یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان یک موسسه تحقیقاتی در آلمان می‌گویند موفق به ارسال اطلاعات به صورت بی‌سیم از طریق نور LED تا سرعت ۸۰۰ مگابیت برثانیه شده‌اند.

LED

به گزارش تلگراف٬ محققان موسسه فراینهوفر هاینریش هرتز (HHI) در برلین با استفاده از این روش که نام آن را Li-Fi گذاشته‌اند٬ امیدوارند فن‌آوری ارسال اطلاعات با نور را جایگزین ارسال اطلاعات با امواج کنند.

لامپ‌های LED در هر ثانیه چندین بار خاموش و روشن می‌شوند و این خاموش و روشن شدن به چشم انسان قابل رویت نیست. گرچه حداکثر سرعت ارسال اطلاعات با پروتکل وای فای ۷ گیگابایت است و فن آوری لای فای حداکثر می‌تواند به سرعت ارسال ۳ گیگابایت برسد اما مزیت اصلی لای فای در عدم نیاز به تجهیزات مخصوص ارسال اطلاعات در محیط است.

برای مثال می‌توان از لامپ‌های روشنایی LED که هم‌اکنون طرفداران زیادی نیز پیدا کرده به عنوان نقطه دسترسی (Access Point) استفاده کرد.

پرفسور مارتین واسون از دانشگاه استراتکلاید می‌گوید یکی از کاربردهای پیش‌بینی شده برای این فن‌آوری استفاده از لامپ‌های LED روشنایی در اتوبان‌ها و خیابان‌ها به عنوان ابزار ارسال اطلاعات ترافیکی و حتی اینترنت به خودروها است.

قرار است موسسه HHI نتایج مطالعه برروی لای فای را هفته آینده در نمایشگاه فیبر نوری توکیو عرضه کنند.

کد خبر 207841

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز