گروه بورس: آمار روزانه معاملات بورس تهران نشان می‌دهد نقدینگی زیادی ظرف روز‌های گذشته وارد بورس تهران شده است.

بورس

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند شاخص بورس تهران به‌زودی از مرز 40هزار واحد هم عبور کند.به گزارش همشهری،دیروز هم حرکت صعودی شاخص بورس تهران ادامه یافت و این شاخص بار دیگر دو درصد رشد کرد. شاخص بورس تهران در روز یکشنبه هم 2.2درصد صعود کرده بود. سهامداران بورس تهران فقط در طول این دو روز نزدیک به 529میلیارد تومان سهام در بورس خریداری کرده‌اند.

آمار‌ها همچنین بیانگر آن است که نقدینگی زیادی ظرف روز‌های گذشته وارد بورس تهران شده؛ به‌طوری که در طول 10روز گذشته نزدیک به دو هزار میلیارد تومان سهام در بورس تهران خریداری شده است. کارشناسان معتقدند با ادامه چنین روندی شاخص بورس به‌زودی از مرز 40هزار واحد هم عبور خواهد کرد و دلیل آن را افزایش پیش‌بینی سود شرکت‌های بورس وافزایش قیمت دلار می‌دانند.
در عین حال دیروز بورس تهران گزارش تازه‌ای منتشر و در آن اعلام کرد که پیش‌بینی سود شرکت‌های بورس به 27هزارو731میلیارد تومان رسیده است.

شاخص به 40هزار واحد می‌رسد

در همین رابطه حسین اسدی نیا کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با همشهری درباره پیش‌بینی رشد شاخص بورس گفت:به‌نظر من شاخص کل بورس تهران تا قبل از پایان سال از مرز 40هزار واحد عبور خواهد کرد،اما پس از آن با شیب ملایم تری به حرکت خود ادامه می‌دهد. وی درباره دلایل رشد شاخص بورس گفت:عمده‌ترین دلیل صعود شاخص‌های بورس، افزایش قیمت دلار است چرا که بیشتر رشد شاخص ناشی از رشد قیمت سهام شرکت‌های صادر‌کننده به‌ویژه شرکت‌های گروه معادن، فلزات و شرکت‌های تولید‌کننده محصولات پتروشیمی است. افزایش قیمت دلار منجر به افزایش سود این شرکت‌ها شده است و همین شرکت‌ها هستند که مدام شاخص بورس را به جلو می‌برند.

وی افزود: این روند تا زمان انتشار گزارش‌های 9و 12ماهه بودجه شرکت‌ها ادامه خواهد شد؛ مضاف بر اینکه این گزارش‌ها نیز به‌دلیل افزایش قیمت دلار به‌شدت مثبت خواهد شد و سود شرکت‌های بورس باز هم به‌دلیل رشد قیمت دلار افزایش خواهد یافت.
اسدی نیا تأکید کرد:البته به اعتقاد من اگر شاخص تا سقف دو تا سه هزار واحد دیگر افزایش یابد به منطقه خطر نزدیک می‌شود چرا که بسیاری از سرمایه‌گذارانی که در طول چند‌ماه گذشته سود کرده‌اند درصدد فروش سهام خود برمی‌آیند و عرضه سهام در بورس زیاد‌تر می‌شود و این موضوع منجر به نزول شاخص خواهد شد.

حرکت بازار کند‌تر می‌شود

در همین رابطه علی اسلامی بیدگلی هم در گفت‌وگو با همشهری درباره پیش‌بینی رشد شاخص بورس گفت:به‌نظر من آهنگ رشد شاخص در روز‌های آینده کندتر می‌شود چرا که شاخص بورس ظرف یک‌ماه گذشته به‌شدت رشد کرده است و طبیعتا وقتی بازار با چنین شتابی رشد می‌کند سرمایه‌گذارانی که در حاشیه امنیت بیشتری قرار گرفته‌اند پس از دریافت سود مورد نظرشان سهامی را که در اختیار دارند، در بازار عرضه می‌کنند.اسلامی دلایل رشد شاخص بورس را ناشی از افزایش قیمت دلار و همچنین افزایش پیش‌بینی سود شرکت‌های بورس دانست.

کد خبر 195518
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز