سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۵:۲۸
۰ نفر

اراک: روند اجرایی مسکن مهر در استان مرکزی حال و روز خوشی ندارد و گران شدن واحدهای آن در شهرستان‌های مختلف، در کنار سایر مشکلات متقاضیان را حسابی شوکه کرده است.

مسکن مهر - اراک

اجرای طرح مسکن مهر در شهر اراک با جانمایی زمین نه در محدوده این شهر بلکه در شهر مهاجران از توابع شهرستان شازند آغاز شد اما اکنون پس از گذشت شش‌سال از اجرا تاکنون هیچ‌یک از تعاونی‌های مسکن نتوانسته‌اند حتی یک واحد کاملا تکمیل‌شده را با‌‌‌ همان نرخ مصوب دولتی و تحت عنوان خانه‌های ارزان تحویل متقاضیان دهند. این در حالی است که در مورد مسکن مهر شهرستان محلات نیز از شواهد امر پیداست که تصمیماتی عجولانه و شتاب‌زده در نحوه انتخاب مکان احداث و چگونگی ساخت آن اتخاذ شده است. سجادی، عضو تعاونی مسکن مهر مهاجران با سهم آورده ۲۳میلیون تومانی‌ای که به گفته خودش از سال ۸۷ تا امروز از حداقل یک‌میلیون تا حداکثر پنج‌میلیون تومان به دفعات واریز کرده است، درخصوص مشکلات مسکن مهر اراک به ایلنا گفت: پیمانکار برای تحویل کلید پنج‌میلیون تومان دیگر درخواست کرده است.

هشت‌میلیون تومان افزایش نرخ

اما مدیر یکی از پروژه‌های مسکن مهر مهاجران نیز گفت: علاوه بر تأثیر افزایش نرخ مصالح و تجهیزات ساختمانی به‌خاطر تغییرات نرخ ارز، طولانی شدن زمان ساخت به‌خصوص مشکلات مالی پس از اجرای هدفمندی یارانه‌ها که بر قیمت مصالح و حامل‌های انرژی تأثیر‌گذاشت سهم آورده اعضا نیز تغییر کرد. او مطالبات دستگاه‌های دولتی را که برای آماده‌سازی، جواز و پروانه ساخت، نظارت بر ساخت، خدمات آب، برق، گاز و تأیید نهایی برای تحویل به پروژه‌ها تحمیل شده است، بالغ بر هشت‌میلیون تومان عنوان کرد و افزود: تا این مبالغ پرداخت نشود پروژه تحویل داده نمی‌شود.

مدیران تعاونی‌ مقصرند

مشکل مسکن مهر را فقط تعاونی‌ها دارند و واحدهایی با قراردادهای سه‌جانبه که دولت کارفرماست مشکلی در ساخت و تحویل ندارد؛ این ادعایی است که حمیدرضا نوازنی، معاون مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی بر آن تأکید دارد. نوازنی بیان داشت: ما حق دخالت در مسائل تعاونی‌ها را نداریم. وی در رابطه با هزینه تمام‌شده زیربنا که توسط مهندسین ناظر تأیید شده مشاع برای یک واحد ۷۵ متری را ۴۶ تا ۵۰متر عنوان و تصریح کرد: اگر میزان مشاع از این بیشتر شده باشد تخلف است و تعاونی‌ها می‌توانند موارد را به اداره کل راه و شهرسازی کتبی اعلام کنند تا رسیدگی شود. بنابراین به‌نظر می‌رسد در رابطه با آنچه مدیران تعاونی اضافه هزینه حداقل پنج‌میلیون تومان بابت مشاعات عنوان می‌کنند بین راه و شهرسازی و نظام مهندسی توافق رأی وجود ندارد. این در حالی است که یکی از پیمانکاران مسکن مهر استان مرکزی معتقد است: دولت از یک‌سو پای افراد عادی را تحت عنوان تعاونی مسکن وارد معرکه‌ای کرد که در آن مانده‌اند و از طرف دیگر هزینه‌هایی را به پیمانکاران طرف قرارداد خودش تحمیل کرد، سپس به ناچار مسکن مهری را که خودش وعده داده بود گران نمی‌شود، برای جلوگیری از خوابیدن پروژه‌هایی که دیگر‌‌‌ همان پیمانکار حاضر به ادامه کار نبود گران کرد. وی اضافه کرد: هر واحد ۷۵متری حداکثر ۳۰ متر مشاعات باید داشته باشد اما نقشه تمام‌شده‌ای که مورد تأیید راه و شهرسازی و مهندسین ناظر هم قرارگرفته ‌‌گاه بیش از ۱۳۰متر است؛همین است که تحویل واحد‌ها مانده است.

مسکن مهر محلات، بدون آب

در مورد مسکن مهر محلات نیز خبر می‌رسد بسیاری از اعضای ثبت‌نام‌کننده رغبتی برای مستقر شدن در این واحدها ندارند که مهم‌ترین علت آن همکاری نکردن اعضای تعاونی این پروژه است. مصطفی براتی، مدیرعامل شرکت تعاونی آینده‌سازان درخصوص مشکلات مسکن مهر محلات به ایسنا گفت: مشکل عمده ما با سازمان آب است. با توجه به اینکه پول انشعاب 40واحد را به‌حساب این سازمان ریخته‌ایم و حتی یک‌میلیون و 800هزار تومان نیز برای حفاری پول داده‌ایم اما تاکنون سازمان آب هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده است.

مصالح نامناسب

یکی از همشهریان محلاتی درباره مسکن مهر شهرستان محلات گفت: ابتدای کار به ما قول دادند که از مصالح مناسب در این واحدها استفاده شود اما هم‌اکنون با به‌کار بردن مصالح نامناسب به قول‌های خود عمل نکرده‌اند. مدیر اداره تعاون شهرستان محلات نیز گفت: به‌دلیل ورود هرز آب‌هایی به قسمت‌هایی از سایت مسکن مهر شاهد آن هستیم که تعدادی از بلوک‌ها در حال تحمل آسیب هستند که تا بیشتر از این خسارتی وارد نشده باید چاره‌ای اندیشید.

مدیر امور آب و فاضلاب محلات نیز درباره ارائه خدمات این دستگاه گفت: تاکنون چندین جلسه با مدیران شرکت‌های تعاونی برگزار کرده‌ایم اما متأسفانه اقدامات لازم را در این خصوص انجام نمی‌دهند. امرالله بیگی اضافه کرد: شرکت‌های تعاونی می‌بایست نسبت به خرید انشعابات و آماده‌سازی‌‌های لازم تا قبل از مرحله نصب کنتور اقدام کنند اما تاکنون همکاری‌های خوبی در این راستا از طرف شرکت‌های تعاونی انجام نشده است. نماینده شهرداری محلات نیز در زمینه وضعیت مسکن مهر گفت: مسیل از سال‌ها گذشته در این مکان بوده و حتی در نقشه توپوگرافی نیز دیده شده و نامه‌‌نگاری‌های فراوانی درخصوص قرار‌داشتن مسکن مهر در مسیر مسیل صورت گرفته است. ابوالفضل حبیبی تصریح کرد: شهرداری محلات آب‌های سطحی موجود در شهر را به سمت این مکان هدایت نکرده است و سه سال قبل از احداث مسکن مهر کانال عرضی به سمت این ساختمان‌ها رفته و این موضوع در نقشه‌های مسکن مهر نیز وجود دارد.

کد خبر 198633

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز