همشهری آنلاین: معاون برون مرزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با شبکه پرس تی‌وی گفت: ایران در پی اتخاذ اقدام قانونی لازم برای مقابله با موج جدید حملات اروپا و امریکا علیه رسانه‌های ایرانی است.

sarafraz

واحد مرکزی خبر به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم گزارش داد، محمد سرافراز این اظهارات را درپی اقدام مجلس نمایندگان امریکا مبنی بر تصویب تحریم علیه صدا و سیما و اقدامات پیاپی شرکت‌های اروپایی ارائه ‌دهنده خدمات ماهواره‌ای در قطع شبکه‌های برون مرزی بیان کرد.

سرافراز این گونه تصمیمات را نمایانگر ماهیت و چهره واقعی دولت‌های غربی دانست و گفت: آن‌ها تلاش دارند به شکل ناپخته‌ای صدای رسانه‌های ایرانی را خاموش کنند.

وی همچنین تصریح کرد، روشی که دولت‌های غربی در برخورد با رسانه‌های ایران در پیش گرفته‌اند از منظر حقوقی یادآور قانون جنگل و از نگاه آزادی بیان یادآور دوره قرون وسطی و تفتیش عقاید می‌باشد که در آن، دانستن جرم تلقی می‌شد.

وی همچنین هم‌زمانی تصویب تحریم رسانه‌های ایران و تصویب صدها میلیون دلار در مجلس نمایندگان امریکا برای تجهیز زرادخانه موشکی اسرائیل را نشان‌گر اهمیت یکسان محدود کردن آزادی رسانه‌ها و حمایت نظامی از صهیونیست‌ها توسط واشنگتن دانست و خاطر نشان کرد تحریم صدا و سیما در پی فشار‌های لابی صهیونیستی بر کنگره امریکا به‌ویژه پس از شکست اخیر اسرائیل در جنگ هشت روزه غزه و اصابت موشک‌های ایرانی به قلب رژیم صهیونیستی صورت گرفته است.

شرکت اسپانیایی خدمات ماهواره‌ای «هیسپا ست» روز جمعه ( 21 دسامبر، اول دی)، شبکه‌های انگلیسی‌زبان پرس تی‌وی و اسپانیایی زبان هیسپان تی‌وی ایران را به خاطر آن‌چه تحریم رئیس صدا و سیمای ایران می‌نامد، از فهرست پخش ماهواره‌ای خود در اسپانیا و امریکای لاتین حذف کرد.

این اقدام درحالی صورت گرفت که شبکه هیسپان تی وی به عنوان یک مؤسسه رسانه‌ای، دارای مجوز رسمی است و طبق قوانین اتحادیه اروپا به فعالیت رسانه‌ای و پخش برنامه‌های خود مشغول بوده است.

دولت اسپانیا و شرکت ماهواره‌ای هیسپا ست هیچ گونه دلیل قانونی برای این تصمیم عنوان نکرده و به صورت کاملا یک‌طرفه اقدام به لغو قرارداد کرده‌اند.

هیسپان تی‌وی بر اساس قوانین اسپانیا و اتحادیه اروپا مرتکب هیچ تخلفی نشده و هیچ‌گونه اخطاری مبنی بر تخلف و یا قطع پخش دریافت نکرده است.

بیش از ربع سهام شرکت هیسپا ست را شرکت فرانسوی یوتل ست خریداری کرده است. رئیس یوتل ست که گفته می‌شود تابعیت فرانسوی-اسرائیلی دارد، به عنوان عامل اصلی حمله به رسانه‌های ایرانی در اروپا شناخته می‌شود.

پیش از این، نهادهای به‌اصطلاح نظارتی رسانه‌ها در انگلیس (آفکام) و آلمان دستور قطع پخش برنامه‌های پرس تی‌وی در آن کشورها را صادر و اجرا کرده‌اند.

همچنین شرکت آسیا ست که بخشی از سهام آن را شرکت‌های امریکایی خریداری کرده، اقدام به قطع پخش شبکه پرس تی‌وی و سایر شبکه‌های ایرانی در قاره آسیا کرده است.

مصوبه مجلس نمایندگان امریکا پس از تایید دولت آن کشور صورت اجرایی به خود خواهد گرفت.

کد خبر 195134
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز