گروه شهری: شهردار مشهد از بدهی یک تریلیارد و 117میلیارد تومانی دولت به شهرداری این شهر خبر داد.

سید محمد پژمان علاوه بر این بدهی که بیش از 48دستگاه دولتی به شهرداری مشهد دارند به تخصیص0.8درصد از بودجه عمرانی کشور به مشهد در سفر اخیر رئیس‌جمهور به این شهر خبر داد که تاکنون تحقق نیافته است. شهردار مشهد درباره مطالبات شهرداری از دستگاه‌ها و ادارت دولتی، که چندی پیش در دستورکار جلسه علنی شورای شهر مشهد بوده گفت:

برای احداث یک ساختمان ابتدا باید پروانه و پس از اتمام آن پایان کار دریافت شود، اما متأسفانه ادارات دولتی در هنگام احداث بنا، نه بودجه‌ای برای تأمین زمین درنظر می‌گیرند و نه پروانه و این روند باعث شده به شهرداری بدهکار شوند. وی اظهار داشت: اما با توجه به اینکه شهرداری خود را از نظام جدا نمی‌بیند و چتر حمایتی آن برای سایر نهادها باز است، تاکنون مانعی در برابر آنها ایجاد نکرده است. شهردار مشهد با تأکید بر اینکه عوارض پروانه در هیچ شرایطی بخشوده نمی‌شود، اظهار داشت: اگر برای دستگاه‌ها پرداخت پول شهرداری مقدور نیست، دولت بودجه کلی بدهد تا بدهی آنها صاف شود.

شیرمحمدی رئیس شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این زمینه با بیان اینکه حقوق شهرداری، حقوق مردم است، تصریح کرد: شهرداری برای ساختمان‌های خودش هم پروانه صادر می‌کند. او با تأکید بر اینکه اگر این رقم به‌روز شود، خیلی بیشتر از اینها می‌شود، ادامه داد: حالا هم خیلی خوشحال‌تر می‌‌شویم که دولت بدهی خود را با مردم مشهد صاف کند تا اینکه مشهد را بین‌المللی بخواند.
معاون اداری و مالی شهردار مشهد نیز در این‌باره گفت:

به‌طور کلی ۴۸ دستگاه دولتی شناسایی شده توسط شهرداری، مبلغی حدود یک تریلیارد و ۱۱۷ میلیارد تومان به شهرداری بدهکار هستند. ابوالفضل انتظاری ادامه داد: از ابتدای سال تا‌کنون ۳۶میلیارد تومان وجه نقد وصول کرده‌ایم که البته این مقدار از مبلغ بدهی خیلی کمتر است، همچنین در حال به‎روز کردن اطلاعات سازمان‎ها هستیم و تاکنون ۴۸ دستگاه شناسایی شده که طی مکاتبات صورت گرفته، تا‌کنون ۲۳ دستگاه در مراحل نهایی پرداخت بدهی هستند.

انتظاری اظهار کرد: این امکان به سازمان‌ها داده شده که اگر دینی به شهرداری دارند و بودجه ندارند از مستغلات آنها دریافت شود که قرار است اطلاعات مستغلات را بررسی کنیم. همچنین در قالب سهام و شرکت‌های دولتی بدهی را تسویه کنیم که فکر می‌کنیم منبع در‌آمدی مناسبی به‌حساب می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: رونق ساخت‌وساز در مشهد باعث شده که توسعه عمران شهری رشد خوبی داشته است؛ خلاف آنچه در بخش عمومی کشور وجود دارد هیچ‌یک از پروژه‌ها را حذف نکردیم. معاون اداری و مالی شهردار مشهد افزود: درآمدهای نقدی و غیرنقدی سال‌جاری شهرداری، یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که براساس روز‌شمار باید هزار و ۸۷ میلیارد تومان تحصیل می‌کردیم که از این میان ۹۱۶ میلیارد تومان در‌آمد غیرنقدی و نقد وصول کرده‌ایم یعنی ۸۵ درصد آنچه قرار بوده تحصیل شود، دریافت شده که این رقم نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته ۸۲ درصد افزایش داشته است. وی گفت: یارانه‌های دولت در کدها و موضوعات مختلف ۳۰۲ میلیارد تومان بود که باید پرداخت می‌شد ولی تا الان حدود ۲۰میلیارد تومان پرداخت شده، یعنی دولت تنها در حدود هفت‌درصد از تعهداتش را عملی کرده است.

کد خبر 196760
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز