گروه شهری: شاید گزارش تفریغ بودجه سال 88 شهرداری تهران که دیروز در صحن علنی شورای اسلامی شهر قرائت شد، ازجمله معدود گزارش‌های مالی درسطح کشور باشد که میزان مغایرت‌هایش نزدیک دو دهم درصد است.

شورای شهر

این میزان انحراف ناچیز نیز به گفته مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران به‌دلیل تغییر سیستم حسابداری از سنتی به نقدی است که منجر به تغییر یکسری کدینگ شده و این‌جا‌به‌جایی‌ها همین اندک انحراف را به‌وجود آورده است. به گفته چمران، این گزارش نشان‌دهنده یک پیشرفت خوب در گزارش مالی شهرداری و قابل تقدیر است؛ چرا که این گزارش تفریغ، فاقد ندارد و انحراف ناچیز آن نیز قابل رفع است.

بنا براین گزارش، سال88 نخستین سالی بود که سیستم جدید حسابداری اجرایی شد. حسین محمد پورزرندی معاون مالی اداری شهرداری تهران دیروز با بی‌نظیر خواندن گزارش تفریغ بودجه شهرداری گفت:‌ از مجموع بودجه شهرداری تهران در سال88، کمتر از دودهم درصد مغایرت مالی معادل 15میلیارد تومان دیده می‌شود که با توجه به حجم بالای بودجه در گردش این میزان ناچیز است و نشان می‌دهد که کاملا مطابق با مصوبه شورای شهر حرکت کرده‌ایم.

گزارش عملکرد شبکه قطار شهری

دیروز حمزه شکیب رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران به ارائه گزارشی از چگونگی احداث توسعه شبکه قطارشهری (مترو) پرداخت. وی با پاک خواندن مترو به‌عنوان یک وسیله حمل و نقلی خواستار آن شد تا مدیریت شهری با کمک دولت تلاش مضاعفی در ساخت و توسعه خطوط مترو به‌کار گیرند. وی عملکرد شهرداری تهران در توسعه خطوط مترو را در چارچوب سند چشم‌انداز طرح جامع حمل ونقلی دانست و گفت: بر این اساس تا سال1404 سهم وسایل نقلیه عمومی و نیمه عمومی 75درصد و وسایل‌نقلیه شخصی 25درصد باید باشد.

شکیب با اعلام اینکه در حال حاضر عملیات عمرانی ساخت مترو به طول 30کیلومتر در خطوط مختلف به خوبی فعال است، گفت: انتظار داریم خط سه مترو در سال 92 به اتمام برسد. وی همچنین از ساخت خط چهار مترو در مدت زمانی کوتاه تقدیر کرد و گفت: این نشان می‌دهد اگر مدیریت درست اعمال شود در بازه زمانی کوتاه می‌توان از سرمایه‌های شهر حداکثر بهره‌برداری را به عمل آورد.

از نظر رئیس کمیسیون عمران شورای شهر خطوط یک، دو و چهار در مدت زمان کوتاهی بهره‌برداری شد زیرا اراده مدیریت شهری این بود که سریع کار کند؛ در ضمن سرعت گرفتن کار ساخت ایستگاه‌ها از 287دستگاه در سال‌های 79و 83هم‌اکنون به یک هزارو 31ایستگاه در کل خطوط رسیده که این نیز نشان می‌دهد اراده مدیریتی چقدر می‌تواند مؤثر باشد. همچنین ساخت خطوط مترو در سال‌های 79تا 86سالانه چهارو دو دهم کیلومتر بود اما از وقتی که طرح جامع به تصویب رسید یعنی از سال 86نرخ رشد دو برابری داشتیم و سال 89نیز سال طلایی مترو بود. در این سال به گفته شکیب 18کیلومتر به مترو اضافه شد.

با این همه در گزارش ارائه شده از سوی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر در ساخت مترو 50کیلومتر عقب هستیم که البته اگر از سال آینده با سرعت24.5کیلومتر ساخت مترو پیش برویم قابل جبران است بنابراین از نظر شکیب بهتر است طی سه سال آینده به جای ساخت بزرگراه روی توسعه و ساخت مترو متمرکز شویم. وی اعتبار مورد نیاز برای ساخت مترو را سالانه 840میلیاردتومان اعلام کرد که این رقم باید به‌صورت نصف نصف از سوی دولت و شهرداری تهران تأمین شود. وی همچنین با ابراز خوشحالی بابت تصویب 550میلیون یورو فاینانس که این نیز به‌صورت مشترک از سوی دولت و شهرداری باید تأمین شود،گفت: این میزان اعتبار برای ساخت مترو در سال آینده کافی است؛ ضمن اینکه حدود دو میلیارد یورو نیز برای خطوط شش‌، هفت و سه تصویب شده که درصورت حل مشکل بانک‌های عامل قابل پرداخت است.

در پایان این گزارش مهدی چمران پیشنهاد داد تا در قالب طرحی بر لزوم استفاده قانونی مترو از 50درصد منابع عمومی تأکید شود و شورا از این طریق برای تأمین منابع مترو فعال‌تر عمل کند.رسول خادم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه نیز خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه فصل تنظیم بودجه دولت است میزان 920میلیارد تومان آورده دولت برای مترو در شورای شهر تصویب شود و شورا این اعتبار مورد نیاز را به دولت پیشنهاد دهد.

مترو به فرودگاه مهرآباد می‌رسد

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران نیز دیروز در پایان گزارش درباره عملکرد مترو با قرار گرفتن پشت تریبون صحن علنی شورای شهر گفت: بخشی از خط چهار مترو از محدوده شهرک بیمه تا فرودگاه مهرآباد امتداد خواهد یافت. به گفته سیدجعفر تشکری هاشمی احداث ایستگاه خطوط مترو به سمت فرودگاه‌ها در تمامی کشورهای دنیا مورد توجه قرار داده شده و ما نیز در برنامه‌های خود به این موضوع پرداخته‌ایم.

60درصد خودکفایی درواگن‌سازی‌، 100درصد خودکفایی در تونل‌سازی‌ و70درصد خودکفایی در ساخت تجهیزات ایستگاهی ازجمله پیشرفت‌هایی بود که دیروز از سوی معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار تهران به آن اشاره شد.وی در ادامه اظهارات خود به ارائه آمار هزینه‌های اختصاص‌یافته به مترو از سوی شهرداری تهران و دولت پرداخت و گفت: در سال91 شهرداری تهران694.6 میلیارد تومان به مترو پرداخت کرده که امیدواریم در مدت زمان باقیمانده از سال‌جاری نیز دولت هم سهم خود را پرداخت کند.

در ادامه این اظهارات تشکری هاشمی گفت: در سال 90 شهرداری تهران 729.8 میلیارد تومان و دولت193.4میلیارد تومان به توسعه مترو اختصاص دادند. مبلغ اختصاص داده شده از سوی شهرداری به مترو در سال 89، 803.8 میلیارد تومان و از سوی دولت در همین سال 215.7میلیارد تومان بوده است.

تشکری در ادامه تصریح کرد: در سال88 شهرداری تهران 651.4میلیارد تومان و دولت 220میلیارد تومان پرداخت کردند. در سال 87، به میزان 450.8میلیارد تومان از سوی شهرداری و209.6میلیارد تومان از سوی دولت پرداخت شد. مبلغ پرداخت شده از سوی شهرداری در سال 86، به میزان 277.8میلیارد تومان و مبلغ پرداختی از سوی دولت 67.3 میلیارد تومان بوده است. 113.4میلیارد تومان نیز مبلغ پرداختی از سوی شهرداری در سال85 و 73.9میلیارد تومان از سوی دولت در همین سال بوده است.

بنا براین گزارش، دیروز با تصویب اعضای شورای شهر تهران، کارگروهی به‌منظور ساماندهی و تنقیح مصوبات مرتبط با تبلیغات محیطی و دستورالعمل‌های مربوطه در تهران تشکیل و مقرر شد که ظرف حداکثر یک‌ماه آینده نتیجه بررسی قوانین و مصوبات متعددی که در این‌باره وجود دارد، به شورای شهر ارائه شود.

کد خبر 197975
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز