چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: سومین نمایشگاه «به روایت نسخه‌خوانان» نمایشگاه پژوهشی تصویر نسخه‌های خطی از شبیه‌نامه‌های دوره‌ قاجار، پس از نگارخانه‌ فرهنگستان هنر به نگارخانه‌ مهر کرمان می‌رود.

تعزیه

به گزارش همشهری آنلاین، این نمایشگاه به دعوت حوزه‌ هنری استان کرمان 13 تا 23 دی‌ماه 1391 در گالری مهر کرمان به نمایش درمی‌آید و سپس از 24 دی‌ماه به مدت دو هفته، میهمان نگارخانه‌ شهرستان بم خواهد شد.

رضا کوچک‌زاده کارگردان و پژوهشگر تئاتر که این نمایشگاه با جست‌وجو، گزینش و روایت او برگزار می‌شود، ضمن بیان این خبر افزود: نسخه‌های دست‌نویس این نمایشگاه از میان شبیه‌نامه‌های گنجینه‌ خطی کتاب‌خانه‌های مجلس و ملک انتخاب شده‌اند و بسیاری از آن‌ها به خط دو شبیه‌گردان بزرگ عهد قاجار ـ‌ میرزا محمدباقر معین‌البکاء و میرزامحمدتقی شبیه‌گردان‌ ـ و برخی از آن‌ها از نسخه‌های ویژه‌ تکیه دولت است.

در این نمایشگاه، 65 پوستر از شبیه‌نامه‌ها به نمایش درمی‌آید که هر یک ویژگی‌های نهفته‌ای از هنر شبیه‌نویسی را در بر دارند.

این کارگردان تئاتر در ادامه گفت: این نمایشگاه‌ها شاید از نخستین نمایشگاه‌های پژوهشی در ایران باشد که قرار نیست تابلویی در آن فروخته شود و یا تنها به زیبایی‌شناسی آثار بپردازد؛ بلکه سندهای پژوهشی ما را از شبیه‌خوانی ـ‌ کهن‌ترین نمایش منسجم ایرانیان‌ ـ پیش چشم تماشاگران قرار می‌دهد.

نخستین نمایشگاه «به روایت نسخه‌خوانان» سال گذشته در گالری کتابخانه‌ مجلس برپا شد و دومین دوره‌ آن با 27 تصویر افزوده تا 10 دی‌ماه امسال در گالری فرهنگستان هنر، پذیرای علاقمندان و پژوهشگران بود.

کوچک‌زاده بر آن است تا این نمایشگاه را به دیگر شهرهای کشور نیز ببرد و هر بار تصاویری به آن بیفزاید تا دیگر پژوهندگان هم بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

کوچک‌زاده که پیش‌تر در دو کتاب «فهرست توصیفی شبیه‌نامه‌های دوره‌ قاجار» و «فهرست توصیفی شبیه‌نامه‌های پراکنده» به شرح جزیی‌نگر شبیه‌نامه‌های کتابخانه‌ مجلس پرداخته، کتاب دیگری با عنوان «فهرست توصیفی شبیه‌نامه‌های ملک» را زیر چاپ دارد که ویژگی‌های هر یک از شبیه‌نامه‌های کتابخانه و موزه‌ ملی ملک را برمی‌شمارد.

سومین نمایشگاه «به روایت نسخه‌خوانان» به کوشش حوزه‌ هنری کرمان و با همکاری دبیرخانه‌ دائمی همایش ملی شبیه‌پژوهی، کتابخانه‌ مجلس و کتابخانه‌ ملک برپا خواهد شد.

کد خبر 196555

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز