دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: 350 هزار وب‌سایت بزرگی که هم‌اکنون در اینترنت وجود دارند اگر مناطقی حقیقی بودند،‌نقشه‌ای که از موقعیت آنها در جهانشان طراحی می‌شد می‌توانست به شکل این نقشه باشد.

نقشه جهان اینترنت

به گزارش پاپ‌ساینس، تا سال گذشته،‌تعداد کل وب‌سایت‌های فعال موجود در اینترنت 650 میلیون وب‌سایت بود،‌ این تعداد با سرعتی غیرقابل کنترل درحال افزایش است اما اگر در همین لحظه تعداد وب‌سایت‌های اینترنتی ثابت می‌شد و رشد آنها متوقف می‌شد، کاربران می‌توانستند طی پنجاه سال آینده با سرعت پنج سایت در دقیقه در اینترنت، برای 12 ساعت در روز و 365 روز در سال به گشت و گذار بپردازند، و با این شرایط تنها 10 درصد از جهان اینترنت را مشاهده می‌کردند.

نقشه جهان اینترنت

با این‌همه برخلاف جهان حقیقی، مکان‌های اینترنتی حقیقی نیستند و نمی‌توان گفت که وب‌سایتی به وب‌سایت دیگر نزدیک‌تر یا دورتر است؛ بلکه دو وب‌سایت به یکدیگر مرتبط هستند یا نیستند. با وجود اینکه این‌اتصال‌ها هیچ ارتباط مستقیمی با فاصله یا جهت ندارند، می‌توانند نمایانگر ارتباطی باشند. برای مثال اگر فردی وب‌سایتی شخصی بسازد و از طریق فیس‌بوک لینک وب‌سایت خود را ارائه کند،‌افراد تنها از طریق فیس‌بوک می‌توانند به این وب‌سایت دسترسی پیدا کنند، به بیانی دیگر تعداد افرادی که وب‌سایت را می‌بینند چندان زیاد نخواهد بود،‌بنابر‌این این وب‌سایت در گوشه‌ای دور‌افتاده از جهان اینترنت واقع خواهد شد.

همین منطق در ساخت نقشه‌ای از جهان اینترنت استفاده شده‌است. دایره‌های روی این نقشه نمایانگر 350 هزار وب‌سایت از 196 کشور جهان در سرتاسر جهان هستند. هر وب‌سایت دایره‌ای بر روی این نقشه است که بزرگی دایره نشان دهنده ترافیک وب‌سایت است. همچنین هرچه ارتباط میان دو وب‌سایت بیشتر باشد،‌فاصله آنها بر روی نقشه از یکدیگر کمتر است.

نقشه جهان اینترنت

همانطور که انتظار می‌رود، این نقشه از الگوهایی خاص پیروی می‌کند. کشورها در رنگ‌های مختلف مشخص شده‌اند و خوشه‌هایی را تشکیل داده‌اند زیرا کاربران هر کشوری در میان وب‌سایت‌های همان کشور در حرکت است. آمریکا با دایره‌های بزرگ آبی‌رنگ مرکز جهان اینترنت را به خود اختصاص داده و چین،‌با دایره‌های خردلی رنگ،‌ گوشه چپ و پایین جهان است. وب‌سایت‌های ژاپنی در قالب دایره‌های بنفش رنگ گوشه راست پایین جهان اینترنت را در دست گرفته اند و روسیه با دایره‌های سرخ‌رنگ بخش بالایی نقشه را در سلطه خود درآورده است.

با این‌همه خوشه‌بندی کشوری به واسطه محبوبیت چند وب‌سایت کمی نامنظم شده‌است. درحقیقت به نظر می‌آید که وب‌سایت‌های هسته‌ای در این جهان گوگل،‌فیس‌بوک و یوتیوب باشند که کشورهای مختلف از جهت‌های مختلف به آنها متصل شده‌اند. برای دیدن نسخه تعاملی این نقشه اینجا کلیک کنید.

کد خبر 199348
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز