یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۷:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: کارشناس مدیریت پژوهش سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: با کاهش نرخ سود بانکی، کمبود نقدینگی شدیدی در انتظار بانک های خصوصی حاضر در بورس اوراق بهادار است.

به گزارش اطلاع رسانی بورس تهران، جواد فرهانیان افزود: کاهش نرخ سود بانکی صف متقاضیان وام و تسهیلات ارزان را افزایش می دهد و آثار منفی زیادی در پی خواهد داشت.

وی ادامه داد: با افت سود پرداختی بانک ها ، پیش بینی می شود آنها در تامین مالی خود دچار مشکل شوند و فشار تقاضا برای دریافت تسهیلات ارزان قیمت باقی بماند.

فرهانیان تصریح کرد: فشار کمبود نقدینگی بانک ها به ویژه برای بانک‌های خصوصی منجر به کاهش حجم عملیات آنها و در نتیجه کاسته شدن سودآوری افت سهام آنها در بورس می شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی به حمایت های دولت از بانک های دولتی اشاره کرد و افزود: این بانک ها مشکلی برای تامین نقدینگی خود نخواهند داشت اما بانک های خصوصی در صورت بروز فشار نقدینگی، آسیب پذیر خواهند شد.

وی اظهار داشت: بانک مرکزی می تواند با کاستن از نرخ ذخیره قانونی بانک‌ها در نزد خود یا قول دولت مبنی بر برداشتن فشار از دوش بانک های خصوصی در صورت بروز حالتهای بحرانی، راهی برای حمایت از این نهادهای بانکی در پیش بگیرند.

هم اکنون سهام سه بانک خصوصی پارسیان، اقتصاد نوین و کارآفرین در بورس اوراق بهادار معامله می‌شود. ارزش بازاری این سه شرکت تا تاریخ 5 اردیبهشت 86، 17.94 میلیارد ریال برآورد شده که معادل 5/4 درصد ارزش کل بازار اوراق بهادار در تاریخ یاد شده است.

بر اساس اطلاعات نرم افزارهای بورسی در حال حاضر نسبت قیمت به درآمد این بانک ها 56/4 برای بانک پارسیان، 43/7 برای بانک اقتصاد نوین و 9/7 برای بانک کارآفرین است.

کد خبر 20715

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز