مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۵
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: نگاه منفی و تبعیض آمیز در فرهنگ مردم هند به زنان، این کشور را به چهارمین کشور ناامن در جهان برای زنان تبدیل کرده است.

india

به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، در بسیاری از مناطق هند مردم معتقدند که داشتن فرزند پسر بهتر از فرزند دختر است زیرا دختر مایه بدبختی است به همین علت در این مناطق خانواده ها ممکن است فرزندان دختر خود را در دوران جنینی یا حتی بعد از تولد از بین ببرند و در بسیاری از موارد آنها با مراجعه به مراکز تعیین جنسیت سعی می‌کنند کاری کنند که صاحب فرزند پسر شوند.

منطقه جهاجار در استان هاریانای هند پایین ترین نسبت کودکان دختر را به کودکان پسر دارد. در این منطقه در ازای هر هزار پسر فقط هفتصد و هفتاد و چهار دختر وجود دارد. مهمترین علت این مسئله که حتی دولت نیز به آن اذعان دارد، تعیین جنسیت جنین است که اگر دختر باشد آن را سقط می‌کنند.

گرچه این کار در هند غیرقانونی است اما مطالعات سال دوهزار و یازده نشان می‌دهد هر سال ششصد هزار جنین دختر سقط می‌شود. البته تبعیض علیه زنان در هند فقط به دوران جنینی محدود نمی‌شود و در همه سنین و بخشهای زندگی وجود دارد.

معمولا کودکان پسر در مدارس بهتر پذیرفته می‌شوند و تغذیه آنها در مدارس بهتر از دختران است. با پسران بهتر رفتار می‌شود. معمولا دختران در خانه به کارهای پست تر گماشته می‌شوند و در مناطق روستایی اجازه تحصیل به آنها داده نمی‌شود. اساسا در فرهنگ غالب هند، دختران و زنان باری اضافی بر دوش خانواده و جامعه تلقی می‌شوند.

تقریبا حدود نیمی از دختران در هند قبل از رسیدن به سن هجده سالگی شوهر داده می‌شوند. در هند معمولا خانواده عروس مجبور است جهیزیه سنگینی بدهد و اگر جهیزیه دختر زیاد نباشد معمولا از طرف خانواده داماد تحقیر می‌شود و مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد. در مواردی دختران به علت نداشتن جهیزیه مناسب از طرف خانواده عروس زنده زنده سوزانده یا کشته می‌شوند.

بسیاری از زنان پس از ازدواج هدف خشونت در داخل خانه قرار می‌گیرند. تحقیقات یونیسف در سال دوهزار و دوازده نشان می‌دهد بیش از نیمی از مردان در هند بر این باورند کتک زدن زنان در شرایط خاص توجیه پذیر و قابل قبول است.

کرتی سینگ فعال حقوق زنان گفت شرایط در هند به گونه ایست که به چرخه باطل برای زنان تبدیل شده است. زنان در جامعه هند هدف تبعیض و خشونت هستند و این وضع همچنان ادامه دارد.

در بیرون از خانه ها در هند نیز خشونت علیه زنان رو به افزایش است. در ژوئیه سال دوهزار و دوازده دختر دانش آموز نوجوانی در ملاء عام مدت چهل و پنج دقیقه هدف آزار و اذیت گروهی متشکل از دست کم هجده مرد جوان قرار گرفت و مردم هم هیچ کمکی به او نمی‌کردند.

در هند گزارش‌های زیادی از تجاوز به زنان و دختران بویژه تجاوز گروهی منتشر می‌شود که اخیرا نیز مرگ دختر دانشجویی که هدف تجاوز جمعی قرار گرفته بود موجی از خشم را در سراسر هند به راه انداخت.

البته در مواردی زنان در هند پیشرفت قابل توجهی داشته اند. در این کشور میزان باسوادی زنان افزایش یافته و مرگ مادران در هنگام زایمان کمتر شده است. میلیون‌ها زن هندی نیز وارد بازار کار شده‌اند.

سیاستمدارانی نظیر سونیا گاندی الگویی برای زنان هند هستند که نشان می دهد زنان می توانند به رتبه های بالایی در جامعه برسند. البته این افراد معمولا استثنا هستند.

یکی از بنیادهای مطالعاتی غربی هند را به عنوان چهارمین کشور خطرناک جهان برای زنان رتبه بندی کرده است. افغانستان، کنگو و پاکستان رتبه های اول تا سوم خطرناکترین کشورهای جهان را برای زنان دارند.

واحد مرکزی خبر

کد خبر 197479
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز