شنبه ۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: 40 درصد از کودکان در مرحله‌ای از زندگی، رشد و تکامل خود، اختلال خواب را تجربه می‌کنند. اختلال خواب کودکان ممکن است از مقاومت ساده رفتن به رختخواب شروع شود

اختلالات خواب در کودکان

به گزارش ایرنا، دکتر شبنم جلیل القدر، فلوشیپ اختلالات خواب کودکان گفت: اختلال خواب در کودکان می‌تواند شب هنگام با بیداری مکرر شبانه آغاز شود و منجر به اختلالات جدی‌تری مانند ˈآپنه انسدادیˈ در خواب شود. ˈآپنه انسدادیˈ همان قطع نفس کوتاه مدت در هنگام خواب کودک است.

وی اظهار داشت: حدود 12 در صد از کودکان اختلال خواب مزمن دارند ولی گاهی اختلال خواب در کودکان از حالت حاد و کوتاه مدت خارج و به بیخوابی مزمن تبدیل می‌شود.

جلیل القدر یادآورشد: در حال حاضر تعریف دقیقی از اختلال خواب ارایه نشده است ولی می‌توان گفت کودکانی که بیش از سه بار یا بیشتر از خواب بیدار می‌شوند و در طول روز میزان فعالیت آنان پایین است، دارای اختلال خواب و یا بد خواب هستند.

به گفته وی اختلال خواب در کودکان می‌تواند عوارض بسیاری را متوجه کودک کند زیرا اختلال در خواب‌، سیستم ایمنی بدن کودکان را ضعیف و آنان را مستعد ابتلا به انواع عفونت‌ها می‌کند و همچنین اختلال در متابولیسم و قند خون در این کودکان بیشتر از سایر کودکان است.

فلوشیپ اختلالات خواب کودکان افزود : اختلال در عملکرد قلب و عروق، کاهش تمرکز حواس، کاهش یادگیری، بیش فعالی، عدم وزن مناسب و کاهش ضریب هوشی از دیگر عوارض کم خوابی و یا اختلال خواب است.

جلیل القدر خاطرنشان کرد که درحال حاضر پنجمین علت مراجعه والدین به کلینیک کودکان شکایت از اختلال خواب آنان است و پزشکان نیز با مراجعه این بیماران با چند سوال ساده و شرح حال گرفتن از والدین این کودکان، اقدامات درمانی مناسبی را به منظور بهبود وضعیت خواب شبانه کودکان توصیه می‌کنند.

کد خبر 196040
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز