شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۲
۰ نفر

اینترنتِ خوب نه این که روی اینترنت چتر بیندازید و هیچ وقت چتر را نبندید، اما این را می‌گوییم که اگر از آن دسته کاربرانی هستید که از اینترنت درست استفاده می‌کنید و باز هم با اعتراض روبه‌رو می‌شوید، جایی برای دفاع داشته باشید:

فست‌فودِ خوب، اینترنت خوب

یافته‌های یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که استفاده از اینترنت می‌تواند باعث ارتقای سطح سواد نوجوانان شود. دکتر جن اسکات کروود، پژوهشگر دانشگاه سیدنی استرالیا مطالعاتی روی نوجوانان ۱۳ تا ۱۷ ساله‌ی استرالیایی، کانادایی و آمریکایی انجام داده و در توضیح یافته‌های خود گفته وقتی نوجوانان خود را درگیر محتواهای دیجیتال می‌کنند، می‌توانند سواد و مهارت‌های بنیادین سوادآموزی خود را تقویت کنند. او مشارکت کاربران نوجوان در برخی وب‌سایت‌های اینترنتی که محتواهای ادبی را در قالبی مفرح و سرگرم کننده عرضه می‌کنند، بررسی کرده و متوجه شده نوجوانانی که از این وب‌سایت‌ها استفاده می‌کنند، بیش‌تر به جست‌و‌جوی کتاب‌ها و محتواهای ادبی سرگرم کننده می‌پردازند.

البته باید این نکته را تکمیل کرد که این مطلب خیلی درباره‌ی ما صدق نمی‌کند، چون ما خیلی عادت نداریم از اینترنت استفاده‌ی علمی کنیم.

چرا؟ این را یک تحقیق نسبتاً قدیمی می‌گوید. سه سال قبل «شهلا کاظمی‌پور»، معاون پژوهشی مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه نتایج تحقیقی را ارائه کرد که می‌گفت: «50 درصد جوانان به اینترنت دسترسی دارند؛ 80 درصد جوانان از اینترنت استفاده‌ی غیر علمی می‌کنند، 20 درصد دیگر نیز به دانشجویان و افرادی که دارای تحصیلات عالیه هستند، اختصاص دارد.» دیدید گفتیم!

فست فودِ خوب

نه! منظور سوسیس و کالباس خوب نیست!

واضح است غذایی که با غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات و روغن‌های سالم تهیه شوند در این دسته قرار می‌گیرند. فست فود خوب می‌تواند شامل پیتزای سبزیجات، بیش‌ترساندویچ‌ها، سالادها، تخم مرغ و پیش غذاهایی باشد که با سبزیجات درست می‌شوند. این فست فودها چربی اشباع شده و ترانس کمی دارند، نمک و کلسترول آن‌ها کم است و کالری آن‌ها در مقایسه با فست فودهای بد  پایین‌تر است، این غذاها را می‌توان به‌صورت روزانه نیز مصرف کرد. با انتخاب این غذاها ما می‌توانیم هم فست فود بخوریم و هم سالم بمانیم.

فست فودِ بد،اینترنتِ بد

بله! دوباره یک حرف تکراری که زیاد شنیده‌ایم. فست فودِ بد. و همه‌ی تحقیقات علمی این سال‌ها هم این را ثابت می‌کنند.

به تازگی دانشمندان دانشگاه آکسفورد با مطالعه روی موش‌های آزمایشگاهی دریافته‌اند که رژیم غذایی حاوی چربی بالا که اغلب فست فودها این ویژگی را دارا هستند، در مدتی کم‌تر از ۱۰ روز به حافظه‌ی کوتاه مدت این موش‌ها آسیب وارد می‌کند.

اینترنتِ بد

بله! حالا که استفاده‌ی علمی نمی‌کنیم و شب و روز سرمان در این دنیای مجازی است، این را هم بدانیم که تمام تحقیقات علمی استفاده‌‌ی بی‌رویه از اینترنت را رد می‌کنند.

محققان استرالیایی و چینی دریافته‌اند نوجوانانی که هنگام عدم استفاده و دسترسی به اینترنت، مضطرب و عصبی هستند، دو و نیم برابر دیگران در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند. دانشمندان با بررسی هزار نوجوان با متوسط سنی 15 سال، از آن‌ها در مورد استفاده از اینترنت سؤال کردند. کاربران نوجوان که بیمارگونه از اینترنت استفاده می‌کردند به محققان گفتند زمانی که از اینترنت استفاده نمی‌کنند احساس افسردگی، بد اخلاقی و عصبی بودن می‌کنند، اما زمانی که دوباره آنلاین می‌شوند، این احساس از بین می رود.

کد خبر 197416
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز