گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشور ادامه اجرای طرح بیمه طلایی برای بازنشستگان و خانواده‌هایشان در سال 92را منوط به تصویب بودجه دانست.


ایراندخت عطاریان در توضیح شرایط این نوع بیمه گفت: در فاز اول اجرای بیمه طلایی درمان متناسب با اعتبارات اختصاص یافته تمامی یک میلیون و 150هزار نفر (بازنشسته) تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری به‌عنوان جامعه هدف مدنظر قرار گرفتند که از طریق سازمان بیمه‌گر به آنها خدمات ارائه می‌شود که درصورت تأمین اعتبار در مرحله بعدی افراد تحت تکفل بازنشستگان را زیر پوشش بیمه طلایی درمان قرار می‌دهد تا آنها نیز از سقف تعهدات و خدمات جدید بهره‌مند شوند که در این زمینه در قالب بودجه 92 به این موضوع اشاره شده است.

براساس گزارشی که روابط عمومی صندوق بازنشستگی منتشر کرده است، عطاریان توضیح داد: با توجه به استقبال و رضایت مندی بازنشستگان امید است با تخصیص اعتبار لازم برای اجرایی‌شدن بیمه طلایی درمان ویژه بازنشستگان کشوری و افراد تحت تکفل آنان، در سال آینده شاهد ادامه اجرایی طرح ملی بیمه طلایی درمان بازنشستگان باشیم.

بودجه‌ بیمه تکمیلی

بودجه‌ای که برای بیمه‌ تکمیلی درمان بازنشستگان کشوری در سال 91هزینه شد، از محل اعتبارات ریاست‌جمهوری تأمین شد. رئیس‌جمهور‌ در جلسه‌‌ تکریم از بازنشستگان وعده داد که 100میلیارد تومان برای این کار اختصاص دهد، پس از آن صندوق بازنشستگی کشور اعلام کرد که این بودجه صرفا یک‌بار و برای سال‌جاری درنظر گرفته شده است، ‌بنابراین قرار نیست که این بودجه در سال 92 نیز بار دیگر در اختیار صندوق بازنشستگی کشوری قرار بگیرد تا به بیمه تکمیلی طلایی بازنشستگان اختصاص یابد. هرچند عطاریان در مورد همین میزان بودجه نیز اذعان می‌دارد: اختصاص 100میلیارد تومان اعتبار برای بیمه طلایی، ریسکی بزرگ برای صندوق بازنشستگی بود، زیرا اجرای طرحی ملی برای یک میلیون و 150هزار بازنشسته با این اعتبار میسر نبود.

با این حال اگر قرار باشد که بازنشستگان کشوری سال آینده از امکانات بیمه تکمیلی طلایی استفاده کنند، اجرای این کار نیازمند بودجه‌ کافی است، به این معنی که باید بودجه‌ای خاص در اختیار صندوق بازنشستگی کشوری قرار گیرد و مدیران این صندوق برنامه‌ریزی لازم را برای اجرای این کار داشته باشند. با توجه به اینکه کمک رئیس‌جمهور درباره بیمه تکمیلی طلایی فقط یک‌بار شامل حال بازنشستگان شده و دولت برای ادامه این نوع کمک‌رسانی هیچ تضمینی به بازنشستگان نداده است. از سوی دیگر بودجه‌ مورد نیاز می‌بایست از محل دیگری تأمین شود یا به نوعی دولت در بودجه بندی سال 92 ردیف بودجه‌ای خاص برای اجرای این نوع بیمه در اختیار صندوق بازنشستگی قرار بدهد. قانون بودجه 92 کشور هنوز تصویب نشده است و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ‌به‌دلیل تأخیر دولت در ارائه لایحه‌ بودجه به مجلس، بررسی و تصویب این لایحه را به سال 92 موکول کرده‌اند.

برای جلوگیری از بروز مشکل در بخش‌های مدیریتی کشور، مجلس یک بودجه سه دوازدهم برای سه‌ماهه‌ نخست سال 92تصویب کرده است؛ به این معنا که بودجه‌ای که برای سه ماهه نخست سال 92 در اختیار دولت قرار می‌گیرد، ‌دقیقا همانند بودجه‌مدت مشابه سال‌ 91 است. در این موارد تمامی ردیف‌های بودجه دقیقا مطابق با سال قبل خواهد بود و دولت اجازه هیچ نوع دخل و تصرفی در ردیف‌های بودجه را ندارد، از طرفی در این موارد دولت هیچ تغییری نیز در محل هزینه‌کرد بودجه نخواهد داشت. از آنجایی که در سه ماه نخست سال گذشته بودجه‌ای برای بیمه تکمیلی طلایی بازنشستگان کشوری تعیین نشده بود، در سه ماه نخست سال 92 نیز بودجه‌ای برای این کار وجود نخواهد داشت، بنابراین ادامه این نوع بیمه تکمیلی با مشکلاتی روبه‌رو خواهد شد.

عطاریان نیز در توضیح این نوع بیمه در سال آینده بر این نکته تأکید کرده درصورتی که اعتبار مورد نیاز اختصاص پیدا کند، صندوق بازنشستگی کشوری می‌تواند این نوع بیمه را نه‌تنها برای بازنشستگان بلکه برای خانواده‌هایشان اجرا کند؛ او به منبع تأمین این بودجه اشاره‌ای نکرده اما به هر حال بودجه بیمه تکمیلی طلایی می‌بایست از سوی دولت تأمین شود. اگر سازمان بازنشستگی کشوری، نتواند از محل منابع داخلی خود بودجه مورد نیاز بیمه تکمیلی طلایی را تأمین کند، از سال آینده‌ ادامه بیمه تکمیلی طلایی برای بازنشستگان ممکن نخواهد بود، چه رسد به اینکه خانواده‌هایشان هم تحت پوشش قرار بگیرند.

کد خبر 205479

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز