عباس ثابتی راد: عجیب است. مدیر عامل سازمان بازنشستگی شهرداری تهران یکی از جوان‌ترین مدیران فعال در شرکت‌های زیرمجموعه شهرداری تهران است.

وقتی شگفت‌زده می‌شوم که به دفترش می‌روم و روبه‌رویش می‌نشینم. جوانی که دست‌کم 20 سال باید کار کند تا به بازنشستگی برسد، هم‌اکنون مدیرعامل سازمانی است که در آن بازنشستگان مراجعانش هستند. مصطفی منتظر‌المهدی از اهداف و برنامه‌های خود در سازمان بازنشستگی شهرداری تهران می‌گوید. شاید از نگاه او تلاش برای بهسازی زندگی و معیشت بازنشستگان می‌تواند گامی بزرگ باشد. با او در این زمینه به گفت‌و‌گو نشستیم.

  • کمی از سوابق سازمان بازنشستگی برایمان بگویید.

در تاریخ 5/4/1353 سازمان بازنشستگی و وظیفه مستخدمین ثابت شهرداری تهران به استناد ماده 58 قانون شهرداری‌ها و ماده47 آیین‌نامه استخدامی شهرداری تهران مصوب 19/9/1345 هیأت وزیران به منظور ایجاد صندوق بیمه بازنشستگی کارمندان شهرداری تهران تشکیل و براساس ماده یک اساسنامه مصوب، دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی و اداری بوده و بر اساس مقررات بازنشستگی اداره می‌شود. برقراری و پرداخت حقوق و هر نوع مقرری دیگر بازنشستگان شهرداری تهران براساس قوانین جاری، سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها، مؤسسات بازرگانی، صنعتی، تولیدی، آموزشی، فرهنگی و عام‌المنفعه و نیز فراهم آوردن امکانات ورزشی، تفریحی و تسهیلات رفاهی برای بازنشستگان و وظیفه‌بگیران از وظایف این سازمان است.

  • در حال حاضر چند نفر عضو سازمان بازنشستگی شهرداری تهران هستند؟

درحال حاضر 6583 نفر بازنشسته و 3627 نفر وظیفه‌بگیر از این سازمان حقوق دریافت می‌کنند. البته علاوه بر بازنشستگان خانواده‌های آنان نیز از خدمات رفاهی، تفریحی و اجتماعی بهره‌مند هستند که می‌توان گفت حدود 20 هزارنفر تحت پوشش این سازمان قرار دارند.

  • آنچه دارای اهمیت است خدماتی است که به بازنشستگان صورت می گیرد. چه اقداماتی در این زمینه انجام داده‌اید؟

از اول سال جاری با موافقت هیات‌مدیره سازمان بازنشستگی سبدهای خواربار ارسالی به در منازل بازنشستگان افزایش پیدا کرد البته سعی براین بود که اقلام سبدهای خواربار متناسب با نیازهای اصلی خانواده‌ها درنظر گرفته شود که با همین رویکرد سبدهای خواربار از دو نوبت به چهار نوبت ارتقا پیدا کرد و دو نوبت از آن به اقلام پروتئینی اختصاص داده شد که در اولین نوبت در فصل بهار سبد پروتئینی به در منازل پیشکسوتان عزیز با خودروهای مجهز به سردخانه ارسال شد و دومین سبد پروتئینی ویژه فصل پاییز نیز ارسال شده است. در تابستان نیز سبد کالاهای خشکبار نیز در اختیار بازنشستگان محترم قرار گرفت و در زمستان نیز یک سبد کالای دیگر در اختیار این عزیزان قرار خواهد گرفت. هدف ما ارائه خدمات مطلوب با توسعه کمی و کیفی است از این‌رو ستادی به‌نام ستاد توزیع کالا تشکیل شده که این ستاد وظیفه هماهنگی با بازنشستگان و توزیع‌کنندگان را به منظور جلوگیری از اتلاف وقت عزیزان بازنشسته دارد. دو نوبت دیگر نیز شامل سبدهای ارزاق ماه مبارک‌رمضان و سبد عیدانه نوروزی است.

  • حقوق بازنشستگان در هر نهاد و سازمانی همواره مورد بحث بوده و اسباب دغدغه آنان است. در این زمینه چه اقدامی صورت گرفته است؟

گروهی از بازنشستگان شهرداری تهران که تا پیش از سال79 بازنشسته شده‌اند متأسفانه به‌علت کمی حقوق با مشکلاتی مواجه هستند البته با پیاده‌شدن قانون مدیریت خدمات کشوری تا حدودی حقوق آنان افزایش و ترمیم‌یافته است ولی این کافی نیست و با توجه به دغدغه شهردار محترم تهران و تأکید مؤکد ایشان بر ارتقای معیشت بازنشستگان و خانواده‌هایشان در تلاش هستیم خدمات رفاهی توسعه‌یافته و تسهیلات غیرنقدی افزایش یابد. در این راستا خوشبختانه با تدابیر و تلاش‌های فراوان حقوق آن دسته از بازنشستگانی که حداقل را دریافت می‌کرده‌اند، ترمیم‌شده که بدین شکل تمامی بازنشستگان و وظیفه‌بگیران بالاتر از 550هزارتومان حقوق دریافت می‌کنند. در جهت حل مشکل مسکن بازنشستگان مستاجر و فاقد مسکن اقداماتی صورت گرفته که می‌توان به واگذاری 100 دستگاه واحد مسکونی از سازمان نوسازی شهرداری تهران و همچنین تفاهمنامه با ستاد مسکن مهر در خصوص بهره‌مندی از تسهیلات مسکن مهر اشاره کرد.

پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه، جوایز تحصیلی، کمک هزینه لوازم‌التحریر برای تمامی فرزندان در تمامی مقاطع تحصیلی، ارسال کارت تبریک سالروز تولد به نشانی منازل بازنشستگان و پرداخت هدیه نقدی به آنان، برگزاری مراسم تجلیل از بازنشستگان جدیدالورود در هر سال و خوشامدگویی به آنان به مناسبت پیوستن به خانواده بزرگ بازنشستگان شهرداری، کمک‌هزینه ازدواج، پرداخت بیمه عمر و کمک هزینه تدفین، توزیع کارت ورزشی شهروندی، برگزاری مراسم تقدیر برای بازنشستگان جانباز، ارسال نشریه فصل نوین (ویژه بازنشستگان) حل بخشی از گرفتاری‌ها و مشکلات مالی آنان از طریق مؤسسه معین بازنشستگان، حمایت از بازنشستگان ورزشکار، پرداخت کمک‌هزینه به فرزندان معلول بازنشستگان و جذب یکی از فرزندان جانبازان بازنشسته در مجموعه شهرداری تهران از دیگر خدمات ارائه شده است.

  • توجه به اوقات فراغت بازنشستگان بسیار ضروری است. در این خصوص چه اقدامی انجام داده‌اید؟

اعتقاد داریم که بازنشستگی فصل نوینی از زندگی و زمانی برای فراغت و پرداختن به تفریح و گردشگری به همراه خانواده است که در این راستا بازنشستگان و موظفین با بهره‌گیری از بهترین و مطلوب‌ترین خدمات گردشگری به‌طور میانگین هر سه‌سال یک‌بار از تورهای زیارتی و سیاحتی مشهد مقدس و کیش استفاده کرده‌اند که در رویکرد جدید با برنامه‌ریزی انجام شده بسته‌های سفر تعریف کرده‌ایم که متقاضیان می‌توانند علاوه بر مشهد و کیش از تورهای مناسبتی و تورهای فصلی اصفهان و شمال یا تورهای یک‌روزه جمکران، گلابگیری و... با مدت انتظار کمتر و با نازل‌ترین قیمت استفاده کنند. ناگفته نماند فرزندان مزدوج بازنشستگان نیز به‌طور گروهی با تمهیدات پیش‌بینی شده به مشهد مقدس اعزام می‌شوند تا با این سفر معنوی زندگی مشترک خود را آغاز کنند و از دوره آموزشی «خانواده موفق» با حضور استادان برجسته روانشناسی بهره‌مند شوند.

تورهای زیارتی و سیاحتی به اماکن متبرکه و دیگر شهرهای کشورمان با جاذبه‌های دیدنی به‌طور مستمر در حال برگزاری است که با رویکرد اخیر بسته‌های سفر برای بازنشستگان تعریف شده و دوره انتظار آنان کاهش یافته است. هدف از این اقدام ایجاد بستر مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت و افزایش نشاط و تقویت روحیه آنان است. مجموعه پذیرایی شیان و استفاده از تخفیف 50درصدی یکی دیگر از تسهیلات رفاهی برای گذراندن اوقات فراغت بازنشستگان است. البته بازنشستگان می‌توانند مراسم ازدواج فرزندان و ولیمه مکه خود و خانواده درجه یک را در تالارهای مجموعه شیان و هتل شهر با بهره‌مندی از تخفیف برگزار کنند.
در جهت حفظ سلامتی جسم و روح کارت‌های ورزشی به بازنشستگان به‌طور رایگان اهدا می‌شود البته با توجه به شرایط پیشکسوتان در جهت ارتقای سلامتی ساز‌و‌کارهایی برای صدور کارت اعتباری ورزشی فراهم شده که به‌زودی به این عزیزان تقدیم می‌شود.

  • تعدادی از بازنشستگان با توجه به کهولت و سالخوردگی نیاز به مراقبت خاص و ویژه دارند. آیا در این زمینه اقدامی انجام داده‌اید؟

مراقبت از سالخوردگان در منزل یا آسایشگاه سالمندان از معضلاتی است که افراد سالخورده با آن مواجه هستند و طبیعتا بازنشستگان شهرداری تهران نیز مستثنی نبوده و با توجه به درخواست‌های بازنشستگان یا خانواده‌های آنان پس از بررسی مددکاری و تائید پزشک معتمد سازمان در جلسه کمیته بازنشستگی کمک‌هزینه پرستاری به‌صورت ماهیانه برای سالمندان نیازمند خدمات پرستاری برقرار می‌شود.

  • با توجه به اینکه مدیری جوان هستید، ارتباط شما با بازنشستگان چگونه است؟

به نظر من این تفاوت سنی در ایجاد یک ارتباط دوسویه و مناسب خللی ایجاد نمی‌کند. درک متقابل و شناخت نیازها اهمیت دارد. خوشبختانه از زمان تصدی ارتباط مطلوب و خوبی با کانون بازنشستگان شهرداری تهران برقرار شده و در نشست‌های فصلی با مدیران بازنشسته به عنوان گنجینه‌های تجربه در تعامل و تبادل نظر هستم. روزهای دوشنبه هر هفته نیز فرصت مناسبی است که از نزدیک با بازنشستگان به گفت‌و‌شنود بپردازیم و از مشکلات‌شان اطلاع پیدا کنیم تا به درخواست‌های ایشان رسیدگی شود.روزهایی که به عیادت بازنشستگان در بیمارستان یا منازلشان می‌رویم از بهترین و پرخاطره‌ترین روزهای زندگی بنده است.

  • از زمانی که در این سازمان مشغول به کار هستید تا چه اندازه به اهداف و برنامه های موردنظرتان دست یافته‌اید؟

در جواب این سوال باید عرض کنم به‌رغم دستاوردهای مثبت و ارزشمندی که در شرایط فعلی و با حمایت و پشتیبانی مدیران ارشد شهرداری و هیات مدیره به‌دست آمده ولی ذکر این نکته ضروری است که هیچ موقع رسیدن به شرایط به‌صورت ایده‌آل و صد‌درصد نمی‌شود. بسیاری از اهدافی که در ذهن انسان است و کارهایی که می‌خواهد انجام دهد به دلیل مشکلات مختلف اجرایی نمی‌شود.

یکی از مشکلات سازمان بازنشستگی کسورپردازی است. طبق قوانین جاری کشور به ازای هر 7 نفر شاغل باید کسور بپردازد تا یک نفر بازنشسته حقوق و مزایا دریافت کند در صورتی که در شهرداری تهران این نسبت یک به یک است؛ یعنی یک نفر کسور پرداز و یک نفر بازنشسته؛ بنابراین از تقویت بنیه اقتصادی سازمان و توسعه اقتصادی آن در جهت ارتقای معیشت بازنشستگان و خدمات رفاهی، اجتماعی از اهداف و برنامه های پیش‌رو است.

کد خبر 198236

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز