شنبه ۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۶
۰ نفر

گروه بورس: رئیس کمیته سرمایه‌گذاری و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از طراحی روش‌هایی برای تشکیل بورس خودرو در بورس کالای ایران خبر داد.

بورس

به گزارش همشهری،بیش از چند هفته است که همزمان با افزایش قیمت خودرو بحث‌های مختلفی درباره قیمت‌گذاری خودرو در بازار داخلی به‌وجود آمده، چرا که افزایش بی‌رویه قیمت خودرو در چند‌ماه گذشته مشکلاتی را برای خودرو سازان و تولید‌کنندگان قطعه و همچنین مصرف‌کنندگان به‌وجود آورد. از یک سو شورای رقابت مدعی است که باید قیمت خودرو براساس فضای رقابتی از سوی این نهاد مشخص و تعیین شود و از سوی دیگر سازمان حمایت مصرف‌کنندگان معتقد است که قیمت خودرو باید از سوی این سازمان تعیین شود اما به‌نظر می‌رسد بهترین شیوه برای تعیین قیمت خودرو ایجاد یک فضای رقابتی و شفاف از طریق بورس باشد که قیمت واقعی خودرو براساس روش‌های کنترلی بازار تعیین شود.

ایرج ندیمی در گفت‌وگو با همشهری ضمن اعلام این خبر افزود:مذاکرات مختلفی با وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان بورس و اوراق بهادار و خودرو سازان برای تشکیل بورس خودرو انجام شده و همه طرف‌های درگیر در این زمینه موافقت خود را با تشکیل بورس خودرو اعلام کرده‌اند و فقط منتظر موافقت اصولی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان در این زمینه هستیم.

وی افزود: در گذشته خودرو همچون موبایل یک کالای سرمایه‌ای محسوب می‌شد به این معناکه اگر کسی خودرو خریداری می‌کرد انتظار داشت قیمت این کالا افزایش یابد و به‌عنوان یک سرمایه به این کالا نگاه می‌کرد امادر چند سال گذشته خاصیت سرمایه‌ای بودن خودرو از بین رفت، بر همین اساس راه ورود این کالا به بورس بازتر شد.

وی با بیان اینکه تنها مشکل موجود ارائه ادله کافی به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان است، افزود: استدلال سازمان حمایت مصرف‌کنندگان این است که خودرو همچنان یک کالای سرمایه‌ای است، بنابر این اگر ادله محکمی برای این موضوع ارائه شود راه برای بورسی‌شدن خودرو باز می‌شود. وی تأکید کرد: با ورود خودرو به بورس دیگر بنگاه‌های فروش خودرو در سطح شهر نیستند که قیمت این کالا را مشخص می‌کنند بلکه قیمت خودرو از طریق یک مکانیسم آزاد و واقعی به وسیله بازار تعیین می‌شود. در حال حاضر بنگاه‌های فروش خودرو چند پارت یا پکیج از محصولات شرکت‌های خودروساز را خریداری می‌کنند و این محصولات را در انبار خود نگهداری می‌کنند این موضوع زمینه افزایش قیمت این محصول را به‌وجود می‌آورد درحالی‌که با مکانیسم بورس چنین مشکلاتی حل می‌شود.

به گفته وی دادوستد خودرو از طریق بورس کاملا به نفع مصرف‌کننده است چرا که این محصول در یک بازار شفاف و کارا مبادله می‌شود. ندیمی با بیان اینکه در حال حاضر روش تأمین مالی در دنیا از بانک‌ها به بازارسرمایه تغییر کرده است تأکید کرد:با این روش بخشی از مشکل نقدینگی شرکت‌های خودروساز نیز رفع می‌شود و شرکت‌های خودرو ساز می‌توانند از طریق بازار سرمایه نقدینگی مورد نیاز خود را تأمین کنند. این در حالی است که درحال حاضر شرکت‌های خودروساز فشار زیادی به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات وارد می‌کنند و از طرفی بانک‌ها نیز تسهیلات مورد نیاز خودرو ساز‌ها را ارائه نمی‌کنند.وی افزود: درصورت موافقت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان خیلی زود امکان دادوستد خودرو در بورس کالا فراهم خواهد شد.

کد خبر 195241
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز