سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۶:۱۲
۰ نفر

گروه شهرستان‌ها- حامد فوقانی: اواخر آبان‌ماه بود که وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان بوشهر و بازدید از مسکن مهر فجر بوشهر با اعتراضات متقاضیان روبه‌رو شد و از مدیرکل راه و شهرسازی این استان خواست تا پاسخگوی مشکلات شود و هرچه سریع‌تر نسبت به رفع آنها اقدام کند.

مسکن مهر

 علی نیکزاد در آن زمان به‌نوعی زمان افتتاح این پروژه در استان بوشهر را اعلام کرد. طبق گفته وی قرار بر این بود که واحدهای مسکن مهر فجر بوشهر واقع در صلح‌آباد اواخر دی‌ماه امسال به متقاضیان واگذار شود؛ البته به شرط آنکه مشکلات این مسکن از نظر انشعابات آب و گاز در برخی مجتمع‌ها، نم‌‌دهی انشعابات داخلی برخی واحدها، پیاده‌راه‌ها، محوطه‌ پروژه و آسانسور رفع شود. دی‌ماه گذشت و خبری از افتتاح واحدهای مسکن مهر فجر بوشهر نشد و سرپرست فرمانداری بوشهر زمان جدید واگذاری واحدها را اعلام را کرد. اسماعیل کاظمی در اوایل بهمن‌ماه گفت: به‌طور جدی پیگیر تمامی مسائل و مشکلات مسکن مهر فجر بوشهر هستم و تمام زمینه‌های لازم برای افتتاح و بهره‌برداری از این پروژه در 22بهمن‌ماه 91 آماده است. وی افزود: هم‌اکنون مشکل برق و مخابرات این پروژه حل شده و پیگیر مسئله آب مسکن مهر فجر بوشهر هستیم که به‌زودی حل خواهد شد و متقاضیان مطمئن باشند که این پروژه در بهمن‌ماه امسال بهره‌برداری خواهد شد و در تقویم پروژه‌های آماده افتتاح در استان آورده شده است.

این در حالی است که گزارش‌ها نشان می‌دهد که نه‌تنها هنوز مشکلات بسیاری از واحدهای مسکن مهر فجر استان بوشهر رفع نشده بلکه مشکلات دیگری اضافه شده است. یکی از متقاضیان این واحدها به خبرنگار ما گفت: چندی پیش به همراه چند متقاضی دیگر به واحدها سرزدیم اما با تعجب متوجه شدیم که بر اثر بارندگی‌ها دیوار اتاق خواب‌ها نم کشیده است. وی ادامه داد: پس از این جریان هرقدر مراجعه کردیم هنوز تغییری در روند داخلی ساختمان ایجاد نشده و اخیرا هم دیگر در ساختمان را برای متقاضیان باز نمی‌کنند. وی اضافه کرد: آسانسورها را هم نصب نکرده‌اند و انبوه‌سازان می‌گویند که گران شده است.

گزارش‌های دیگر نشان می‌دهد که حال و روز مسکن مهر فجر بوشهر همانند متقاضیان آن نابسامان است. پایگاه اطلاع‌رسانی خیلج‌فارس در همین ارتباط گزارش داد: چندی پیش رنگ ساختمان مهر فجر بوشهر به‌دلیل بارندگی خراب شد که دوباره رنگ‌آمیزی شد، ولی با بارندگی ۱۲بهمن ۹۱ دوباره دچار مشکل شده و رنگ‌ آنها از بین رفته است. بنابراین جای تعجب دارد رنگ‌آمیزی این ساختمان‌ها چگونه است که هنوز افتتاح نشده‌اند، اینگونه دچار مشکل می‌شوند. همچنین سنگفرش یکی از کوچه‌ها به‌خاطر بی‌توجهی کارگران و نبود ناظر خراب شده است.

مشکل فاضلاب

مسکن مهر فجر بوشهر جزو آن‌دسته از پروژه‌های مسکن مهر این استان است که با مشکل فاضلاب هم روبه‌روست؛ مشکلی که مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر نیز آن را اعلام کرده است. علیرضا صفایی در جلسه شواری تأمین مسکن مهر گفت: هزار و 280واحد مسکن مهر مشکل انشعاب و سه‌هزار و 280واحد نیز مشکل شبکه فاضلاب دارند.

مشکل واگذاری انشعابات برق

اگرچه شرکت توزیع نیروی برق بوشهر اعلام کرده است که واگذاری انشعابات برق به هزار و 500واحد مسکن‌ مهر این استان به جد دنبال می‌شود اما به‌نظر می‌رسد که جانمایی نامناسب برخی سایت‌های این پروژه باعث شده تا این امر با تأخیر روبه‌رو شود و مستلزم صرف هزینه هنگفتی است.

اسدلله دهقانی، یکی از مسئولان شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر در این رابطه گفت: تأمین انشعاب برق این تعداد واحد مسکونی درقالب 50طرح در دست اجراست که به 465میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد. وی اظهار کرد: بیشتر این پروژه‎ها به‌صورت پراکنده و دور از شبکه هستند و این امر علاوه بر تحمیل هزینه‎های بیشتر، مشکلاتی را نیز در واگذاری انشعاب‌های برق ایجاد می‎کند. دهقانی بیان کرد: در نیمه دوم سال90 و نیمه نخست امسال به شش هزار و 200واحد مسکن مهر استان بوشهر انشعاب برق واگذار شده و برای واگذاری این انشعاب‌ها 148میلیارد ریال هزینه شده است.

وی اظهار کرد: بیش از پنج‌ماه است که وزارت نیرو هیچ‌گونه وجهی بابت یک‌سوم سهم دولت به ما پرداخت نکرده و این امر مشکل‎ساز شده است. دهقانی‌ادامه داد: به‌دلیل پرداخت‌نشدن این اعتبارات ناچار شدیم مناقصه‎ای را دو بار تمدید کنیم و انتظار داریم با حمایت مسئولان برای شتاب‌بخشی در تخصیص این اعتبارات پروژه‎های بر زمینه مانده را به مرحله اجرا درآوریم.

افزایش آورده اولیه

آنطور که به‌نظر می‌رسد، متولیان اجرایی پروژه مسکن مهر فجر از متقاضیان درخواست افزایش آورده اولیه داشته‌اند که وزیر راه‌وشهرسازی درباره آن گفت: تا‌کنون ما هیچ‌گونه قیمت جدیدی برای مسکن‌های مهر نظیر فجر بوشهر اعمال نکرده‌ایم. نیکزاد بیان کرد: به‌احتمال فراوان و به گفته متولیان اجرایی این پروژه، مبلغ اضافه شده به آورده اولیه برای انشعابات آب و فاضلاب و کنتور برق است. وی خاطرنشان کرد: کسانی که این مبلغ را سال قبل ریخته‌اند و قرارداد امضا کرده‌اند و مبلغ جدید را هم واریز کرده‌اند، باید به آن دسته متقاضیان پول برگشت داده شود و اگر این کار صورت نگرفته، باید استاندار را مطلع‌سازید تا این کار را پیگیری کند و کسانی که اخیرا این مبلغ را واریز کرده‌اند، پول آنان برگشت داده نخواهد شد.

کد خبر 201077

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز