گروه شهری: هفته دوم آذرماه بر اثر افزایش شاخص آلودگی هوا و تمدید شرایط هشدار، پایتخت به تصمیم دولت تعطیلات دو روزه را تجربه کرد اما تعطیلی شهر تنها می‌تواند تا حدی باعث عدم‌افزایش آلاینده‌ها در هوا شود اما بر کاهش میزان آلودگی هوا تأثیری ندارد.

به گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، پایتخت نشینان در روزهای کاری هفته گذشته به‌رغم بارش‌های جوی، شاخص آلودگی هوای زیر 100واحد را تجربه نکردند و تنها روز جمعه این شاخص به عدد 66 و هوای سالم رسید. یوسف رشیدی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تحلیل نتایج تعطیلی بر وضعیت آلودگی تهران گفت:

این تعطیلی کمک کرد تا هوای تهران بدتر از آنی که بود، نشود. همانطور که می‌دانید وضعیت هوا به لحاظ آلاینده با قطر کمتر از 2.5میکرون در شرایط هشدار قرار داشت و این اقدام حداقل مانع از آن شد تا به وضعیت اضطرار و بحران برسیم اما اینکه توقع داشته باشیم با تعطیلی چند روزه، وضعیت هوا به شرایط سالم برسد، نه علمی است و نه منطقی. درمجموع تعطیلی شهر را راهکار مناسبی برای کاهش آلودگی هوای تهران نمی‌دانم.

به‌نظر من این راهکاری است که شاید چندین سال پیش می‌توانست مؤثر باشد اما حالا با توجه به تجربیاتی که ما در آلودگی هوای تهران داشته‌ایم، نباید شهر را برای آلودگی هوا تعطیل کنیم بلکه باید زیرساخت‌ها را آنچنان صحیح و منطقی اجرایی کنیم که اصلا وضعیت هوای تهران به چنین شرایطی نرسد که ناگزیر به تعطیلی شهر شویم. اما موضوع مهم در مدیریت کاهش آلودگی هوا شناخت منابع آلاینده در هواست.

آخرین وضعیت جوی کشور

براساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور، فعالیت یک سامانه بارشی در نوار شمالی و سامانه دیگری در جنوب شرق و جنوب کشور از دیروز آغاز شده و تا روز دوشنبه ادامه می‌یابد. بر این اساس، استان تهران امروز ابری است و برای شهرهای شمالی نیز بارش برف و در پاره‌ای نقاط مه پیش‌بینی شده است.

در سواحل جنوبی دریای خزر، ارتفاعات البرز و شمال شرق نیز احتمال بارش برف و در برخی مناطق کولاک تا روز دوشنبه وجود دارد و دریای خزر، خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان نیز مواج خواهد بود. همچنین رگبار و رعد و برق و وزش باد در جنوب شرق کشور، دامنه‌ بارش را فردا به استان‌های جنوبی و خلیج‌فارس می‌کشاند و در روز دوشنبه بارش‌ها محدود به شرق خلیج‌فارس، تنگه هرمز و جنوب شرق کشور خواهد بود.

همچنین تا اواسط هفته آینده روند کاهش دما در غالب نقاط کشور به‌ویژه نیمه شمالی کشور پیش‌بینی می‌شود. از سه‌شنبه تا پنجشنبه با استقرار جوی پایدار در کشور بر میزان آلاینده‌های جوی در شهرهای صنعتی و پرجمعیت افزوده خواهد شد و پنجشنبه هفته جاری سامانه بارشی از غرب وارد کشور خواهد شد.

کد خبر 194332
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز