گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی نمی‌دانند که عیدی‌شان چقدر است.

بازنشستگان

مسئولین این سازمان هنوز دراین‌باره اطلاعاتی در اختیار رسانه‌ها و بازنشستگان قرار نداده‌اند.یک بازنشسته در اعتراض به سازمان تأمین اجتماعی گفت:تکلیف عیدی ما می‌بایست تا حالا مشخص شده باشد، ما انتظار داریم که عیدی‌را همراه با حقوق بهمن‌ماه‌مان دریافت کنیم تا خرید مواد غذایی عید را هر چه سریع‌تر انجام بدهیم.

این روزها تورم روزانه در بازار وجود دارد، یعنی مواد خوراکی که امروز می‌خریم نسبت به یک هفته قبل قیمتش زیادشده‌است، پس به نفع ماست که هر چه زودتر مواد خوراکی عیدمان را بخریم، ‌ما نمی‌خواهیم گرفتار گرانی شب عید بشویم. اگر مسئولین تأمین اجتماعی هر چه سریع‌تر برای پرداخت عیدی تصمیم‌نگیرند، وضع معیشت ما از آنچه هست دشوارتر خواهد شد.

او با یادآوری مشکلاتی که پارسال در پرداخت عیدی‌ وجود داشت توضیح داد:یادتان هست که پارسال تا اسفندماه هم از عیدی ما خبری نبود و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ما گفت که صبر کنید. اما مگر یک بازنشسته چقدر توان دارد که بخواهد گرانی شب عید را هم تحمل کند؟ من فکر می‌کنم که مسئولان از وضعیت معیشتی زندگی ما خبر ندارند، چون اگر خبر داشتند، متوجه می‌شدند که در این اوضاع با این تورم به نفع‌مان است که عیدی‌مان را هرچه زودتر بگیریم.

اشاره‌ او به گفته‌های پارسال وزیر کار خطاب به بازنشستگان است، عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی10اسفند پارسال در پاسخ به وضعیت عیدی بازنشستگان گفته بود: بازنشستگان تأمین اجتماعی منتظر باشند تا میزان عیدی اعلام شود چرا که کار دیگری نمی‌توانند انجام دهند.

کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی شمیرانات، پریروز گردهمایی‌ای با موضوع بررسی مشکلات بازنشستگان تشکیل داده که در این همایش بحث درباره‌ عیدی هم مطرح شده است. احمدپنجکی، رئیس این کانون، درباره‌ وضعیت عیدی سال 92بازنشستگان گفت:ما به هیأت امنای تأمین اجتماعی پیشنهاد داده‌ایم که میزان عیدی بازنشستگان در جلسه هیأت‌امنای سازمان تعیین شود و از آنجا که قبل از اینکه بازنشسته شویم تابع قانون کار بوده‌ایم و براساس این قانون عیدی باید حداقل دو برابر دستمزد پایه‌ سال باشد. وقتی بازنشسته می‌شویم هم با وجود اینکه تحت پوشش تأمین اجتماعی هستیم انتظار می‌رود که همچنان تحت پوشش همان قوانین وزارت کار باشیم.

او تأکید کرد: از نظر ما هیأت امنای سازمان می‌تواند میزان عیدی‌مان را تعیین کند، ‌وقتی ما از بودجه‌ عمومی کشور استفاده نمی‌کنیم لزومی هم ندارد که دولت میزان عیدی‌مان را تعیین کند. ما با مصوبه‌ مجلس شورای اسلامی که حق تعیین عیدی را به دولت داده مخالفیم‌ و این مخالفت را هم در امضای یک تومار به ثبت رساندیم و اگر لازم باشد برای پیگیری این مخالفت به مجلس خواهیم رفت اما بازهم تأکید می‌کنم که ما معتقدیم که هیأت امنا می‌تواند درباره‌ عیدی‌مان تصمیم بگیرد و این تصمیم را به مرحله‌ اجرا بگذارد.

از طرف دیگر از تلاش برای تهیه‌ سبد کالای عید برای بازنشستگان خبرهایی رسیده است. علی اکبر خبازها رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی از احتمال تخصیص سبد کالای شب عید به بازنشستگان خبر داد و گفت: این درخواست به‌طور کتبی به مدیرعامل سازمان اعلام می‌شود که امیدواریم مورد موافقت قرار گیرد. او به خبرگزاری مهر توضیح داد: با توجه به اینکه حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی و خانواده تحت پوشش آنان ناچیز است و پاسخگوی نیازهای ضروری آنان در شرایط اقتصادی فعلی جامعه نیست به همین دلیل قصد داریم در مورد سبد کالای آنان با مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی صحبت کنیم.

خبازها با اشاره به اینکه طی هفته آینده در دیدار با مرتضوی به‌صورت کتبی درخواست خود را مطرح خواهیم کرد، تأکید کرد: طی این مدت اقدامات مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی نشان‌دهنده حمایت وی از بازنشستگان بوده که امیدواریم با تخصیص سبد کالای بازنشستگان نیز موافقت شود.

بازنشستگان تأمین اجتماعی از سه سال پیش تا‌کنون نسبت به تعیین میزان عیدی‌شان از سوی دولت اعتراض دارند، ‌مجلس شورای اسلامی سه سال پیش مصوبه‌ای تصویب کرده که براساس آن اختیار تعیین عیدی بازنشستگان تأمین اجتماعی در اختیار دولت قرار داده شده است.

بازنشستگان تأمین اجتماعی پارسال از اوایل بهمن‌ماه تلاش کردند که دولت را قانع کنند تا مبلغ بیشتری برای عیدی‌شان درنظر بگیرد. کانون‌های بازنشستگی تأمین اجتماعی با طرح این مسئله که عیدی معادل 600هزار تومان برای بازنشستگان درنظر گرفته شود سعی کردند تا با تأثیر بر افکار عمومی توجه دولت را به این نکته جلب کنند که اوضاع مالی بازنشستگان تأمین اجتماعی چندان مناسب نیست.

بازنشستگان در مرحله‌ آخر اعلام کردند که در اعتراض به عدم‌پرداخت عیدی‌هایشان مقابل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تجمع خواهند کرد، اما این تجمع با وعده رسیدگی به مسئله عیدی از سوی وزیر تعاون برهم خورد، در نهایت تلاش آنها به هیچ نتیجه‌ای نرسید و نه‌تنها به میزان عیدی بازنشستگان اضافه نشد بلکه عیدی با تأخیر بسیار زیاد به‌حساب آنها واریز شد اما انجام این‌کار بدون اطلاع‌رسانی انجام شد، در یکی از روزهای نیمه‌ اسفند بازنشستگان تأمین اجتماعی متوجه شدند که 350هزار تومان به حساب‌هایشان واریز شده و بعد از آن مشخص شد که این مبلغ عیدی سال 91بازنشستگان است.

کد خبر 199463
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز