جمعه ۱۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۰
۰ نفر

گروه بورس: فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار اعلام کرد: سال 2012سال خوش یمنی برای سهامداران دنیا بوده است، چون ارزش بورس‌های جهان در 11‌ماه از سال 2012بیش از 11درصد رشد کرده است.

بورس جهان

به گزارش همشهری، همزمان با آغاز سال جدید میلادی گزارش 11‌ماه نخست فعالیت بورس‌های دنیا منتشر شد. این گزارش نشان می‌دهد که درسال 2012میلادی ارزش کل بازار‌های سهام در این سال نزدیک به دو هزار میلیارد تومان افزایش یافته که بیشترین میزان رشد به بورس نیویورک با 1000میلیارد دلار افزایش اختصاص داشته است.

پس از بحران مالی سال 2008میلادی که از آمریکا آغاز شد، بسیاری از بورس‌ها و بازار‌های مالی دنیا با نزول و کاهش شدید ارزش دارایی‌هایشان مواجه شدند، این روند تا سال 2011ادامه داشت وحتی منجر به بروز اعتراض‌هایی با عنوان جنبش وال استریت در ایالات متحده شد، اما آمارعملکرد بورس‌های دنیا در سال 2012میلادی نشان می‌دهد که بازار‌های مالی دنیا بحران سال 2008راپشت سر گذاشته‌اند و نگرانی‌ها از گسترش دامنه بحران مالی ازبین رفته است.

بیشترین رشد در آمریکا ثبت شد

تازه‌ترین گزارش فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار که روز گذشته در آستانه آغاز سال 2013میلادی منتشر شد، بیانگر آن است که ارزش کل بورس‌های دنیا که در ابتدای سال 2012میلادی 50هزار و 841میلیارد دلار بود در پایان‌ماه نوامبر یعنی یازدهمین‌ماه این سال به 52هزارو456میلیارد دلار رسیده است، این به‌معنای آن است که ارزش کل بورس‌های دنیا درسال گذشته میلادی معادل 11درصد رشد کرده است. در این میان بیشترین رشد در سال گذشته به بورس‌های منطقه آمریکای شمالی و ایالات متحده آمریکا تعلق گرفت. از میان سه منطقه جغرافیایی که بورس‌های دنیا در آن قرار گرفته‌اند 10بورس منطقه آمریکای شمالی که بیشتر آنها متعلق به ایالات متحده آمریکاست با 5.15درصد بیشترین رشد را در میان کل بورس‌های دنیا داشته‌اند.

در این میان ارزش کل بورس نیویورک بیشترین رشد را در جهان ثبت کرده و از 12هزارو 625میلیارد دلار در ابتدای سال 2012میلادی به 13هزارو613میلیارد دلار درپایان‌ماه نوامبر رسیده و این به‌معنای آن است که بخش زیادی از رشد بازارهای مالی جهان به‌دلیل رشد ارزش این بورس بوده است، چون ارزش کل این بورس نزدیک به 1000میلیارد دلار افزایش یافته است. پس از بورس‌های آمریکای شمالی، بورس‌های اروپا، آسیا و خاورمیانه با 7.7درصد رشد در رتبه دوم قرار گرفته‌اند. بورس‌های جنوب شرق آسیا نیز در این مدت با 7.4درصد رشد، سومین جایگاه را به‌خود اختصاص داده‌اند.

از دیگر بورس‌هایی که در این مدت از رشد زیادی برخوردار بوده‌اند می‌توان به‌ترتیب به بورس‌های تایلند، سنگاپوروهنگ کنگ اشاره کرد که به‌ترتیب در این دوره ارزش کل بورس هایشان 38-34 و24درصد افزایش یافت. همچنین بورس‌های مالزی و هند به‌ترتیب با 17و14درصد رشدعملکرد مناسبی را در میان بورس‌های دنیا به ثبت رساندند.

کد خبر 196739
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز