زنجان - اسدالله قربان‌زاده: ساماندهی شبکه‌های فرسوده برق و نبود گاز در بازار زنجان حکایتی طولانی دارد که اهالی این مجموعه تاریخی درگیر مشکلات ناشی از آن هستند.

در این راه ادارات خدمات‌رسان برای اجرای طرح‌هایی در جهت رفع این مشکلات اعلام آمادگی می‌کنند، اما در عمل مانع اجرای این طرح‌ها  اداره کل میراث فرهنگی این استان است. طبق گفته‌های رئیس هیأت امنای بازار، تمامی راهکارها از سوی کارشناسان مطرح شده است که متأسفانه مسئولان میراث فرهنگی قدمی در این رابطه برنداشته‌اند. با این وضعیت آیا ضوابط و قوانینی وجود دارد که میراث فرهنگی برای اجرای طرح‌های گازرسانی و اصلاح شبکه برق طولانی‌ترین بازار کشور که فرسوده و به‌هم خورده است، قدم‌بردارد؟ 

بازار زنجان یکی از طولانی‌ترین بازارهای مسقف کشور است و گردشگرانی که راه زنجان را در پیش می‌گیرند، بازار این شهر را به‌عنوان یک مجموعه تاریخی دیدنی در برنامه‌های سیاحتی خود قرار می‌دهند. اما این بازار اسیر بی‌توجهی‌ها و وعده‌هایی شده است که اهالی بازار را می‌رنجاند. آنها انتظار دارند مسئولان در روزهای سرد سال درباره سیستم گرمایشی بازاریان تدبیری بیندیشند. سیدمحمد علویون رئیس هیأت امنای بازار زنجان با بیان اینکه چندین سال است بازاریان پیگیر موضوع اصلاح شبکه‌های برق و طرح گازرسانی بوده‌اند، می‌گوید: در این راه شرکت‌های توزیع برق و گاز استان و حتی کارشناسان سازمان نظام مهندسی استان ایده‌ها و راهکارهای خود را برای اجرای این طرح‌ها با درنظر گرفتن عدم‌تغییر در سیمای بازار ارائه داده‌اند اما میراث فرهنگی استان در مرحله عمل پا پس کشیده است.

وی از نامه‌نگاری‌های چند سال اخیر با شرکت‌های گاز و سازمان نظام مهندسی برای اجرای نقشه گازرسانی بازار خبر داده و می‌افزاید: شرکت گاز برای اینکه منظره بازار به هم نخورد نصب علمک در 80متری راسته‌ها را درنظر گرفت تا لوله‌های مشترک مصرفی از داخل مغازه‌ها عبور کند و حتی در داخل بازار به چشم نیاید، اما این طرح نیز از سوی میراث فرهنگی پذیرفته نشد. علویون در صحبت‌هایش با تأکید بر ارتقای ضریب ایمنی بازار اظهار می‌کند: در فصول سرد سال بازاریان با چراغ نفتی، کرسی و سیستم‌های گرمایشی برقی روزگار می‌گذرانند که خطرات آن در چند مورد موجب آتش‌سوزی در مغازه بازاریان شده است. رئیس هیأت امنای بازار زنجان از سه نوبت اقدام کارشناسی و نقشه‌کشی از کل محدوده مسقف بازار شامل بازار قیصریه، بازار حجت‌الاسلام و بازار بالا تا انتهای سعدی جنوبی و بازار پایین خبر داده و تصریح می‌کند: این در حالی است که بخشی از بازار میوه‌فروشان و جگرکی‌های این نقطه از بازار از نعمت گاز برخوردارند و انتظار داریم، مسئولان میراث فرهنگی به‌عنوان حافظ مجموعه‌های تاریخی ضوابط و قوانین مربوط برای کل بازار را عملی سازند.

فرسودگی شبکه موجب افت ولتاژ می‌شود

 در رابطه با طرح ساماندهی شبکه‌های فرسوده بازار و اصلاح آن مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق استان به خبرنگار ما می‌گوید: فرسودگی شبکه موجب افت ولتاژ در شبکه می‌شود و شرکت نمی‌خواهد افت ولتاژی که موجب پرت است، در شبکه باقی بماند.

محسن رضایی اجرای این طرح را نیازمند همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان دانسته و تصریح می‌کند: اهالی بازار در این رابطه همکاری دارند و اجرای این طرح را ضروری می‌دانند اما همکاری و تعامل سایر دستگاه‌ها به‌ویژه میراث فرهنگی حائز اهمیت است. این شرکت در سال 83 نیز کار ساماندهی شبکه‌های برق بازار را اجرا کرد. در آن زمان با صرف 12میلیون تومان هزینه چراغ‌های لوستر به شکل فانوس‌ ‌ برای جلوه دادن به سیمای بازار خریده و نصب شد اما با گذر زمان این روزها از این چراغ‌ها خبری نیست.

نباید هویت بازار به‌هم بخورد

وقتی موضوع برق‌رسانی به بازار را از زبان مدیر دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان جویا می‌شویم، می‌گوید: شرکت توزیع برق ساماندهی سیم‌های برق را از وسط راسته‌ها با پنج رشته سیم مسی کلفت با سازه‌های نگهبان در برنامه دارد که همین امر موجب به‌هم خوردن نما و سیمای بازار می‌شود.

امیر ارجمند تصریح می‌کند: زیر نورگیرها سیم‌های ناهمگون و فشار قوی که سیمای بصری بازار را به‌هم می‌زنند نباید نصب شود. وی با تأکید بر اینکه اجرای چنین طرح‌هایی ذهنیت منفی از یک مجموعه تاریخی در ذهن بازدید‌کنندگان به جا می‌گذارد، اعلام می‌کند: از هر طرحی که سیمای بصری بازار را به‌هم نزند و هویت این مجموعه تاریخی را زیرسؤال نبرد استقبال می‌کنیم. با این حال جای این سؤال باقی است که آیا ضوابطی برای اجرای طرح‌های رفاهی در اماکن تاریخی وجود ندارد‌ یا این ضوابط برای بازار زنجان پیش‌بینی نشده است؟

کد خبر 198381

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز