همشهری آنلاین: نوری المالکی با تاکید بر این که آنکارا درصدد تجزیه عراق است، اظهار کرد که برگزاری انتخابات زودهنگام بهترین راهکار برای حل بحران عراق است.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، نوری مالکی، نخست وزیر عراق از شرکای خود در روند سیاسی خواست انتخابات زودهنگام برگزار کنند.

وی برگزاری انتخابات زودهنگام را بهترین راهکار برای حل بحران عراق دانست و شدیدا راهکار طایفه‌ای و تقسیم کشور را به عنوان راهکار حل بحران شدیدا رد کرد.

نوری مالکی در مصاحبه‌ای با شبکه ماهواره‌ای "سومریه نیوز" عراق اعلام کرد که سیاست کنونی ترکیه نه تنها باعث شده است کردستان عراق به دست اشرار بیفتد، بلکه باعث می‌شود که کل عراق از طریق منطقه کردستان عراق در اختیار آنها قرار بگیرد.

نوری المالکی اظهار کرد: مداخله ترکیه در این خصوص عرصه را برای دخالت کشورهای بیگانه باز خواهد کرد.

وی تاکید کرد: دولت عراق در قبال این رخدادها سکوت اختیار نخواهد کرد، چرا که شرکت‌هایی که سرمایه‌گذاری می‌کنند، فرار خواهند کرد و شهروندان کرد پیامدهای آن را متحمل خواهند شد.

نخست وزیر عراق در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدامات ترکیه که می‌تواند منجر به تجزیه عراق شود، اظهار کرد: من برای این اقدامات ترکیه مدرک دارم و اعلام می‌کنم که معامله‌هایی صورت گرفته است اما هیچ کدام از این‌ها عملی نخواهد شد.

نوری المالکی خاطرنشان کرد: توافقنامه‌هایی میان ترکیه و منطقه کردستان عراق به حدی رسیده است که برخی از برادران ترکمن‌مان تاکید کردند که ترکیه به آن‌ها گفته است که نسبت به این مساله که کرکوک متعلق به منطقه کردستان عراق است، اعتراض نکنید.

نوری المالکی اظهار کرد: این مساله در چارچوب مواضع‌ پیشین ترکیه در قبال کرکوک عجیب است.

بعد از آنکه آنکارا با تحویل طارق الهاشمی، معاون رئیس جمهوری عراق به بغداد خودداری کرد، روابط این دو کشور دچار تنش‌ شد و به دنبال اینکه احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه بدون هماهنگی با دولت مرکزی به شمال عراق سفر کرد، روابط آنکارا و بغداد تیره‌تر شد.

همچنین در پی اینکه دولت منطقه کردستان عراق بدون موافقت با دولت مرکزی تصمیم گرفت به ترکیه نفت صادر کند، اختلاف دیگری میان عراق و ترکیه شکل گرفت.

کد خبر 196341
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز