گروه اقتصادی: شورای پول و اعتبار شنبه هفته آینده درباره نرخ سود بانکی در سال جاری تصمیم‌گیری خواهد کرد.

کاهش 2 درصدی نرخ سود بانکی در سال 85 از مهمترین تصمیمات اقتصادی سال‌های اخیر بود که با واکنش‌های متفاوتی از سوی کارشناسان روبرو شد.

امسال نیز قرار بود در اولین جلسه شورای پول و اعتبار (شنبه هفته گذشته) درباره نرخ سود بانکی تصمیم‌گیری شود که به علت سفر کاری وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی، این مسئله به تعویق افتاد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه همایش بین‌المللی ابزارهای نوین مالی در نظام بانکداری اسلامی در رابطه با تعیین نرخ سود بانکی گفت: هر دو موضوع کاهش یا عدم کاهش نرخ سود بانکی در سال جاری دارای طرفدارانی است به نحوی که استدلال عده‌ای که قائل به کاهش نرخ سود بانکی هستند مبنی بر این است که در این شرایط این امر می‌تواند به کاهش هزینه تولید کمک کرده و در نهایت در کاهش تورم موثر واقع  شود.

وی ادامه داد: عده‌ای دیگر کاهش نرخ سود بانکی را متناسب با نرخ تورم امکان‌پذیر می‌دانند؛ اما تا زمانی که بررسی‌های نهایی در رابطه با نرخ تورم در سال گذشته نهایی نشود، نمی‌توان تصمیم‌گیری نهایی را درباره سود بانکی گرفت.

وزیر امور اقتصادی و دارا یی با بیان اینکه بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی تمایل به کاهش نرخ سود بانکی دارند، تصریح کرد: بانک‌ها برای اعطای تسهیلات نیازمند جمع‌آوری منابع هستند و به هر میزان که نرخ سود بانکی کاهش یابد به طور طبیعی، میزان جاذبه‌ای که در سایر بازارهای مالی به وجود می‌آید، نسبت به سیستم بانکی افزایش می‌یابد.

وی بر تاثیر کاهش هزینه تولید بر کاهش نرخ تورم تاکید و عنوان کرد: انتخاب میان «منابع بیشتر» و «هزینه کمتر منابع مالی» دو سؤالی است که فراروی اعضای شورای پول و اعتبار و صاحب‌نظران قرار دارد و باید دید کدام یک از این دو دیدگاه برای ما دارای ارزش بیشتری است.

هم اکنون نرخ سود بانکی در بانک‌های دولتی 14 درصد و در بانک‌های خصوصی 17 درصد است.

برخورد با بانک سپه غیرعادلانه است

دانش جعفری همچنین درباره برخوردهای اخیر برخی کشورهای اروپایی با بانک سپه و تغییر سه نفر از روسای شعب این بانک از سوی کشور‌های اروپایی، با بیان این که مصوبه شورای امنیت در مورد بانک سپه غیرعقلانی و ناعادلانه است، گفت: بانک سپه، نظامی نیست و تلقی برخی کشورها از این موضوع نادرست است.

وی در خصوص فشارهای برخی کشورها برای تحریم بانک سپه گفت: شورای امنیت سازمان ملل تحت تاثیر یک برداشت نادرست که این بانک را نظامی‌می‌خواند، اقدام به تحریم این بانک در چارچوب قطعنامه اخیر کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کشورهای مختلف در رابطه با اجرای قطعنامه مذکور دارای دیدگاه‌های متفاوتی هستند، افزود: بانک سپه در اروپا فعالیت‌های متنوعی دارد که با اعمال تحریم علیه این بانک مشکلاتی برای این کشورها نیز ایجاد شده است به نحوی که در آلمان تعدادی از سپرده‌گذاران آلمانی در شعبات بانک سپه در آلمان، با مشاهده اعمال تحریم از سوی مسئولین این کشور علیه بانک سپه، نسبت به وضعیت سپرده‌های خود ابزار نگرانی کردند.

وی گفت: برخی کشورها در این زمینه عقلانی‌تر عمل کرده و با توجه به اعمال تحریم علیه بانک سپه سعی نمودند، یک نفر در هیئت مدیره این بانک قرار دهند که در جریان مسائل قرار گیرد، اما برخی کشورها نظیر آلمان و ایتالیا برخوردهای تندتری را اعمال کردند.

همایش بین‌المللی ابزارهای نوین مالی در نظام بانکداری اسلامی

همایش بین‌المللی ابزارهای نوین مالی در نظام بانکداری اسلامی با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان و «احمد محمدعلی» رئیس بانک توسعه اسلامی‌و جمعی از کارشناسان داخلی و اقتصاددانان بانک توسعه اسلامی‌در تالار الغدیر دانشکده مدیریت تهران برگزار شد.

دکتر حمید پورمحمدی معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد درباره توجیه برگزاری این همایش گفت: از آنجا که از زمان ابلاغ قانون عملیاتی بانکی بدون ربا در سال 1363 تاکنون هیچ تغییری در این قانون ایجاد نشده است و بخش زیادی از ظرفیت‌های این قانون مسکوت باقی مانده است، در این همایش ابزارهای مالی جدید بانکداری اسلامی‌و تجربه بانک توسعه اسلامی‌مطرح شد.

معاون وزیر اقتصاد با تاکید بر این که امروز زمان گام‌برداشتن برای تحول در بانکداری اسلامی است، تصریح کرد: براساس سند چشم انداز 20 ساله ایران باید مقام اول منطقه از هر حیث باشد که دستیابی به چنین جایگاهی جز اتکا به نهادهای مالی جدید و کارآمد امکان‌پذیر نیست.

کد خبر 19966

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز