همشهری آنلاین: وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که خرید و فروش مسکن مهر تحت هر شرایطی غیر قانونی است، گفت:‌ از مجلس شورای اسلامی وضع مالیات برای زمین‌های بلااستفاده را درخواست داریم.

نیکزاد وزیر مسکن

به گزارش ایسنا، علی نیکزاد در حاشیه مراسم رونمایی از هشت طرح شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر ممکن بودن خرید و فروش مسکن مهر گفت: خرید و فروش مسکن مهر تحت هر شرایطی غیرقانونی است اما خدا را شاکریم که این خانه‌ها انقدر ارزش افزوده داشته است که مردم به فکر خرید و فروش آن‌ هستند.

وی افزود: طبق آمار سال 90، یک میلیون و 363 هزار واحد خالی در کشور وجود دارد که 372 هزار واحد آن در شهر تهران است.

نیکزاد ادامه داد: در زمینه وضع مالیات برای این واحدهای خالی با کمیسیون عمران مجلس صحبت کرده‌ایم که آن‌ها نیز موافقند و باید در کمیسیون‌های تخصصی همچون بودجه این موضوع مورد پیگیری قرار گیرد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که در همه جای دنیا بحث خانه و زمین با مالیات تنظیم می‌شود گفت: نمی‌شود خانه‌ای را ساخت و استفاده نکرد. با وضع پاره‌ای از مقررات می توان خانه‌های خالی را کنترل کرد و آن‌ها را در جریان استفاده گذاشت.

وی همچنین اظهار کرد: حتی نمی‌شود زمین را خرید و بلااستفاده گذاشت یا باید آن را ساخت و یا مالیات آن را پرداخت کرد به این ترتیب می‌توان زمین و مسکن را از بورس بازی خارج و به عنوان کالای مصرفی مطرح کرد.

نیکزاد به وارد کردن پنج فروند هواپیما به ناوگان کشور اشاره و خاطرنشان کرد: طی چند روز آینده هواپیماهای وارد شده وارد چرخه خدمات دهی می‌شوند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین از ورود هواپیماهای فوکر 100 و ایرباس 320 و 310 در آینده به صنعت هواپیمایی کشور خبر داد.

وی درباره انتقال پروازهای سفر حج عمره و تمتع به فرودگاه امام خمینی (ره) نیز گفت: ‌اگر بتوانیم پرواز حج تمتع و عمره به تمام فرودگاه‌های کشور را انجام دهیم، کمک بزرگی به مردم شده است ضمن این‌که انتقال پرواز حجاج به فرودگاه امام به دلیل آن‌که هر کس یکبار این سفر را انجام می‌دهد، نمی‌تواند سختی برای مستقبلین داشته باشد و انجام این کار شدنی است.

نیکزاد افزود: اخیرا فرودگاه پیام نیز برای انتقال تعدادی از پروازهای حجاج به این فرودگاه اعلام آمادگی کرده است که این فرودگاه با حضور ایرلاین‌ها و مسوولان فرودگاهی در جلسات هفتگی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وزیر راه و شهرسازی به مشکلات تعاونی‌های مسکن که مردم با آن درگیر هستند اشاره و خاطرنشان کرد: تاکید کرده‌ایم که تعاونی‌ها تکلیف مردم را به زودی مشخص کنند مردم نیز می‌توانند از تعاونی‌های مسکن انصراف داده و برای خرید مسکن مهر در شهرهای جدید ثبت نام کنند.

وی درباره مسکن ویژه تهران نیز گفت: پیمانکاران مسکن ویژه کار خود را به نحو مناسب انجام نداده‌اند و ظرفیت کار را طبق قرارهای انجام شده پیش نبرده‌اند. مهلت 15 روزه به آن‌ها داده شد تا اگر ظرفیت کارگاه‌ها به یک سوم برنامه زمان‌بندی نرسید، تصمیمی برای جایگزینی پیمانکاران خواهیم گرفت.

نیکزاد به استفاده بخش ریلی کشور از صندوق توسعه ملی اشاره کرد و گفت: درخواست از صندوق توسعه ملی از سوی بخش خصوصی فعال در حمل و نقل ریلی، یک میلیارد تومان برآورد شده است که با توجه به قانون صندوق توسعه ملی، بخش خصوصی می‌تواند بدون هیچ محدودیتی به هر میزان که با بانک عامل قرارداد می‌بندد از صندوق دریافت کند.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: تمام فعالان بخش خصوصی در حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی می‌توانند درخواست خود برای استفاده از صندوق توسعه ملی را اعلام کنند که با حمایت دولت و وزارت راه همراه خواهد بود.

کد خبر 197113
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز