گروه شهری: در کارگاه تخصصی اینورژن که از سوی شهرداری تهران برای رسانه‌ها برگزار شده بود، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از مجلس خواست تا دولت را مکلف به ارائه سالانه گزارش آلودگی هوا در کشور کند.

 وی همچنین از وزارت بهداشت نیز خواست تا آمار مرگ‌ومیرهای ناشی از آلودگی هوا را اعلام کند.یوسف رشیدی تأکید کرد: باید مشخص شود چه اقداماتی در راستای حل این معضل صورت گرفته است و روند آلودگی هوا در کشور رو به افزایش است یا کاهش، در ضمن این حق مردم است که بدانند به‌خاطر آلودگی هوا سالانه یا ماهانه چند نفر جان خود را در شهرها و کلانشهرهای کشور از دست می‌دهند.

به گفته یوسف رشیدی، 15سال سابقه قانونگذاری برای حل معضل آلودگی هوا وجود دارد، چنانکه در برنامه‌های دوم، سوم، چهارم و پنجم توسعه قوانینی برای حل این معضل وضع شده است و ما اکنون باید به وضعیت مناسب در این خصوص رسیده‌باشیم و کیفیت هوای شهرهایمان مطابق با استانداردهای جهانی باشد اما حال که همچنان با این معضل دست به گریبان هستیم مشخص نیست که چه کسانی باید پاسخگو باشند. از نظر مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، موضوع آلودگی هوا تنها در روزهایی که این معضل حاد و بحرانی می‌شود برسر زبان‌ها می‌افتد و به محض اینکه عید می‌رسد و بادی برمی‌خیزد، معضل آلودگی هوا هم به باد فراموشی سپرده می‌شود. وی گفت: بنابراین از نمایندگان مجلس انتظار می‌رود که حداقل یک ضمانت اجرایی برای قوانینی که خود تصویب می‌کنند، درنظر بگیرند.

رشیدی با بیان اینکه اگر نگاهی به وضعیت آلودگی هوا بین سال‌های 81تا 82 بیندازیم، می‌بینیم نوع و میزان آلاینده‌ها با امروز متفاوت است، گفت: در آن زمان میزان مونواکسید کربن در هوای تهران بیش از حد استاندارد و بالا بود به‌گونه‌ای که شاخص این آلاینده در روزهایی از سال به 170، 180و حتی 237می‌رسید اما امروز بیشتر شاهد آن هستیم که ذرات کمتر از 2.5 میکرون در هوای شهر بالا‌تر از حد استاندارد است.

بنا براین گزارش مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، طرح‌های محدودیت‌زا مانند زوج یا فرد کردن خودروها و... را تنها در مواقع اضطراری باعث کاهش ترافیک و آلودگی هوا دانست ولی در عین حال گفت: این طرح‌ها پیامدهای نامناسبی نیز به‌دنبال دارند، چنانچه طرح زوج و فرد نیز افزایش تردد موتورسیکلت‌ها و افزایش مالکیت خودرو‌ها را به‌دنبال داشت.مهم‌ترین راه‌حل پیشنهادی وی توسعه حمل‌ونقل عمومی، ارتقای کیفیت سوخت و خودروها و خروج خودروهای فرسوده بود تا هوای شهرهای کشورمان به هوایی پاک و سالم تبدیل شود و این معضل برای همیشه از بین برود.

کد خبر 195546
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز