همهشهری آنلاین: اینترنت سالخورده و فرسوده شده‌، فضای موجود در آن به سرعت رو به اتمام گذاشته‌ و امنیت آن از اساس آسیب‌پذیر بوده است و به تازگی مشخص شده که چین در راستای رفع این مشکلات اساسی از غرب چند قدم جلوتر است.

اینترنت چین

بر اساس گزارش نیوساینتیست، گزارش‌های جدید نشان می‌دهند چین در راستای ایجاد نسل جدید اینترنت بسیار پیشگام است،‌ اینترنتی در سطح ملی این کشور و با مقیاسی بسیار بزرگتر از آنچه از  غرب انتظار می‌رود.

بر اساس گزارشی که از موسسه New England Complex Systems منتشر شده، ریشه مشکل اینترنت دو شکاف بزرگ در معماری اصلی آن است. اولی ناتوانی اینترنت در مسدود کردن ترافیک‌های مخرب است. درحالی که بدافزارها می‌توانند به سرعت خود را شبیه‌سازی کرده و در سرتاسر شبکه پخش کنند، سازمان‌ها تنها قادرند دربرابر تهاجم‌های تکی و لحظه‌ای مقاومت کنند.

چین درحال حاضر از دفاع بهتری برخوردار است. یکی از مهمترین جنبه‌های زیرساخت نسل جدید اینترنت، گزینه‌ای امنیتی مشهور به معماری تایید منبع آدرس یا SAVA است. بسیاری از مشکلات امنیتی موجود ریشه در ناتوانی اعتبار‌دهی آدرس‌های IP رایانه‌هایی دارد که سعی در اتصال به شبکه دارند. SAVA این مشکل را با ایست‌بازرسی‌هایی در سرتاسر شبکه رفع کرده‌است.

این قابلیت،‌پایگاه داده‌هایی از رایانه‌های تایید شده و مورد اعتماد که با آدرس‌های IP خود همخوانی دارند به وجود خواهد آورد و درصورتی که رایانه‌ها و آدرس‌های IP با هم همخوانی نداشته باشند، بسته‌های اطلاعاتی مسدود خواهند شد. استیو ولف، یکی از اولین پیشگامان اینترنتی جهان این ساختار را مدلی می‌داند که باید به صورتی گسترده‌تر به‌کار گرفته شود.

با‌ این‌همه اگر مشکلات مرتبط با ایمنی نیز برطرف شوند، اینترنت با چالشی دیگر به نام کمبود ظرفیت مواجه است. استاندارد کنونی برای اختصاص دادن فضا به رایانه‌ها،‌IPv4، از سیستم شماره‌گذاری استفاده می‌کند که گنجایشی کمتر از 4.3 میلیارد را ایجاد کرده‌است. مهندسان اینترنتی برای سال‌ها بر روی استانداردی جدید با نام IPv6 کار کرده‌اند که می‌تواند گنجایش اینترنت را تا 80 هزار تریلیون برابر افزایش دهد. اما روند پیشرفت IPv6 به شدت کند بوده و زمان نیز به سرعت رو به پایان است،‌به اندازه‌ای که گنجایش IPv4 امسال در چندین منطقه از جهان به پایان خواهد رسید.

دانلد رایلی متخصص سیستم‌های اطلاعاتی دانشگاه مریلند و رئیس سمپوزیوم شبکه آمریکایی-چینی می‌گوید چین تحت فشار ناشی از جمعیت عظیمی که در این کشور زندگی می‌کنند و احتمالا تمامی آنها نیز قصد استفاده از اینترنت را دارند، از گذشته برای چنین روزی نیز برنامه‌‌ریزی داشته است.

به گفته وی چین از بک‌بن اینترنت ملی تحت پوشش IPv6 برخوردار است، درحالی که آمریکا از داشتن آن محروم است. چین درحال حاضر نسل بعدی خدمات اینترنتی را عرضه کرده‌است: شرکت خدمات اینترنتی 3TNet تلویزیون اینترنتی تحت IPv6 را با کیفیت HD ارائه می‌کند. این خدمات اساس سیستم کنترل و مانیتورینگ جریان ترافیک در اینترنت بوده و امکان ارائه خدمات پزشکی از راه دور به فواصل بسیار دورافتاده، ارائه دوره‌های آموزشی ویولن با کیفیت HD و دیگر انواع خدمات را فراهم آورده است. تمامی این خدمات از قابلیت دسترسی بسیار سریعتری نسبت به اینترنت قدیمی برخوردارند.

کد خبر 204924
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز