چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۳:۵۹
۰ نفر

گروه بورس: جلسه این هفته بانک مرکزی برای معرفی اعضای هیئت مدیره و تعیین تکلیف نهایی بانک پارسیان بنابه دلایل نامعلومی برگزار نشد.

براساس آخرین اطلاعات دریافتی قرار بود، بانک مرکزی در جلسه‌ای که در روز یکشنبه هفته جاری برگزار می‌کند، به شکل رسمی اعضای هیأت مدیره بانک پارسیان را معرفی کند اما بنابه دلایل نامعلومی این جلسه برگزار نشد و سرنوشت اعضای هیأت مدیره بزرگترین بانک خصوصی کشور هم‌چنان در هاله‌ای از ابهام باقی ماند.

بانک پارسیان 6 ماه است که بدون هیأت مدیره به کار خود ادامه می‌دهد. در طول ماه‌های گذشته رسانه‌ها، افراد مختلفی را برای تصدی مدیرعاملی این بانک و عضو هیأت مدیره معرفی کرده‌اند اما با وجود انتشار اخبار گوناگون در این خصوص بانک مرکزی یک ماه پیش با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد، هنوز هیچ فردی تأیید صلاحیت نشده و موضوع همچنان در دست بررسی است.

بانک مرکزی در اطلاعیه خود هیچ اشاره‌ای به دلایل طولانی شدن روند تأیید صلاحیت افراد معرفی‌شده و زمان پایان بررسی‌ها نکرده بود.

در حال حاضر 38 درصد سهام پارسیان در دست 78 هزار فرد حقیقی و 62 درصد سهام این بانک در دست 303 سهامدار حقوقی است اما هیچ یک از سازمان‌های مسئول در سرنوشت این بانک تاکنون پاسخ شفاهی در خصوص وضعیت این بانک ارائه نکرده‌اند.

این موضوع زمینه نگرانی سهامداران این بانک را فراهم کرده ضمن این که هریک از سهامداران حقوقی این بانک خود دارای صدها هزار سهامدار هستند که منافع آنان نیز به سرنوشت این بانک گره خورده است.

منابع خبری در این زمینه همچنین از تمایل نداشتن گروه ایران‌خودرو  به در دست داشتن سهام بانک پارسیان خبر داده‌اند گویا مهم‌ترین دلیل طولانی شدن روند انتخاب اعضای هیأت مدیره بانک پارسیان تصمیم ایران‌خودرو برای فروش سهام خود در بانک پارسیان است.

روند فروش بلوکی سهام بانک پارسیان از سوی شرکت‌های زیرمجموعه ایران خودرو در طول چند ماه گذشته خود گویای صحت این خبر است.

در همین حال اخبار غیررسمی حاکی از آن است که سناریوی فروش عمده سهام در بانک پارسیان طی روزهای آتی ادامه خواهد یافت. در این زمینه گفته می‌شود، شرکت نیرو محرکه نیز قصد دارد بیش از یک درصد از سهام خود را در بانک پارسیان بفروشد.

مسئولان ایران‌خودرو پس از دریافت وام 150 میلیون دلاری از صندوق ذخیره ارزی اعلام کرده بودند که تصمیمی برای فروش سهام بانک پارسیان ندارند.

سازمان بورس و اوراق بهادار نیز با وجود تعداد زیاد سهامداران این بانک همچنان سکوت کرده و حتی از انتشار گزارش 9 ماهه بانک پارسیان به دلیل تغییر برخی جزئیات در گزارش مالی خودداری کرده است، در حالی که بانک پارسیان موظف بود تا 15 اسفنده ماه نسبت به انتشار آخرین پیش‌بینی سود سال مالی آینده خود اقدام کند.

به این ترتیب با وجود شایعات متعدد در خصوص سرنوشت این بانک خصوصی هنوز هیچ اطلاعات رسمی در خصوص سرنوشت این بانک منتشر نشده و سکوت مسئولان مرتبط با پرونده بانک پارسیان نیز به شایعات موجود دامن زده است.

به همین دلیل برگزار شدن جلسه بانک مرکزی در روز یکشنبه می‌تواند پرسش‌های زیادی را در روزهای آخر سال برای سهامداران و رسانه‌ها به وجود بیاورد.

کد خبر 17866

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز