سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۶:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: وب شاید در اولین نگاه توده‌ای تصادفی از دریایی از اطلاعات باشد، اما محققان بر این باورند وب آنچنان نیز بدون حساب و کتاب نیست و قانونی خاص در اتصال بخش‌های مختلف آن به یکدیگر حکمفرما است که همین قانون نیز می‌تواند نقطه ضعف بزرگ وب باشد.

شبکه

بر اساس گزارش میل آنلاین، اثر کوین بیکن، اثری است که محققان معتقدند بر روی وب تاثیرگذار است. این اثر  به آن معنی است که هر وب‌سایت با 19 کلیک به صفحه‌ای دیگر متصل شده‌است. این آمار بازتابی از بازی به نام 6 درجه تا کوین بیکن است که در آن ادعا شده هرفردی بر روی کل سیاره زمین می‌تواند از طریق 6 نفر به این هنرپیشه آمریکایی مرتبط شود.

محققان با ساخت الگوریتمی که می‌توانست تمامی لینک‌های موجود بر روی یک صفحه وب را جمع‌آوری کرده و آنها را تا مقاصد نهایی‌شان دنبال کند و در این میان فرایند درحال وقوع را به صورت پی‌در‌پی گزارش کند، موفق به کشف این خاصیت شده‌اند.

فیزیکدان مجارستانی به نام آلبرت لاژلو بارباسی که انجام این مطالعه را به عهده دارد، اولین بار نتایج مطالعه خود را در سال 1999 در نشریه نیچر منتشر کرد و اکنون تیم وی دریافته‌اند که هر صفحه وب می‌تواند با تعداد بیش‌از اندازه کمی از کلیک‌های کاربران به هر صفحه دیگری وصل شود، پدیده‌ای که به خاصیت جهان کوچک شهرت دارد.

شبکه

بر اساس این خاصیت، دو نقطه از وب حتی درون شبکه‌ای به این وسعت می‌توانند از طریق حداقل تعداد نقاط اتصال به یکدیگر متصل باشند، که درمورد وب این حداقل 19 بار کلیک کردن است. به اعتقاد بارباسی، دلیل کم بودن تعداد این نقاط اشتراک با وجود وسعت شبکه، ظهور قطب‌هایی از قبیل فیس‌بوک و گوگل است. به گفته وی، چنین شبکه‌هایی به واسطه تعداد اندکی از قطب‌های به شدت متصل به شکلی تاثیر‌گذار با یکدیگر در ارتباطند.

بارباسی بر این باور است این سیستم می‌تواند مشکل‌آفرین نیز باشد، زیرا ممکن است ابر‌قطب‌هایی مانند فیس‌بوک و گوگل توسط هکرها مورد هجوم قرار بگیرند که در این صورت متصل‌ترین قطبها از روی شبکه پاک شده و پس از آن شبکه به سرعتی باورنکردنی نابود خواهد شد. به گفته وی، این پاشنه آشیل شبکه‌ای بدون مقیاس به شمار می‌رود.

کد خبر 202041
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز