گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: مناقشه رانت حاصل از واردات گوشت قرمز و برنج با ارز مرجع و گرانی قیمت این محصولات در حالی ادامه دارد که تازه‌ترین خبرها از تداوم واردات این محصولات با ارز مرجع حکایت دارد.

واردات بیش از 897هزار تن برنج با ارز مرجع طی 9ماه نخست امسال و عرضه آن به نرخ ارز آزاد در بازار و عرضه گوشت قرمز منجمد وارداتی با قیمت بیش از نرخ مصوب دولتی موجب شد تا پس از پرونده‌های تخلف وارد‌کنندگان، مسئولان از واردات این محصولات با ارز مبادله‌ای خبر دهند. این مسائل در حالی به افزایش قیمت‌ها در بازار دامن زده که آخرین خبرها از تداوم واردات گوشت قرمز و برنج با ارز مبادله‌ای و حتی امکان استفاده وارد‌کنندگان این محصولات از هر دو ارز مرجع و مبادله‌ای براساس تصمیمات اخیر دولت حکایت دارد.

واردات با ارز مرجع

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد خروج گوشت قرمز و برنج از فهرست اولویت نخست کالایی و قرار گرفتن این محصولات در گروه کالاهای مشمول ارز مبادله‌ای به خبرنگار ما گفت: واردات گوشت قرمز و برنج طبق روال گذشته با ارز مرجع صورت می‌گیرد و مطالب مطرح شده در زمینه خروج این دو کالا از فهرست نخست کالایی و قرار گرفتن آن در فهرست کالاهای وارداتی با ارز مبادله‌ای صحت ندارد.مسعود موحدی با بیان اینکه باید مرکز مبادلات ارزی در زمینه نحوه تخصیص ارز به اولویت‌های مختلف کالایی و تغییرات احتمالی این اولویت‌ها اظهارنظر کند، افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواستی برای خروج گوشت قرمز و برنج از فهرست کالاهای مشمول ارز مرجع ارائه نکرده است. همچنین دیدگاه‌های مطرح شده در زمینه برخورداری توأم برنج از ارز مرجع و مبادله‌ای برای واردات صحت ندارد.

واردات با ارز مرجع و مبادله‌ای

این در حالی است که برخی خبرها از تصمیم جدید دولت برای واردات برنج با ارز مرجع و مبادله‌ای با رعایت ضوابط دولت در واردات با ارز مرجع حکایت دارد. به گزارش مهر، دولت به تازگی تصمیم گرفته است که ارز مرجع را کماکان به واردات گوشت قرمز و برنج اختصاص داده و در کنار آن استفاده از سایر روش‌های تأمین ارز ازجمله استفاده از ارز مرکز مبادلات ارزی را نیز فراهم سازد. همچنین برای جلوگیری از رانت‌خواری واردکنندگان برنج درصورت استفاده از ارز مرجع برای واردات باید حتما برنج وارداتی را به وزارت صنعت، معدن و تجارت تحویل داده و این وزارتخانه در زمینه شیوه و شبکه توزیع برنج تصمیم‌گیری خواهد کرد.

شوک قیمتی و فرصت‌طلبی دلال‌ها

مدیرعامل اتحادیه دامداران، تغییر نحوه تأمین ارز مورد نیاز واردات گوشت قرمز از ارز مرجع به مبادله‌ای را زمینه ساز وارد شدن شوک به بازار، فرصت طلبی برخی افراد و افزایش قیمت گوشت قرمز قلمداد کرد و به خبرنگار ما گفت: اتحادیه، متولی نظارت بر قیمت خرده فروشی و عرضه گوشت قرمز در بازار نیست اما آنچه موجب وارد آمدن شوک قیمتی به بازار شده، تغییر ارز واردات گوشت قرمز از ارز مرجع به مبادله‌ای است.سعید سلطانی سروستانی با اشاره به ذخایر مناسب گوشت قرمز و میزان تولید دام زنده در کشور افزود: در شرایطی که تولید کاهش نداشته و تأمین نهاده‌ها با قیمت مصوب نیز با مشکلی مواجه نیست، سوءاستفاده دلال‌ها موجب گرانی گوشت قرمز شده است.

کد خبر 199482
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز