گروه شهری: مشهد یکی از پرترافیک‌ترین شهرهای کشور است. از مجموع 8.5 میلیون خودرویی که در دو‌ماه گذشته در این شهر تردد کرده‌اند، تنها820 هزار خودرو متعلق به مشهدی‌ها بوده و بیش از هفت میلیون و 700 هزار خودرو ظرف دو‌ماه گذشته از شهرهای دیگر باعث افزایش ترافیک در این شهر شده‌اند.

مشهد

حضور بارگاه مقدس ثامن‌الحجج در این شهر خیل مشتاقان آن حضرت را به زیارت می‌کشاند و سالانه این شهر میزبان 25میلیون زائر از سراسر کشور و همچنین کشورهای خارجی است.

در همین رابطه مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد با اشاره به شلوغی مشهد به واسطه حضور زائران در این شهر در ایام تعطیلات گفت: در ایام معمولی که حضور زائران در این کلانشهر به‌شدت کاهش می‌یابد به واسطه تردد بیش از 800 هزار خودرو در مشهد، شلوغی و ترافیک در برخی از معابر دیده می‌شود.

مهدی امامی افزود: مشهد حتی در پاسخگویی به تردد خودروهایی که مالکانشان از همین شهر هستند، با مشکلاتی مواجه است که در کنار این مسئله ورود تعداد زیادی از خودروهای زائران نیز بر معضلات این شهر می‌افزاید و نتیجه آن وضعیتی است که امروز می‌بینیم.
وی با بیان اینکه مشهد ظرفیت پاسخگویی به تعداد خودروی ورودی زائران را ندارد، اضافه کرد: در حال حاضر روزانه بیش از 70هزار خودرو در مشهد در حال تردد هستند که با وضعیت معابر و تعداد پارکینگ‌های موجود در این شهر همخوانی ندارد.

امامی با اشاره به تعداد خودروهای ورودی و خروجی مشهد طی دو‌ماه تابستان امسال گفت: در همین مدت بیش از سه میلیون و 988هزار و 900خودرو از مبادی مختلف به مشهد وارد شده‌اند و در مقابل بیش از چهار میلیون و 609 هزار و 100خودرو از این شهر خارج شده‌اند که این تعداد تحمیل شدن تعداد بیش از ظرفیت خودروی مشهد را به این کلانشهر در یک بازه زمانی کوتاه نشان می‌دهد. به گفته وی از ابتدای سال‌جاری تاکنون بیش از 18میلیون و 500هزار خودرو وارد و یا از مشهد خارج شده‌اند.

به گفته وی در حال حاضر طرح‌هایی همچون یکطرفه کردن خیابان‌ها، زوج و فرد کردن معابر، ساخت پارکینگ‌هایی با ظرفیت‌های بالا و ... در دست بررسی بوده و برخی از موارد هم در حال اجراست تا شاید وضعیت مشهد در ایام پیک مسافر و زائر از حالت کنونی خارج شده و بهبود یابد.

محدودیت ترافیکی موردی راه‌حل نجات مشهد نیست

غلامرضا زعیمی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد نیز در همین رابطه با انتقاد از اجرای طرح‌های ترافیک موردی با آغاز حضور گسترده زائران در این کلانشهر گفت: وضعیت تصمیم‌گیری درباره وضعیت ترافیک کشور به‌خصوص در شهرهایی همچون مشهد فقط انتقاد را به‌دنبال دارد چرا که نباید اجازه داد افرادی که ملی تصمیم می‌گیرند، برای یک شهر هم از دور تصمیم‌گیری کنند چون با چنین امری وضعیت کنونی رخ می‌دهد.

وی ادامه افزود: مشکلات امروز مشهد که شاید صدای برخی از مردم را نیز درآورده مختص تابستان و عید نیست بلکه این معضلات در 12‌ماه سال در این شهر در حال تکرار و گسترش است. وی اضافه کرد: ما هم از وضعیت شلوغی و ترافیک مشهد به‌خصوص در ایام پیک زائر ناراضی هستیم، اما این وضعیت تا زمانی که نابسامانی در سیستم تصمیم‌گیری ترافیکی کشور وجود دارد، ادامه پیدا خواهد کرد.
به گفته زعیمی اجرای طرح‌های ترافیکی موردی که شلوغی و بی‌انضباطی در شهر مشهد را افزایش می‌دهد، یکی از تصمیم‌گیری‌های نامناسب است که نجات بخش این شهر از وضعیت کنونی نخواهد بود.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: باید مسئولان کشوری به اموری همچون تخصیص بودجه برای استقبال از زائران در مشهد بیشتر توجه کنند تا هزینه‌های اضافی به شهروندان این شهر از این نظر تحمیل نشود.وی همچنین با تشکر از صبر و تحمل مردم در این شلوغی‌های شهر مشهد ‌افزود: درست است که شاید زائران با حضور در مشهد مشکلاتی را هم به همراه داشته باشند، اما این افراد مهمان ما شهروندان پایتخت معنوی ایران هستند و مجاوران باید با شکیبایی و همراهی در مدیریت بهتر این شهر، به‌خصوص در هنگام حضور مسافران یاری رسان مسئولان باشند.

کد خبر 182968
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز