ادعا کرد بی‌گناه است و مدت‌هاست که از حسابش استفاده نکرده و از چندین‌ماه پیش آن را در اختیار دخترش به نام مرجان قرار داده است. این در حالی بود که مرجان به محض اطلاع از دستگیری پدرش محل سکونت خود را تخلیه کرده و متواری شده بود. مأموران که حدس می‌زدند این زن 31ساله در فروش داروهای تقلبی نقش داشته است، جست‌وجو برای دستگیری او را آغاز کردند تا اینکه مدتی قبل محل اختفای وی شناسایی و او در یک عملیات ضربتی دستگیر شد. در بازرسی از مخفیگاه این زن تعداد زیادی سررسید و دفترچه‌هایی کشف شد که در آن نام و مشخصات افرادی که اقدام به خرید داروهای تقلبی کرده بودند، نوشته شده بود. بررسی‌ها نشان می‌داد که این افراد ساکن شهرها و استان‌های مختلف کشور هستند و تعداد آنها بیش از دو هزار نفر است.

استخدام معتاد

با دستگیری مرجان، وی تحت بازجویی قرار گرفت و مدعی شد که او سردسته باند تهیه و فروش داروهای تقلبی است. این زن گفت: من با استخدام چند فرد معتاد و دادن مبلغی به آنها، از این افراد برای ساخت داروهای تقلبی و دادن مشاوره به خریداران استفاده می‌کردم. ما با استفاده از آرد ذرت و ترکیبات شیمیایی اقدام به ساخت دارو می‌کردیم و آنها را در جعبه‌های معمولی بسته بندی می‌کردیم.

سپس با استفاده از شماره تلفن‌های اعتباری در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ می‌کردیم و وقتی مشتریان تماس می‌گرفتند، افرادی که استخدام کرده بودم، با اینکه سواد کمی داشتند اما از روی مطالبی که از قبل برایشان تهیه کرده بودم، اقدام به دادن مشاوره به خریداران می‌کردند و آنها را به راحتی فریب می‌دادند. وی ادامه داد: من برای این کار دفتری در منطقه سعادت‌آباد اجاره کرده و با انتشار آگهی، تعدادی منشی و بازاریاب هم استخدام کرده بودم. به این ترتیب داروهای تقلبی را با ادعای اینکه از دفتر کیش ارسال شده‌اند به‌دست مشتریان می‌رساندم و از این طریق پول زیادی به جیب می‌زدم. سرهنگ فریدون رهبریان، معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی تهران با بیان این خبر گفت:

در ادامه تحقیقات انجام شده معلوم شد که هیچ پزشک و یا متخصصی با این افراد در زمینه فروش داروها همکاری نداشته و افرادی که به‌عنوان پزشک اقدام به ارائه مشاوره به مالباختگان می‌کردند، همان معتادان و مجرمان سابقه دار در زمینه مصرف و خرید و فروش موادمخدر بوده‌اند. وی با اشاره به اینکه زن جوان از هویت جعلی نازنین استفاده می‌کرد، افزود: تراکنش مالی متهم تا‌کنون بیش از یک میلیارد تومان بوده و در حال حاضر تحقیقات تکمیلی درخصوص این پرونده ادامه دارد. سرهنگ رهبریان از شاکیان و مالباختگانی که اقدام به خرید داروهای تقلبی از این شرکت کرده‌اند خواست برای طرح شکایت به اداره سیزدهم پلیس آگاهی تهران یا شعبه پنج دادسرای ناحیه 19مراجعه کنند.

کد خبر 198955
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز