گروه بورس: با نزدیک شدن توفان سندی به سواحل شرقی آمریکا، بورس نیویورک به‌عنوان بزرگ‌ترین بورس اوراق دنیا تعطیل شد و شاخص بورس‌های بزرگ دنیا با افت مواجه شدند.

طوفان

به گزارش همشهری به نقل از بلومبرگ و بیزینس ویک، توفان سندی روز گذشته با سرعتی معادل 120کیلومتر در ساعت به نیویورک رسید و این موضوع موجب تعطیلی بورس نزدک، بورس کالای شیکاگو، بورس اوراق بهادار نیویورک، بورس فلزات نیویورک و بورس یورونکست شد. در عین حال شاخص اکثر بورس‌های دنیا تحت‌تأثیر بسته شدن بورس نیویورک که در حال حاضر با بیش از 14هزار میلیارد دلار دارایی، بزرگ‌ترین بورس دنیا محسوب می‌شود با افت مواجه شدند. ضمن اینکه قیمت نفت نیز در سطح جهان کاهش یافت.

مقامات بورس نیویورک روز گذشته اعلام کردند که معاملات اصلی و الکترونیک این بورس هر دو احتمالا تا روز سه‌شنبه انجام نخواهد شد.پس از توفان گلوریا در دسامبر سال 1985، این برای دومین بار است که بورس نیویورک به‌دلیل شرایط بد جوی به حالت تعطیل درمی‌آید. مسئولان نیویورک برای جلوگیری از آسیب‌های جانی و مالی مترو و حمل‌ونقل عمومی این شهر را تعطیل کرده‌اند.
مقامات بورس نیویورک هم دیروز اعلام کرده‌اند به‌دلیل حفاظت از پرسنل این بورس، بازار سهام نیویورک تعطیل است و احتمالا امروز نیز تعطیل خواهد بود. پیش از این اعلام شده بود؛ بورس نیویورک تعطیل نخواهد شد اما سرعت زیاد توفان سندی و پیش‌بینی میزان خسارت‌های احتمالی، بازارهای مالی آمریکا را به حالت تعطیل درآورد.

افت شاخص‌ها در آسیا

همزمان با وقوع توفان در آمریکا شاخص بورس‌های آسیایی هم که با بازارهای مالی آمریکا در ارتباط هستند با افت مواجه شدند به‌طوری که شاخص بورس‌های ژاپن، هنگ گنک و شانگهای چین همگی افت کردند.شرکت هوندا موتورزهم افت 4.5درصدی قیمت سهام را به ثبت رساند و تویوتا1.4درصد کاهش ارزش سهام را تجربه کرد، سهام نیسان موتور هم2.1 درصد سقوط کرد و سهام شرکت اپراتور تلفن همراه دوکومو چهار درصد منفی شد.

درعین حال وقوع توفان سندی موجب تعطیلی پالایشگاه‌‌های شرق آمریکا شد و به‌دنبال تعطیلی پالایشگاه‌ها قیمت جهانی نفت کاهش یافت و به کمتر از 109دلار در هر بشکه رسید. بر این اساس هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 84سنت کاهش معامله شد.

کد خبر 189534
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز