چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۶:۳۵
۰ نفر

گروه شهری – سیناقنبرپور: 5 هزار مترمربع از کلوت‌های شهداد با 500 قطعه قالی دست‌بافت و گلیم کرمان فرش شد تا برای معرفی این خطه از ایران جاذبه کویر را با هنر دستان کرمانی‌ها گره بزند.

ایده این طرح از محمد اینانلو، طبیعت‌گرد و مستندساز است که به همت سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان به اجرا درآمد تا فرصتی برای معرفی این استان باشد.

اینانلو درباره هدف از ارائه چنین طرحی برای تبلیغات گردشگری و معرفی جاذبه‌های کشور با انتقاد از شیوه مرسوم در کشور به همشهری گفت: دیگر با بروشور و گماردن نیروی انسانی در تعطیلات به‌عنوان راهنما نمی‌توان به تبلیغات و معرفی جاذبه‌ها پرداخت و این قبیل‌ کارها به‌عنوان روش‌های دست‌مالی شده دیگر کارایی لازم را ندارند؛ بنابراین باید کمی به‌خود زحمت بدهیم و فکر بکنیم تا با کاری متفاوت ایجاد جذابیت کنیم.

وی همچنین تاکید کرد: بخش دولتی گردشگری ما که مسئول تبلیغات کلان برای معرفی جذابیت‌های ایران است بسیار بد و ضعیف عمل کرده است.

اینانلو درباره معرفی جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و مردم‌شناسانه استان کرمان توضیح داد: مردم داخل کشورهنوز این استان را نمی‌شناسند، کرمان از پتانسیل گردشگری همه مردم محروم است و با این وضع کشور و کرمان از پتانسیل ایرانیان خارج از کشور و همه خارجی‌ها محرومند و چنین کاری تلاشی است برای معرفی هرچه جذاب‌تر و مؤثرتر این استان.

معرفی استان کرمان در حالی به شیوه‌ای متفاوت در حال اجراست که هنوز بیم آن می‌رود با معرفی جاذبه‌های بکر آن مردم بی‌توجهی کرده و ناخواسته به تخریب آن مشغول شوند.
ریختن زباله و رفتار نادرست با طبیعت از جمله عوارضی است که معرفی ایران در برنامه‌های تلویزیونی درپی داشته است.

اینانلو دراین‌باره به همشهری گفت: وظیفه ماست که ضمن معرفی جاذبه‌ها با استفاده از افراد کاریزما و تاثیرگذار بر اذهان عمومی به آموزش درباره طبیعت و حفاظت از آن بپردازیم.

این طرح با عنوان « همایش دست‌های زمینی و نقش‌های آسمانی » در حالی به اجرا درآمد که 110 کیلومتر مربعی که به واسطه صدهاسال عارضه طبیعی در منطقه شهداد به‌وجود آمده بود و در دنیا منحصر به فرد است هدف مانورهای نظامی قرار گرفته بود در حالی که فرصتی مغتنم برای جذب گردشگر محسوب می‌شود.

شهر کلوخی کویر شهداد یک عارضه زیبا و طبیعی است که در اثر فرسایش به‌وجود آمده است و طول متوسط این کلوت‌ها به 110 کیلومتر می‌رسد.

علی کارنما، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان، هدف سازمان میراث فرهنگی و صنایع‌دستی و گردشگری استان از برگزاری این همایش در محل کلوت‌های شهداد را به نمایش گذاشتن گوشه‌ای از طبیعت بی‌نظیر کرمان دانست و بیان کرد: امیدواریم در آینده‌ای نزدیک استان تاریخی و باستانی کرمان از لحاظ توریستی و گردشگری به جایگاه واقعی خود برسد.

وی همچنین دراین‌باره توضیح داد: در20کیلومتری این کلوت‌ها گرم‌ترین نقطه زمین با عنوان منطقه گندم‌بریان وجود دارد که طول متوسط وسعت آن 48 کیلومتر و عرض متوسط آن 10 کیلومتر است و از سوی دیگر در همین منطقه در فاصله‌ای نزدیک، منطقه ییلاقی سیرچ با آب و هوای بسیار خنک وجود دارد، این تفاوت اقلیمی بزرگ از دیگر جاذبه‌های این منطقه گردشگری است.

همچنین قرار است همزمان با روز 6 فروردین که مصادف با سالروز تولد زرتشت پیامبر است تور کرمان‌گردی با عنوان سفر به خاستگاه تاریخ برگزار شود.

فخرالسادات غنی، مدیر مؤسسه طبیعت نیز دراین‌باره توضیح داد: مجموعه گنجعلی‌خان کرمان شامل حمام، کاروانسرا، میدان و بازار، موزه زرتشتیان، مسجد جامع مشتاقیه، گنبد جبلیه و موزه کتیبه‌های سنگی جبلیه از جمله جاذبه‌های تاریخی هستند که از آنها بازدید می‌شود.

باغ شازده، آستانه شاه نعمت‌الله ولی، ارگ و آبشار راین، کلوت‌ها و کمپ کویر لوت، سرو و قلعه روستای سیرچ، روستای صخره‌ای میمند و جاذبه‌های گردشگری آن از دیگر جاذبه‌های گردشگری استان کرمان هستند که برای بازدید از آنها برنامه‌ریزی شده است.

کد خبر 77063

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز