گروه شهری: صبح امروز طی یک عملیات پیچیده فنی و بی‌سابقه در سطح کشور، خط سه مترو به فاصله شش متر از زیر یکی از خطوط در دست بهره‌برداری مترو عبور خواهد کرد.

به گزارش همشهری، پیش از این در عملیات مشابهی مترو از خیابان مولوی و از روی تونل خط هفت عبور کرده بود، اما خط یادشده در حال بهره‌برداری نبود به همین دلیل عبور از زیر خطی که در دست بهره‌برداری است در نوع خود در سطح کشور بی‌نظیر قلمداد شده است.

این عملیات رأس ساعت هفت صبح امروز آغاز خواهد شد وطی آن یک دستگاه ماشین حفار (تی بی‌ام) پس از طی مسیری به طول 10متر زیر خط دو تا ساعت 12نیمه شب و اتمام کار مسافرگیری متوقف می‌ماند و از این ساعت به بعد عملیات عبور از زیر خط دو به طول 30متر شروع خواهد شد.

بنا براین گزارش، برای طی مسیر30متری حد فاصل ایستگاه امام علی تا ایستگاه حسن آباد (تقاطع ولیعصر - امام خمینی) نیاز به 48ساعت زمان است تا اینکه رأس ساعت هفت صبح روز شنبه 14بهمن به پایان برسد.
همچنین در مدت 48ساعتی که عملیات عبور خط سه از زیر مسیر در دست بهره‌برداری خط دو به انجام می‌رسد کار مسافرگیری مترو دراین محدوده متوقف نخواهد شد اما سرعت حرکت قطارها به حداکثر 10کیلومتر تقلیل خواهد یافت.

به گفته مهندس اسکندری، مجری بخش جنوبی خط سه مترو برای عبور دادن دستگاه تی بی‌ام از زیر خط دو، سه سال کار مطالعاتی و کارشناسی انجام شده، به همین دلیل به‌‌رغم سختی، پیچیدگی و بی‌سابقه بودن این عملیات،مطمئن هستیم که به خوبی به انجام خواهد رسید زیرا همه احتمالات بررسی شده و برای هرکدام پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته است. یکی از پیش‌بینی‌های انجام شده نصب سنسورهای ابزارسنج روی سطح زمین است تا اگر نشست‌های میلی‌متری روی سازه تونل رخ دهد بلافاصله حفره‌ها را پر‌کنیم.

اسکندری به مردم اطمینان داد اگر نشستی در جریان اجرای این پروژه رخ دهد، عملیات مسافرگیری در خط دو متوقف ‌شود تا هیچ خطری شهروندان را تهدید نکند. به گفته مجری بخش جنوبی خط سه از سال 88حدود هفت کیلومتر از بخش جنوبی خط سه از میدان زمزم، میدان راه‌آهن، مولوی و منیریه توسط یک دستگاه تی بی‌ام حفاری شد تا هم‌اکنون که در فاصله 10متری جنوب خیابان امام خمینی(ره) متوقف شده است. دیروز هابیل درویش مدیرعامل شرکت مترو طی نشستی با خبرنگاران بر لزوم همکاری سازمان‌های آب، برق، گاز و ستاد بحران شهرداری منطقه و اداره کل راهنمایی و رانندگی تأکید کرد؛ ضمن اینکه شرکت مترو نیز همه عوامل خود را تا اتمام عملیات عبور خط سه از زیر خط دو مترو به حالت آماده باش درآورده است.

تأمین اعتبار؛ شرط تکمیل خطوط سه‌، شش و هفت ظرف سه سال

بنا براین گزارش، دیروز هابیل درویش در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره زمان اتمام خطوط سه، شش و هفت این مهم را منوط به تأمین اعتبار بموقع دانست و گفت: در حال حاضر شش کیلومتر از خط شش متروی تهران با 10ایستگاه در دست ساخت قرار دارد که درصورت تأمین اعتبارات مورد نیاز قادر خواهیم بود این بخش از خط را در شش ماهه نخست سال 92آماده بهره‌برداری کنیم، همچنین 11کیلومتر از تونل‌های خط هفت متروی تهران حفر شده است که اگر اعتبارات لازم تأمین شود می‌توانیم از این بخش از خط هفت در سال آینده بهره‌برداری کنیم. وی درباره تحقق فاینانس‌های خطوط مترو گفت:

بخش اعظم کارها برای تحقق فاینانس خط چهار مترو صورت گرفته است؛ ضمن اینکه فاینانس خطوط هفت، شش و سه را نیز داریم که درصورت تحقق این اعتبارات می‌توانیم اقدامات گسترده‌ای برای توسعه خطوط مترو محقق کنیم. وی با بیان اینکه اگر فاینانس‌های خطوط شش، هفت و سه مترو نیز محقق شود می‌توانیم طی سه سال کلیه خطوط در دست ساخت را تکمیل‌کرده و به بهره‌برداری برسانیم، گفت: مشکل متروی تهران امروز تنها تأمین اعتبارات لازم است و درصورت تکمیل خطوط در دست ساخت می‌توانیم ظرفیت جابه‌جایی مسافر توسط مترو را در تهران به شش میلیون سفر در روز افزایش دهیم.

درویش با تأکید بر اینکه احداث و تکمیل خط سه متروی تهران در اولویت اول توسعه شبکه متروی پایتخت قرار دارد، گفت: فاز یک خط سه متروی تهران حدفاصل چهارراه ولیعصر تا خیابان شهید بهشتی به بهره‌برداری رسیده و فاز دوم پروژه حدفاصل چهارراه ولیعصر تا جاده ساوه نیز در دست احداث قرار دارد که امیدوارم تا اوایل سال آینده این بخش را به بهره‌برداری برسانیم. وی درباره پروژه متروی فرودگاه امام خمینی و شهرک پرند نیز گفت: ‌تاکنون این خط بیش از 60درصد پیشرفت فیزیکی داشته و دولت برای این پروژه 100میلیارد تومان پرداخت کرده که امیدواریم اعتبارات باقیمانده نیز به‌موقع پرداخت شود تا بتوانیم این خط را تا اوایل سال 92به بهره‌برداری برسانیم.

درویش در پاسخ به سؤال دیگری درباره تأثیر نوسانات ارزی بر کار ساخت مترو گفت: تا اوایل سال 90فولاد را هر کیلو 700تومان خریداری می‌کردیم اما اکنون قیمت به کیلویی دوهزارو 160تومان رسیده و قابل محاسبه است که این افزایش چه تأثیری روی کار ما می‌تواند داشته باشد.

کد خبر 199601
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز