دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۱ - ۰۶:۵۷
۰ نفر

دی‌ماه89 خبری با عنوان «کشف حیات در کویرلوت» در همشهری به چاپ رسید؛ این خبر واکنش‌های زیادی را برانگیخت.

برخی با اظهارات علمی کشف حیات در لوت را به نقد کشیدند و مطالب درخور تاملی عنوان کردند و ازجمله چنین ادعایی را به کلی منکر شدند. برخی هم از دایره نقد علمی خارج شدند و مدعیان کشف حیات در لوت را به سخره گرفتند. این انتقادات اما دستاورد مبارکی هم داشت و آن برجسته‌شدن لوت بود. در پی انتشار همین نقد و نظرها بود که هرازگاهی خبری مرتبط با لوت در رسانه‌ها منعکس می‌شد.

گروه محیط‌زیست همشهری همواره مترصد فرصتی بود تا ویژه‌نامه‌ای درباره لوت منتشر کند؛ با همین رویکرد انتشار ویژه‌نامه حاضر در دستور کار قرار گرفت.

در این ویژه‌نامه نخست گفت‌و‌گویی با عنوان «بیابان ناشناخته وجود ندارد» درج شده که درآن،نظرات معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور که مدیریت عرصه‌های بیابانی را هم بر عهده دارد درباره لوت منعکس ‌شده است. درادامه مطلبی با عنوان «ثروت بی‌انتها» آمده است که به ارزش‌های بالقوه بیابان و اینکه این زیست‌بوم‌ تا چه اندازه می‌تواند در پویایی اقتصاد مؤثر باشد، اختصاص دارد.

«لکه‌های زرد 60درصد ایران را فرا گرفته است» نوشتار دیگری است که طی آن حاصل 10سال تحقیقات اسنادی و میدانی گروهی از محققان درباره بیابان و قلمرو آن منعکس شده و در واقع اطلاعات جامع و کاملی را از بیابان و پدیده‌های آن به زبان ساده در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.

«حیات در قطب گرمایی زمین» و « لوت؛ چشم خیره زمین به کائنات» دو روایت مختلف از نگاه دو گروهی است که هر یک از یافته‌های خود در سفر به لوت سخن می‌گویند با این توضیح که بهمن ایزدی (بنا به‌گفته خودش) حاصل چند سفرخود به لوت را که از سال85 تا به امروز انجام داده بیان می‌کند و محمدعلی اینانلو هم که فروردین‌ماه امسال به لوت سفر کرده به بازگویی این سفر پرداخته است (وی پیش از این هم به لوت سفر کرده است).
«گرم‌ترین بیابان‌های جهان» مطلب دیگری است که به معرفی برخی بیابان‌های گرم جهان اختصاص دارد.

کد خبر 197062

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز