سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: آیین گشایش نمایشگاه «سروش آسمانی» عصر یکشنبه 10 دی‌ با حضور جمعی از استادان عرصه خوشنویسی، فرهیختگان و علاقمندان در موزه هنرهای معاصر فلسطین برگزار شد.

خوشنویسی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فرهنگستان هنر، در این نمایشگاه بیش از 50 اثر هنری غلامرضا راهپیما در زمینه‌های هنر لایه‌چینی در نقش برجسته‌های معماری اسلامی و خوشنویسی با گرایش خطوط نسخ، ثلث، محقق، ریحان و کوفی به نمایش گذاشته شده است.

لاله افتخاری، نماینده مردم تهران و رییس فراکسیون قرآن و عترت با حضور در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه اظهار داشت: «خداوند زیبایی را آفریده و خود نیز دوستدار آن است و هنر جلوه گاه زیبایی‌هاست».

وی با اشاره به ارزش‌های معنوی آثار به نمایش در آمده در این نمایشگاه تصریح کرد: «این نمایشگاه از جنبه‌های مختلف دارای ارزش و اعتبار خاصی است؛ آثاری که از گذشتگان ما مجددا احیاء شده، همچنین آیات وحی و کلام حضرت حق که شکوه و جلوه این نمایشگاه را صد چندان کرده است».

این نماینده مجلس با بیان اینکه خالق این آثار جانبازی است که راهش را با ارائه آثار هنر خوشنویسی آیات الهی ادامه می‌دهد، تصریح کرد: «این آثار ارادتمان به عنوان کشوری شیعی به قرآن کریم را نشان می‌دهد و الهام بخش جهان و نمادی از بیداری اسلامی است».

علیرضا غفاری پژوهشگر نیز در این مراسم درباره شخصیت و فعالیت‌های این هنرمند عنوان کرد: «متاسفانه ما دچار فست فود فرهنگی شدیم و همه چیز را با نهایت سرعت می‌خواهیم.

اما در اینجا با آثاری مواجه‌ایم که هیچکدام فست و سریع نیست بلکه مدت مدیدی برای آن زحمت کشیده شده و آن را پرورانده که اکنون به صورت خطوط چشم نواز و زیبایی از کلام الهی و اسماء متبرکه به نمایش در آمده است».

در این مراسم، علیرضا راهپیما نیز با یادآوری نام استادش زنده یاد حبیب‌الله فضائلی اظهار داشت: «استادم بیش از آن که به من هنر خوشنویسی بیاموزد اخلاق آموخت و هر چه دارم را مدیون استادم می‌دانم».

وی درباره نمایشگاه «سروش آسمانی» افزود: «هنر خوشنویسی در زمینه خطوط محقق و ریحان مدت‌هاست که مهجور مانده که در مدت زمان فعالیت در عرصه هنر خوشنویسی به بازخوانی، بازنویسی و ارائه این خط زیبای ایرانی و معرفی دوباره آن پرداختم که به لحاظ حس زیبایی شناسی در هنر ایران زمین یکی از گونه‌های نادر زیبایی‌های گرافیکی در هنرهای تجسمی ایران است».

نمایشگاه «سروش آسمانی» تا 5 بهمن میزبان عموم علاقمندان در موزه هنرهای معاصر فلسطین خواهد بود.

 

کد خبر 196473

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز