همشهری‌آنلاین - فاطمه شفیعی و رضا فتوح: اینجا آخر دنیاست، تا چشم کار می‌کند کویر است و رمل و ماسه.

کویر مصر

تپه‌های ماسه‌ای کویر را احاطه کرده‌اند‌. حرکت شن‌های روان هر روز کویر مصر را نو می‌کند، گویی تو اولین بشری هستی که به‌ این سرزمین پا گذاشته‌ای 420کیلومتر دورتر از مرکز اصفهان شهرستان خور و بیابانک، شهر کویر با جاذبه‌های تاریخی، و توریستی فراوان قرار دارد که متاسفانه آنطور که باید مورد توجه مسوولین نیست‌.درختان راست قامت کهن و پوشش کویری خاص، تپه‌های شنی‌این کویر را متمایز کرده است.

40 کیلومتر بعد از جندق، جاده خاکی، ناهموار و سخت را که پشت سربگذاری به روستاهای کویری مصر و فرحزاد می‌رسی‌.

در دل کویر دنیا به پایان می‌رسد، خبری از مخابرات و کابل و دکل‌های قول پیکر نیست خانه‌های انگشت شمار مصر و فرحزاد بیشتر بارانداز و مسافرخانه‌اند و مردم بومی برای پذیرایی از گردشگران با امکانات ناچیز با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند.

میهمان چای گرم مردم کویر هستیم‌. سید مرتضی طباطبایی از اهالی فرحزاد و طباطبایی از فعالان گردشگری است که بخوبی کویر را می شناسد و با منطقه آشنایی کامل دارد.

با گرمی پذیرای ما شد او می گوید: بزرگترین مشکل ما در حال حاضر نبود جاده‌ای مساعد و سوخت طبیعی گاز است‌. زمستان امان مردم را بریده، ساعت ها در پی تهیه نفت با هزینه فراوان وقت صرف می‌کنیم واقعا از دولت تقاضای مساعدت داریم‌.

اینجا یک منطقه توریستی است که سالانه تعداد زیادی گردشگر خارجی و داخلی به خود می‌بیند‌.

وی ادامه می دهد: کویر مصر دارای گونه‌های گیاهی و جانواری خاص و بی نظیری از جمله گربه شنی زاغه بور، و گیاه گز، بوته‌های آویشن گیاهان دارویی خاص، دانه‌های روغنی درخت طاق و‌...می باشد‌.

کویر مصر

کویر مصر در کنار جاذبه‌های بسیار زیاد طبیعی که دارد خطراتی را نیز در خود پنهان دارد مثلا وجود باتلاق تپه‌های رملی خطرناک که بارها شاهد بودیم گردشگران ناآشنا با کویر را دچار مشکل کرده و خودروهاشان در مسیر شنی کویر منحرف شده است‌.

مسولین زیادی از نماینده مجلس گرفته تا استاندار تاکنون به‌اینجا سفر کرده‌اند و قول مساعدت‌های زیادی به ما داده‌اند اما تا کنون هیچ اقدامی از سوی آنان صورت نگرفته‌.

سعید روانفر کارشناس گردشگری و مدیر یک آژانس هواپیمایی معتبر در اصفهان می گوید: فصل سفر به کویر که می‌رسد تقاضاهای داخلی و خارجی فراوانی برای سفر به مصر داریم عده‌ای نیز ستاره شناس متقاضی سفر به‌این منطقه توریستی هستند‌.

ولی متاسفانه امکانات‌اندک مصر پاسخگوی همه گردشگران نیست‌.

روانفر می افزاید: عمده زیاد خدمات در مصر توسط افراد بومی و آشنا به منطقه انجام می‌شود و چه بسا اگر حمایت دستگاهاهی مربوطه را داشته باشند، مصر می تواند رونق بسیاری به صنعت گردشگری کشور بدهد.

این مقام مسوول می گوید: سالانه صدها هزار نفر از‌ایران به دبی سفر می‌کنند و یکی از جاذبه‌های‌این کشور کویر است که در مقایسه با مصر یسیار ناچیز و کم اهمیت است اما‌ایرانیان صدها هزار دلار در آنجا هزینه می‌کنند‌...و‌این در صورتی است که شاید بتوان با یک دهم آن هزینه به مصر سفر کرد و از‌این همه جاذبه در کشور خودمان لذت برد‌.

سید رضا طباطبایی شهردار جندق نیز فقدان سوخت طبیعی گاز را بزرگترین مشکل منطقه خور و بیابانک می‌داند‌.

طباطبایی می گوید : مسیر خور و بایابانک جاده‌ای است بسیار پرخطر و پر تردد و مسافران زیادی به قصد سفر به مشهد مقدس‌ این مسیر را انتخاب می‌کنند و‌این در صورتی است که از نایین تا دامغان نه گاز طبیعی وجود دارد و نه بیمارستان‌.

چندی پیش یک اتوبوس حامل مسافران حرم رضوی در مسیر نایین تصادف کرد که به خاطر بنود بیمارستان مشکلات زیادی برای حمل مصدومین بوجود آمد و امداد رسانی هوایی انجام شد‌.

شهر جندق نیز آثار و ابنیه تاریخی و جذابی در دل خود دارد که قلعه مسکونی مربوط به دوران ساسانی از شاخص ترین آنها است‌.
چتر حمایت سازمان ها و ارگان‌های ذی ربط در بیشتر موارد فقط بر سر مرکز نشینان سایه می افکند و هر چه از مراکز استان ها دور می‌شوی سایه‌ای و حمایتی در کار نیست‌...

کد خبر 284342

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha