سه‌شنبه ۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۹:۴۵
۰ نفر

گروه شهری: مجلس شورای اسلامی به‌زودی طرح مسکوت‌مانده کاهش آلودگی هوا را در صحن علنی بررسی می‌کند.

بالاگرفتن شاخص آلودگی در تهران و کلانشهرهای کشور در ماه‌های اخیر، نگاه بسیاری از کارشناسان و دلسوزان را به خود جلب کرده است. همزمان با این وضع، دولت به شانه خالی کردن از اجرای قانون حمل‌ونقل عمومی ادامه می‌دهد. دیروز دو نماینده مجلس شورای اسلامی در این‌باره اظهارنظر کردند و از روند استنکاف دولت از اجرای قوانین مصوب پرده برداشتند.

با گذشت 9‌ماه از سال‌جاری تنها 40درصد از بودجه چهار هزار میلیارد تومانی‌ای که باید به بخش حمل‌ونقل عمومی اختصاص می‌یافت، واگذار شده و دولت سهم 2.4هزار میلیارد تومانی مردم را مسدود کرده است. مهرداد لاهوتی، رئیس فراکسیون شهری مجلس شورای اسلامی با اشاره به رویه دولت گفت: واگذاری 40درصد از بودجه چهارهزار میلیارد تومانی سهم حمل‌ونقل عمومی نشان از بی‌توجهی به توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی دارد.

وی ادامه داد: قرار بر این بود با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان برنامه پنجم توسعه 75درصد از تردد مسافران درون‌شهری توسط وسایل حمل‌ونقل عمومی صورت گیرد اما چنانچه شرایط اختصاص اعتبارات به همین منوال باشد، این امر در عمل دیده نخواهد شد. در حال حاضر با توجه به میزان تخصیص اعتبارات مالی به متروی تهران، بخش مهمی از جابه‌جایی‌ها در پایتخت به این وسیله صورت می‌گیرد.

درحالی‌که معضل آلودگی هوای تهران با مدیریت تردد‌ها و کیفیت سوخت حل می‌شود. نماینده مردم لنگرود خاطرنشان کرد: تا زمانی که ناوگان حمل‌ونقل عمومی نوسازی نشود مردم از آن استقبال نکرده و بر بار مشکلات ترافیکی و آلودگی هوا افزوده می‌شود. به گفته این نماینده مجلس، اگر مسئولان اجرایی به خسارت‌های مالی ناشی از تعطیلات چند روزه تهران به‌خاطر آلودگی هوا توجه کنند و میزان تعیین شده قانونی را به توسعه حمل‌ونقل عمومی اختصاص دهند، بخش قابل‌توجهی از مشکلات شهر مرتفع خواهد شد.

همچنین دولت در بخش طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران، با طولانی خواندن طرح 10ساله، تلاش می‌کند روند استنکاف از قانون خود را که از سال84 آغاز کرده، ادامه دهد. مجلس اما این روند را مورد بررسی قرار داده و به‌زودی طرح جامع کاهش آلودگی کلانشهرها را به صحن علنی می‌آورد. کمال‌الدین‌ پیرمؤذن، عضو هیأت رئیسه فراکسیون محیط‌زیست مجلس با اشاره به بررسی آیین‌نامه کاهش آلودگی هوا گفت: در نشست امروز(چهارشنبه) فراکسیون محیط‌زیست مجلس، طرح جامع کاهش آلودگی هشت کلانشهر کشور را مورد بررسی قرار می‌دهد و بنا دارد برای تقویت آیین‌نامه کاهش آلودگی هوا، طرحی را با همین مضمون به صحن علنی مجلس بیاورد.

کد خبر 195677
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز