سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۹
۰ نفر

گروه بورس: با رشد 1.3درصدی شاخص کل بورس تهران در مبادلات روز گذشته ارزش کل بورس تهران برای نخستین بار از مرز 160هزار میلیارد تومان عبور کرد و شاخص بورس هم از مرز 35هزار واحد گذشت.

بورس

به گزارش همشهری، شاخص کل بورس تهران دیروز باز هم صعود و رکورد جدیدی ثبت کرد. این برای چندمین بار است که رکورد شاخص‌ها و ارزش بورس تهران در سال‌جاری شکسته می‌شود. این در شرایطی است که میانگین بازده بورس تهران در نیمه نخست سال به‌شدت کاهش یافته بود و حتی بورس تهران با زیان سنگین مواجه شده بود اما نیمه دوم سال سرنوشت دیگری برای بورس رقم زد به‌طوری که شاخص‌های بورس تهران بیش از آنچه تصور می‌شد صعود کردند و آمار‌ها نشان می‌دهد میزان بازده بورس‌ به 32درصد رسیده است. بر این اساس در مبادلات روز گذشته شاخص کل بورس تهران با 436واحد رشد معادل 1.3درصد صعود کردو برای نخستین بار در طول تاریخ بازار سرمایه به رقم 35هزارو106 واحد رسید.

عوامل سه‌گانه

در همین رابطه فردین آقا بزرگی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با همشهری درباره دلایل رشد شاخص بورس تهران گفت: به طور کلی می‌توان سه عامل را در رشد شاخص بورس مؤثر دانست که این عوامل عبارتند از: روند رو به رشد مذاکرات بین‌المللی، انتشار گزارش‌های 9‌ماهه پیش‌بینی سود شرکت‌های بورس و افزایش نقدینگی در بازار. وی در مورد عامل نخست رشد شاخص‌های بورس توضیح داد:

به اعتقاد من روند رو به بهبود مذاکرات بین‌المللی در مورد پرونده هسته‌ای ایران تغییرات مثبتی را در بورس ایجاد کرد و باعث افزایش اطمینان سهامداران به بازار شد. در حال حاضر آثار مذاکرات سیاسی در بورس بسیار پر رنگ است و انتشار خبر‌هایی که
نشان دهنده روند رو به رشد مذاکرات باشد نتایج مثبتی را در بورس برجای می‌گذارد.

وی ادامه داد: عامل دیگری که نقش زیادی در رشد شاخص‌های بورس داشت انتشار گزارش 9ماهه شرکت‌های بورس بود که نشان داد پیش‌بینی‌های گذشته شرکت‌ها و ارزیابی آنها در مورد آثار هدفمند کردن یارانه‌ها و افزایش نرخ حامل‌های انرژی بسیار محتاطانه‌تر از ارقام واقعی بوده است.

وی تصریح کرد: شرکت‌های بورس در پیش‌بینی‌های گذشته خود آثار هدفمند کردن یارانه‌ها را بر میزان سود خود لحاظ کرده بودند اما ارقامی که درنظر گرفته شده بود بسیار محتاطانه و بیشتر از آنچه بود که در عمل اتفاق می‌افتاد که این موضوع در گزارش‌های جدید 9ماهه شرکت‌های بورس اصلاح شد و ارقام مربوط به پیش‌بینی سود شرکت‌ها به‌صورت واقعی‌تر درنظرگرفته شد و بیشتر این گزارش‌ها نشان‌دهنده افزایش سود شرکت‌های بورس بود. وی در مورد عامل سوم رشد شاخص‌های بورس گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد که نقدینگی جدید وارد بازار سهام شده و به‌نظر می‌رسد بخشی از نقدینگی موجود در حال حرکت به سمت بازار سرمایه است و شاهد این مدعا افزایش میزان ارزش روزانه معاملات است.

آقا بزرگی با بیان اینکه روزانه بیش از 120میلیارد تومان سهام در بورس دادوستد می‌شود، گفت: همه آمار‌ها نشان می‌دهد که میزان مشارکت سرمایه‌گذاران حقیقی در بورس بیشتر شده است؛ ضمن اینکه شما درنظر بگیرید که با واریزیارانه نقدی از سوی دولت به‌حساب مردم اگر فقط بخش کوچکی از این یارانه‌ها به سمت بورس بیاید چه حجم زیادی از نقدینگی به بورس تزریق می‌شود.

افزایش قیمت ارز

این کارشناس بازارسرمایه در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش قیمت ارز هم در روند رو به رشد قیمت سهام مؤثر بوده است؟ گفت: یکی از نکاتی که باید در مورد قیمت‌ها درنظر گرفت، محاسبه ارزش جایگزینی شرکت‌های بورس است. تا پیش از افزایش قیمت دلار، ارزش جایگزینی شرکت‌ها با دلارهزار تومانی محاسبه می‌شد اما قیمت ارز از ابتدای سال91 تا‌کنون سه‌برابر شده است، بر همین اساس بسیاری از شرکت‌ها نیز ارزش جایگزینی شرکت‌شان را با نرخ جدید دلار محاسبه می‌کنند که بسیار فراتر از ارقام گذشته است.

وی توضیح داد: در حال حاضر بازده سهام را می‌توان هم از حیث سودآوری شرکت و هم از جایگاه ارزش جایگزینی شرکت‌ها محاسبه کرد چرا که در شرایط کنونی قیمت ارز سه‌برابر افزایش یافته است. قیمت کل سهام یک شرکت و ارزش کل یک شرکت با درنظر گرفتن ارزش جایگزینی بیشتر از گذشته محاسبه می‌شود و این موضوع روی قیمت سهام شرکت‌ها اثر‌گذار و عاملی است برای افزایش قیمت‌ها. در نهایت می‌توان گفت افزایش قیمت ارز به‌طور مستقیم در رشد سطح عمومی قیمت‌ها مؤثر بوده است.

آقا بزرگی در پاسخ به این پرسش که آیا نباید نگران حبابی شدن قیمت‌ها در بورس بود؟ گفت: خیر. مهم‌ترین نکته‌ای که در بازار‌های سهام مدنظر قرار می‌گیرد، ارزش و گردش معاملات است که نشان‌دهنده عمق بازار است. با استناد به این موضوع ارزش روزانه معاملات بورس و افزایش گردش معاملات بورس نشان می‌دهد که عمق بازار سهام نسبت به گذشته افزایش یافته است.

کد خبر 194849
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز