گروه حوادث: کارمند بانک پس از آشنایی با یک کلاهبردار حرفه‌ای دست به اختلاس سه میلیارد و 500 میلیون تومانی زد. این مرد قصد داشت با خرید طلا و ارز از کشور خارج شود اما خیلی زود دستش رو شد.

متهم

10اسفند‌ماه سال گذشته بازرسان یکی از بانک‌های دولتی هنگام بررسی اسناد مالی یکی از شعبه‌ها متوجه برداشت غیرمجاز سه میلیارد و 500میلیون تومان از حساب‌ها شدند. بررسی‌ها آغاز شد و مدتی بعد بازرسان متوجه شدند که این برداشت غیرقانونی توسط یکی از کارمندان بانک صورت‌گرفته است. ماجرا به مرجع قضایی و پلیس گزارش شد و مأموران با حضور در بانک کارمند متخلف را دستگیر کردند.

این مرد برای انجام تحقیقات در اختیار مأموران اداره بیست و هشتم پلیس آگاهی تهران قرار گرفت و در بازجویی‌ها به اختلاس میلیاردی اعتراف کرد. او گفت: همه مبلغ اختلاس شده را به‌حساب یکی از دوستانم به نام شهرام واریز کرده‌ام. قرار بود بعد از برداشت این مبلغ با آن ارز و طلا بخریم و از کشور خارج شویم اما من دستگیرشدم و شهرام بعد از اطلاع از دستگیری من متواری شد.
کارمند بانک همچنین درباره نحوه آشنایی‌اش با شهرام گفت:

شهرام از مشتری‌های بانک بود و من در سال89 با او آشنا شدم. مدتی بعد او گفت که می‌تواند از طریق افراد مختلف اقدام به جعل سند، صدور مدارک شناسایی و حتی خارج کردن غیرقانونی افراد از کشور کند. برای همین آشنایی‌ام را با وی ادامه دادم تا جایی که این آشنایی تبدیل به رفت‌وآمد خانوادگی شد.

وی ادامه داد: اوایل بهمن 90بود که من مبلغی حدود 50میلیون تومان به‌صورت غیرقانونی از حساب چند نفر از مشتریان بانک برداشت کردم که یکی از آنها با مراجعه به بانک درخصوص موجودی حسابش اعتراض کرد. درحالی‌که احساس خطر کرده بودم، با شهرام تماس گرفتم و موضوع را با او در میان گذاشتم. وی نیز پیشنهاد اختلاس از بانک را مطرح کرد و من هم قبول کردم. قرار بود تا پس از برداشت پول از بانک، شهرام مرا از طریق دوستانش و به‌صورت غیرقانونی از کشور خارج کند. او مدعی بود که مرا از طریق کشور ترکیه به یک کشور آفریقایی و از آنجا به یک کشور اروپایی خواهد برد. برای خارج کردن پول‌های اختلاس شده از کشور نیز تصمیم گرفتیم تا پول‌ها را تبدیل به طلا و ارز کنیم و پس از خروج من از کشور، شهرام از طریق یکی از دوستانش طلا و ارزها را به کشوری که قرار بود بروم، انتقال دهد.

وی افزود: ساعت 11، دهم اسفند‌ماه 90، مبلغ 35میلیارد ریال را به‌حساب شهرام واریز کردم اما همان روز ناگهان بازرسان بانک که بدون اطلاع قبلی جهت بررسی سندهای مالی در شعبه حاضر شده بودند، متوجه ماجرا شدند و اجازه خروج از بانک را به من ندادند. در مدتی که هنوز در بانک بودم با شهرام تماس گرفتم و به او گفتم که گرفتار شده‌ام اما بعد از چند دقیقه وقتی مجددا با او تماس گرفتم متوجه شدم که تلفن همراهش را خاموش کرده است. پس از آن دستگیر شدم و فهمیدم که شهرام با برداشت همه پول‌ها متواری شده است.

ترفند کلاهبردار حرفه‌ای

با توجه به اظهارات کارمند بانک، کارآگاهان با شناسایی هویت شهرام متوجه شدند که وی از تبهکاران سابقه‌دار در زمینه کلاهبرداری است. این مرد چندین بار در سال‌های گذشته دستگیرشده و به زندان افتاده بود.بررسی سوابق متهم نشان داد که وی با برقراری رابطه دوستی با کارکنان بانک، ضمن معرفی خود به‌عنوان تاجر طلا یا وارد‌کننده خودرو به کشور آنها را اغفال کرده و به مرور زمان از این افراد می‌خواسته تا مبالغ کلانی را به‌صورت غیرقانونی از سیستم بانکی خارج و به‌حساب وی واریز کنند.

او چندبار در اجرای نقشه‌اش ناکام‌مانده و از سوی پلیس دستگیر شده بود اما این بار توانسته بود با برداشت پول‌های واریز شده به حسابش متواری شود.در ادامه تحقیقات، کارآگاهان دریافتند که شهرام با پول‌های واریز شده به حسابش اقدام به خرید سکه، طلا و ارز کرده و بلافاصله محل سکونت خود را نیز تغییر داده است.

سرهنگ عباسعلی محمدیان ، رئیس پلیس آگاهی تهران با اعلام این خبر گفت: با توجه به اینکه تحقیقات برای شناسایی و دستگیری متهم اصلی پرونده از سوی کارآگاهان اداره ویژه مبارزه با جرائم اقتصادی پلیس آگاهی تهران ادامه دارد، دستور انتشار بدون پوشش تصویر متهم متواری از قاضی پرونده صادر شده است. به همین‌خاطر از کسانی که موفق به شناسایی متهم تحت تعقیب شده‌اند درخواست می‌شود تا اطلاعات خود درخصوص مخفیگاه، محل‌های تردد یا دیگر جرائم ارتکابی از سوی وی را از طریق شماره تلفن‌های 51055210، 51055345و 51055344در اختیار کارآگاهان اداره ویژه مبارزه با جرائم اقتصادی پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار دهند.

کد خبر 191191
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز