همشهری آنلاین: گالری شمس اکسپوی عکس تهران91 را با نمایش 75 عکس از چهره‌های شناخته شده و جوان عکاسی ایران در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌کند.

عکاسی

به گزارش ایسنا، علی جمشیدی -مدیر گالری شمس- با اعلام این مطلب گفت: اولین اکسپوی عکس تهران 91 را با موضوع آزاد و تکیه بر ژانرهای مختلف عکاسی‌ با هدف شناسایی هنرمندان جوان و یا پرکار و کمتر شناخته شده برگزار می‌کنیم.

او تصریح کرد: از بین 150 هنرمند عکاس حدود 75 عکس از 75 هنرمند انتخاب شد که خوشبختانه از این میان 25 هنرمند از جمله چهره‌هایی هستند که تا به حال اسمی از آنها برده نشده است.

او یکی از دیگر اهداف گالری شمس برای برگزاری این اکسپوی عکس را فروش آثار عکاسان‌ معرفی کرد و افزود: تصمیم داریم این اکسپو را به جریان مستمر و سالانه‌ای بدل کنیم و با ایده‌های جدید در حوزه بازاریابی فروش که طی سال‌ها تجربه گالری‌داری و برگزاری نمایشگاه‌های هنری در خارج از کشور به دست آورده‌ایم،‌ آن را به یک جریان موفق برای فروش آثار عکاسی در داخل کشور بدل کنیم.

جمشیدی خاطر نشان کرد: برای برگزاری اولین دوره از این اکسپو هیچ فراخوانی منتشر نکردیم و با هیچ مرکز عکسی همکاری نداشتیم و از هیچ جا بودجه‌ای دریافت نکردیم، بلکه براساس تجارب سال‌ها گالری‌داری و گشت و گذار چند ساله در گالری‌ها و کافه گالری‌ها به شناسایی این هنرمندان و آثارشان دست پیدا کردیم.

مدیر گالری شمس با تاکید بر جایگاه عکاسی در میان سایر گرایش‌های تجسمی توضیح داد: قطعا باید با یک تابلوی عکاسی همچون یک اثر هنری دیگر برخورد شود و کاری کنیم که فروش آثار عکاسی همانطور که در خارج از کشور موفق است،‌ در داخل نیز به این موفقیت دست پیدا کند که البته این نکته به انتخاب صحیح ما و توجه به اصول بازاریابی حرفه‌ای و دیدگاه‌های کارشناسانه و از سوی دیگر تکنیک و سابقه هنرمندان بازمی‌گردد.

جمشیدی که در این مدت از گالری‌های بسیار و به ویژه کافه‌گالری‌ها دیدن کرده،‌ معتقد است پیدا کردن عکاسان کار سختی نیست و به ویژه آثار هنرمندان موفقی را می‌توان در کافه‌گالری‌ها پیدا کرد.

او در همین‌باره گفت: قطعا اگر سال دیگر بخواهیم این اکسپو را برگزار کنیم اطلاع رسانی گسترده‌ای خواهیم داشت اما فراخوانی برای آن منتشر نمی‌کنیم تا این جریان را تبدیل به آزمون و داوری کنیم.

زیرا نمی‌خواهیم دچار سلیقه‌های داوری شویم؛ بلکه همچنان از میان هنرمندان شناخته شده و یا گمنام که در حیطه عکاسی فعالیت‌های قابل تقدیری دارند استفاده خواهیم کرد و این ارتباط را با آنها برقرار می‌کنیم.

او اضافه کرد: اکسپوی عکس عیار خودش را دارد و ما سیستمی را طراحی کرده‌ایم که اگر هنرمندی در جایگاه خود صاحب سبک و موفق باشد قطعا به راحتی به این اکسپو ورود پیدا خواهد کرد.

مدیر گالری شمس درباره انتخاب چهره‌های شناخته شده‌ دیگر رشته‌های هنری و استفاده از آثار آنها در این اکسپو گفت: هنرمندانی همچون رضا کیانیان در این اکسپو حضور دارند اما حضور این افراد به دلیل شهرتشان در عرصه سینما نیست بلکه به دلیل کارهای موفقشان در زمینه عکاسی است.

هرچند که نباید فراموش کنیم که این افراد به واسطه حضور در سینما با فیلم‌، عکس و فرم آشنا هستند با این وجود نگاه ما برای انتخاب آنها کاملا از منظر عکاسی است.

او درباره قیمت گذاری آثار این اکسپو نیز توضیح داد: پیشنهاد هنرمندان را برای قیمت گذاری دریافت می‌کنیم و با در نظر گرفتن و شرایط فروش عکس قیمت نهایی را انتخاب خواهیم کرد اما هنوز حداقل و یا حداکثر قیمت آثار این اکسپو مشخص نشده است.

او اضافه کرد: هر هنرمند پنج تابلو عکس ارائه کرده است که از میان آنها بهترین کارها برای فروش انتخاب شده است و تعداد نسخه فروش نیز به عکس و اثرش بستگی دارد.

اما اگر تابلویی به فروش برسد اثر دیگری از آن هنرمند جایگزین خواهد شد.

جمشیدی همچنین پیش‌بینی کرد تا در حاشیه برگزاری این اکسپو کارگاه‌های آموزشی نیز با هدف عرضه و فروش آثار عکاسی و بازاریابی این رشته هنری برگزار شود.

به گفته او در این اکسپو چهره‌هایی همچون بهمن جلالی‌، سیف‌الله صمدیان‌، کامران عدل‌، ناصر تقوایی،‌ رضا کیانیان،‌ سمیرا اسکندرفر‌، سمیرا علیخان‌زاده و ... حضور دارند.

اکسپوی عکس تهران91 در تاریخ 16 دی ماه از ساعت 17 تا 20 در گالری‌های بهار‌، تابستان و نامی خانه هنرمندان ایران افتتاح می‌شود و علاقمندان می‌توانند تا 27 دی ماه همه روزه از ساعت 14 تا 20 از این اکسپو دیدن کنند.

 

کد خبر 195355

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز