گروه بین‌الملل - محمد کرباسی: در روزهای اخیر رسانه‌های هند و پاکستان با مطرح کردن «دیپلماسی کریکت» همزمان با رقابت تیم‌های ملی دو کشور امیدوار بودند که روابط اسلام‌آباد و دهلی نو پس از مدت‌ها تنش قدم در مسیر آرامش بگذارد اما روز گذشته تبادل آتش نیروهای دوطرف در منطقه مورد مناقشه کشمیر بار دیگر شعله اختلاف‌ها را برافروخته‌تر کرد.

آسیا هند پاکستان

گزارش‌ها نشان می‌دهد که نیروهای نظامی دو کشور اقدام به تبادل آتش در «خط کنترل» کرده‌اند؛ مسئله‌ای که می‌تواند تنش در روابط میان این دو همسایه دارای تسلیحات هسته‌ای را بار دیگر افزایش دهد.به‌دنبال تیراندازی نیروهای دوکشور در منطقه مرزی کشمیر، ارتش پاکستان اعلام کرد که نظامیان هندی به یک پست مرزی این کشور حمله کرده‌اند که کشته‌شدن یک نظامی این کشور و زخمی شدن یک‌نفر دیگر را به‌دنبال داشته است.

در مقابل مقام‌های نظامی هند هم پاکستانی‌ها را متهم کرده و گفته‌اند که نیروهای نظامی این کشور «تیراندازی بی‌دلیل» را شروع کرده‌اند. سخنگوی ارتش هند با اعلام این مسئله تأکید کرده که حمله خمپاره‌ای پاکستان تخریب یک خانه در منطقه تحت تسلط این کشور را به‌دنبال داشته است. خط کنترل، یک خط بین‌المللی میان منطقه مورد مناقشه کشمیر است که توسط نظامیان هند و پاکستان کنترل و حفظ می‌شود.

هند و پاکستان بیشتر از ۶۰ سال است که هر دو مدعی مالکیت منطقه کشمیر هستند و این مسئله یکی از مهم‌ترین موارد اختلاف‌های دو کشور به‌حساب می‌آید. تبادل آتش در خط کنترل مسئله‌ای کم‌سابقه نیست اما تلفات نیروهای پاکستانی و همچنین اتهام حمله به پست مرزی و ورود به خاک پاکستان نگرانی‌ها از ادامه درگیری‌ها را افزایش داده است. مقام‌های ارتش پاکستان اعلام کرده‌اند که سربازان هندی به پست مرزی ساوان پاترا حمله کرده‌اند اما به‌دنبال پاسخ نظامیان این کشور مجبور به فرار شده‌ و مقداری از تسلیحات خود را هم به جا گذاشته‌اند. در بیانیه ارتش پاکستان آمده است:

نیروهای ارتش پاکستان به این حمله واکنشی مؤثر نشان داده‌اند. این پاسگاه در گذرگاه حاجی پیر در منطقه تحت حاکمیت پاکستان قرار دارد؛ گذرگاهی که در جنوب جاده اصلی مابین مظفرآباد در منطقه تحت حاکمیت پاکستان و سرینگر در منطقه تحت حاکمیت هند در کشمیر قرار گرفته است. در مقابل اما مقام‌های دهلی‌نو می‌گویند که نظامیان پاکستان بدون دلیل با خمپاره و اسلحه‌های خودکار به سمت پاسگاه‌های نظامی هند تیراندازی کرده‌اند. از سال۲۰۰۳ در منطقه مورد مناقشه کشمیر آتش‌بس برقرار شده است.

درگیری به جای دیپلماسی

تبادل آتش نیروهای نظامی هند و پاکستان روز گذشته همزمان با آخرین دیدار از سه رقابت تیم‌های ملی کریکت دو کشور صورت گرفت. بسیاری با برگزاری این مسابقه‌ها که برای مردم دو کشور حساس و مهم است امیدوار بودند که با دیپلماسی کریکت تنش در روابط دو کشور کاهش پیدا کند. همزمان با سه مسابقه کریکت رسانه‌های دو کشور حتی گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال سفررئیس‌جمهور پاکستان به هند برای دیدن یکی از رقابت‌ها را داشتند که از سوی دفتر زرداری تکذیب شد.

کریکت ورزش محبوب هندی‌ها و پاکستانی‌ها به‌حساب می‌آید و حتی به‌خاطر حساسیت این رقابت رئیس‌جمهور پاکستان برای امتیازآورترین بازیکن این کشور در سه مسابقه با تیم ملی هند جایزه‌ای در خور توجه درنظر گرفته است. هند و پاکستان از سال۱۹۴۷ و به‌دنبال استقلال از انگلیس سه بار با یکدیگر جنگیده‌اند و با وجود شباهت‌های فرهنگی دو طرف اختلاف‌های آنها همچنان ادامه دارد. پس از حملات بمبئی در سال۲۰۰۸ تنش در روابط دو طرف بار دیگر به اوج رسید که آتش آن همچنان شعله‌ور است.

مقام‌های هندی، پاکستان را به پناه دادن به شبه نظامیان عامل این حملات که کشته شدن ۱۶۶ نفر را به‌دنبال داشت متهم کرده‌اند؛ اتهامی که همواره از سوی اسلام‌آباد رد شده است. مقام‌های دهلی‌نو همچنین پاکستان را به حمایت از گروه‌های جدایی طلب در کشمیر متهم می‌کنند. سازمان ملل متحد پس از جنگ اول هند و پاکستان در قطعنامه‌ای خواستار برگزاری یک همه‌پرسی برای انتخاب کشور از سوی ساکنان کشمیر شد که اسلام‌آباد همچنان خواستار برگزاری این همه‌پرسی است.

دو کشور پس از حملات بمبئی به کندی در مسیر بهبود روابط قدم برداشته‌اند.‌ماه گذشته دو کشور توافقنامه‌ای را به‌دنبال سفر رسمی رحمان مالک، وزیر کشور پاکستان به دهلی نو امضا کردند که صدور ویزا برای شهروندان دو کشور را تسهیل می‌کند. با وجود تلاش‌های دو طرف برای کاهش تنش‌ها، اختلاف‌های دوطرف طی سال‌های گذشته آنقدر عمیق شده است که حل و فصل آنها نیاز به تلاش جدی و مستمر دو کشور دارد و هر اتفاقی می‌تواند در شرایط شکننده کنونی به مسئله‌ای بزرگ تبدیل شود.

کد خبر 197025
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز