گروه حوادث: مرد شیاد بعد از به‌دست‌آوردن مدارک شناسایی مسروقه، خود را صاحب مدارک جا زد و با افتتاح حسابی در بانک، کلاهبرداری‌هایش را شروع کرد.

حوادث داخلی

این مرد بی‌آنکه طعمه‌هایش را ببیند و تنها از طریق تلفن، آنها را به مقابل دستگاه‌های عابربانک می‌فرستاد و با شگردی تکراری حسابشان را خالی می‌کرد.نخستین شکایت‌ها از مرد کلاهبردار مدتی قبل و در اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران مطرح شد.

مالباختگان که همه آنها از فروشندگان کالاهای مختلف بودند ادعا می‌کردند فردی به نام مجتبی با آنها تماس گرفته و با معرفی خود به‌عنوان خریدار مصالح ساختمانی، خودرو، کاغذ یا لوازم یدکی خودروهای سنگین سفارش خرید داده است. سپس به بهانه واریزکردن پول به حسابشان آنها را پای دستگاه عابربانک کشانده و حساب بانکی‌شان را خالی‌کرده است.

یکی از مالباختگان در تشریح ماجرا گفت: وقتی مجتبی مدعی شد که از یک مؤسسه دولتی تماس می‌گیرد و سفارش مصالح ساختمانی داد، از من خواست برای اطمینان از واریزشدن پول به حسابم مقابل دستگاه عابربانک بروم، من هم قبول کردم. او تلفنی با من حرف می‌زد و وقتی به دستگاه عابربانک رسیدم و کارتم را داخل دستگاه گذاشتم، مدعی شد به‌خاطر اینکه حسابش دولتی است باید گزینه انگلیسی را انتخاب کنم. من هم این کار را انجام دادم و او از پشت گوشی به من می‌گفت که کدام دکمه‌ها را فشار دهم.

لحظاتی بعد، وی خواست که کدی را وارد کنم و من غافل از اینکه آن کد، همه موجودی حسابم است، آن را وارد کردم و دکمه ثبت را فشار دادم. پس از آن تلفن قطع شد و وقتی حسابم را چک کردم، متوجه شدم که به جای واریزشدن پول به حسابم، موجودی آن را به‌حساب دیگری کارت به کارت کرده و فریب کلاهبردار تلفنی را خورده‌ام.

درحالی‌که دیگر شاکیان نیز اظهارات مشابهی را مطرح می‌کردند، مأموران به بررسی شماره حسابی پرداختند که مرد کلاهبردار پول‌ها را به آن حساب منتقل می‌کرد. این حساب متعلق به مردی به اسم مجتبی بود و کارآگاهان با ردگیری مدارکی که وی به بانک ارائه کرده بود، محل زندگی او را شناسایی کردند. مجتبی دستگیر شد و به اداره آگاهی انتقال یافت اما وقتی فهمید که ماجرا چیست، ادعا کرد که مدارک شناسایی‌اش مدتی قبل از داخل ماشینش دزدیده شده است. مرد جوان شکوائیه‌ای در اختیار پلیس قرار داد که نشان می‌داد وی پس از سرقت مدارک از داخل ماشینش به کلانتری رفته و ماجرای دزدیده‌شدن آنها را گزارش کرده است. وقتی بی‌گناهی این مرد ثابت شد، مأموران دریافتند که مرد کلاهبردار با استفاده از مدارک به سرقت رفته از مجتبی و چسباندن عکسش روی شناسنامه وی، خود را جای او معرفی و از این طریق در بانک حساب باز کرده است.

سرهنگ فریدون رهبریان، معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی تهران با بیان این خبر گفت: کارآگاهان در این مرحله از تحقیقات تنها توانستند عکسی از متهم به‌دست بیاورند که وی آن را در اختیار بانک‌ها برای بازکردن حساب قرار داده بود.او ادامه داد: از آنجا که هیچ‌یک از شاکیان چهره مرد کلاهبردار را ندیده و به‌صورت تلفنی در دام او افتاده‌اند، این عکس تنها سرنخ موجود برای ردیابی کلاهبردار نامرئی است. به همین دلیل قاضی پرونده مجوز انتشار عکس را صادر کرده و از کسانی که متهم را می‌شناسند و از مخفیگاهش خبر دارند درخواست می‌شود اطلاعات خود را از طریق شماره تماس 51055514و 51055614در اختیار اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران قرار دهند.

کد خبر 195375
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز