همشهری آنلاین: حوزه هنری استان قم در جهت ساماندهی فعالیت‌های تعزیه اقدام به تاسیس دبیرخانه دائمی همایش شبیه پژوهی در استان قم کرده است.

پوستر فرهنگی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از حوزه هنری استان قم وحید فرجی در سخنانی در دومین روز برگزاری "نخستین همایش شبیه پژوهی" که در فرهنگستان هنر برگزار شد، ضمن اشاره به وجود پتانسیل بالای قم در هنر تعزیه گفت: شهر قم از جمله شهرهای صاحب نام و فعال تعزیه خوانی است که با گروه ها و هیئت های فراوان تعزیه خوان، مخاطب علاقمند، بهره مندی از علمای حوزه علمیه، شاعران آیینی و همچنین مراکز دینی و پژوهشی فعالیت می‌کند و توانایی ساماندهی هنر تعزیه دارد.

رییس حوزه هنری قم ادامه داد: در راستای اعتلای این هنر و با توجه به جایگاه تعزیه در استان قم حوزه هنری قم بخشی از همت خود را به پرداختن به این هنر مذهبی اختصاص داده و در این راستا اقدام به تاسیس دبیرخانه دائمی همایش شبیه پژوهی در استان قم کرده است تا این کار پژوهشی ادامه دار شود.

فرجی با ذکر این نکته که پتانسیل خوبی در حوزه‌های هنری استان‌ها و بعضی از مراکز به طور خاص در امر تعزیه موجود است، گفت: امید است دفاترتعزیه در استان‌ها دایر شوند تا همکاری این دفاتر با یکدیگر به بحث تخصصی و پژوهشی در هنر تعزیه کمک کند.

وی در خصوص تصحیح نسخ خطی تعزیه توسط حوزه هنری استان قم گفت: این مرکز با همکاری موسسه دارالحدیث و شاعران آیینی، 30 نسخه مربوط به مجالس تعزیه را اصلاح و به چاپ رسانده است.

این مقام مسئول اهداف برپایی همایش ملی شبیه پژوهی را برشمرد و افزود: ثبت و تقویت تعزیه به عنوان هنری سنتی، ایجاد شناختی که به خلق تعزیه های جدید بیانجامد و رویکرد نوین علمی پژوهشی برای بهره برداری در زمینه های فرهنگی، اجتماعی و هنری در سطح ملی و بین المللی از اهداف این همایش بوده است.

فرجی در پایان با ذکر مراکزی که در برپایی این همایش حوزه هنری قم را یاری رساندند، گفت: فرهنگستان و پژوهشکده هنر، مرکز اسناد و کتابخانه مجلس، اداره اوقاف و امور خیریه قم، حوزه هنری کرمان و شبکه چهار سیما از جمله نهادهایی بودند که با حوزه هنری قم همکاری داشته‌اند.

 

 

کد خبر 194818

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز