یکشنبه ۳ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس کنگره ونزوئلا اعلام کرد تاخیر در برگزاری مراسم سوگند هوگو چاوز به‌عنوان رئیس جمهور جدیدِ این کشور به برگزاری انتخابات جدید منجر نخواهد شد و او رئیس‌جمهور باقی می‌ماند.

chavez

رئیس کنگره ونزوئلا، دیوسدادو کاربیو در مراسم سوگند خوردن یک فرماندار تازه انتخاب شده  روز شنبه اعلام کرد در صورتی که بیماری سرطان هوگو چاوز باعث شود او  در مراسم سوگند که براساس قانون اساسی 21 دی ماه( دهم ژانویه) باید برگزار شود نتواند شرکت کند و این مراسم عقب بیفتد این مسئله نمی تواند زمینه را برای برگزاری انتخابات جدید در ونزوئلا فراهم کند.
کاریبو از هم‌پیمانان نزدیک هوگو چاوز رافزود ممکن است چاوز برای بهبود به زمان بیشتری نیاز داشته باشد. او خطاب به مخالفان گفت چه می خواهید و به چه چیزی امید بسته اید؟

بنا به گزارش رویترز،دیوسدادو کابیو ادامه داد مخالفان می خواهند کنگره در دهم ژانویه برای برگزاری مراسم سوگند رئیس جمهور جدید تشکیل جلسه دهد اما هنوز معلوم نیست که چاوز بتواند در آن زمان در کنگره حاضر شود یا خیر. او گفت مخالفان امیدوارند بعد از آن که چاوز در تاریخ دهم ژانویه نتواند در کنگره حاضر شود من به‌عنوان رئیس کنگره بعد از گذشت 30 روز برگزاری انتخابات جدید را اعلام کنم. اما یقینا آنها اشتباه می کنند. هرگز این گونه نخواهد شد زیرا هوگو چاوز به‌عنوان رئیس جمهور ما انتخاب شده است و مردم ونزوئلا هم او را دوست دارند.
هوگو چاوز که در دور جدید انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا در ماه اکتبر بار دیگر برنده شد بعد از آن به علت بیماری سرطان در کوبا تحت عمل جراحی قرار گرفت و هنوز به‌طور کامل بهبود نیافته است. از دو هفته قبل چاوز رهبر سوسیالیست ونزوئلا در ملا عام مشاهده نشده است، این موضوع باعث شده تردیدها مبنی بر توانایی چاوز برای ادامه ریاست جمهوری افزایش بیابد.

moreونزوئلا: وضع سلامت چاوز تثبیت شده است

moreچاوز کاملا به هوش است

moreسفر چاوز به کوبا برای درمان

احتمال دارد رهبران مخالفان در ونزوئلا با دستاویز قرار دادن تاخیر در مراسم سوگند چاوز و وضع نامناسب جسمانی او در اثر ابتلا به سرطان لگن خاصره درخواست کنند که انتخابات جدید در این کشور برگزار شود.


چاوز پیش از انتخابات اختیارات رئیس‌جمهور را به شدت افزایش داده است.همین موضوع می‌تواند بین متحدان و طرفداران چاوز این امید را ایجاد کند که مخالفان کاری از پیش نبردند.

از سوی دیگر برخی از سیاستمداران امیدوارند دیوان عالی با صدور حکمی به چاوز این فرصت را بدهد که دوره پیشین رئیس‌جمهوری‌اش افزایش یابد و به این‌ترتیب تاخیر در اجرای سوگندخوردن و آغاز دور جدید برای او مشکلی پیش نیاورد.

اختلاف نظر رهبران سیاسی ونزوئلا درباره روند قانونی انتقال قدرت این کشور بعد از چاوز می تواند به ایجاد بحران در این کشور منجر شود که بزرگ‌ترین منابع نفتی را در آمریکای جنوبی در اختیار دارد.

کد خبر 195312
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز