گروه شهری: شهردار تهران دیروز در مراسم افتتاح 10کیلومتر از بزرگراه آزادگان حدفاصل فتح تا کن به مردم تهران قول داد که هفت کیلومتر باقیمانده از این بزرگراه را نیز قبل از پایان سال به اتمام برساند.

بزرگراه

این در حالی است که به گفته وی، برخی پروژه‌های دولتی حتی تا بازنشسته‌شدن دست‌اندرکارانش به اتمام نمی‌رسد. شهردار تهران با اشاره به ساخت فرودگاه امام خمینی (ره) که 35سال به طول انجامید گفت: شهرداری تهران تمام تلاش خود را می‌کند که حتما در کنار توجه به کیفیت طرح‌های عمرانی شهر سرعت را نیز مدنظر خود قرار دهد.

محمدباقر قالیباف دیروز همچنین از معاون فنی و عمران خود خواست تا قبل از پایان امسال فکری به حال دسترسی کشاورزان منطقه برای عبور از اتوبان آزادگان کند. یکی دیگر از دغدغه‌های شهردار تهران اختصاص به معادن شن و چاله عظیمی داشت که در منطقه 18برای مصارف ساخت بتن از سوی یک کارخانه ایجاد شده بود. قالیباف در این‌باره گفت: حل این بحران محیط‌زیستی هنگام تهیه طرح‌های جامع و تفصیلی شهر تهران هرگز از ذهن من خارج نشد، به‌نحوی که در جلسه امروز کمیسیون ماده پنج نیز این موضوع به بحث گذاشته شد و حتی طرح منظر آن نیز تهیه شده است تا به این وسیله فکری به حال این معضل منطقه 18شود.

بنابراین گزارش قرار است اراضی وسیع کارخانه بتن‌سازی‌ منطقه 18که هم‌اکنون تهدیدی برای منطقه به شمار می‌رود به فرصتی بزرگ تبدیل شود.دیروز قالیباف همچنین خبر داد که دسترسی‌های شرقی و غربی بین مناطق 17، 18و 19تا پایان سال برقرار خواهد شد. بحث اولویت خط سه مترو از دیگر محورهای سخنرانی دیروز قالیباف در مراسم بهره‌برداری از بخشی از بزرگراه آزادگان به طول 10کیلومتر بود. وی در این‌باره گفت:

طی 18‌ماه گذشته تمرکز شهرداری تهران روی تکمیل شدن، خط سه مترو بوده که این خط می‌تواند دسترسی ساکنین کنار بزرگراه ساوه را تا ازگل در شمال شرق تهران فراهم سازد و از آنجایی که با خطوط یک، دو و چهار نیز تقاطع دارد می‌تواند دسترسی‌های لازم بین همه ایستگاه‌ها را برقرار سازد. این خط به گفته قالیباف تا اوایل سال آینده تکمیل می‌شود. اما بزرگراه امام علی هم با 25کیلومتر طول و عبور از مناطق هفت، هشت، 13، 14، 15 و 20 ازجمله مهم‌ترین بزرگراه‌های شهری تهران خواهد بود. دراین باره شهردار تهران گفت: هم‌اکنون این بزرگراه از دارآباد تا رسالت آماده شده است و از رسالت نیز تا حرم امام خمینی (ره) طی مسیر خواهد کرد. قالیباف در توضیح سختی کار ساخت بزرگراه امام علی از تملک بیش از 10هزار واحد مسکونی و ساخت 25تقاطع کوچک و بزرگ یاد کرد که قراراست در 13رجب روز ولادت حضرت علی(ع) به بهره‌برداری برسد.

گلایه شهردار تهران از انتقادهای غیرمنطقی

قالیباف دیروز همچنین از برخی سمپاشی‌ها علیه شهرداری تهران انتقاد کرد و گفت:‌خطاب من مردم متدین و نجیب و شریف نیستند زیرا آنها همواره با دقت قضاوت‌های درست و منطقی دارند و همواره تعاریف، انتقادات و نصایح بجا داشته‌اند اما روی سخن من افرادی هستند که قضاوت‌های عجولانه و غیرمنطقی دارند.

به گفته قالیباف، اینگونه افراد وقتی نمی‌توانند به سرعت خوب اجرای طرح‌های شهری، روحیه جهادی، خرد جمعی، تلاش همگانی و پختگی و عقلانیت حاکم بر پروژه‌های مدیریت شهری انتقادی وارد کنند، از این در وارد می‌شوند که طرح‌های شهرداری غیرفنی و گران پیش می‌رود.

وی از مردم خواست تا به این موضوعات توجه نکنند زیرا نحوه کار در شهرداری تهران بر مبنای دقت، سرعت و صحت در همه ابعاد فرهنگی، اجتماعی، عمرانی، فنی خدماتی و غیره است و سلامت اقتصادی و عملکرد مالی شهرداری تهران کاملا شفاف و قابل رسیدگی است.

قالیباف برای روشن‌تر شدن موضوع گفت: از من سؤال نکنید که چرا هزینه هزار میلیارد تومانی فلان پروژه به دو هزار میلیارد تومان تبدیل شد زیرا در اینجا باید از مدیریت اقتصادی کشور سؤال شود که چرا قیمت میلگرد از 800 تومان به دو هزار و 200تومان رسیده است.
وی با تأکید مجدد بر اینکه مخاطب اصلی وی مردم نیستند بلکه آنهایی هستند که علیه شهرداری تهران سمپاشی می‌کنند، اظهار داشت: خدا بر همه اعمال ما نظارت دارد و به همین دلیل نیز هرگز ادعای آن را نداریم که کارهایمان بی‌عیب و نقص است اما هنگامی که در شهر پیاده رو می‌سازیم و مدتی بعد اداره برق پیاده رو ساخته شده را می‌کند تا انشعابات جدید بدهد این مربوط به شهرداری نیست بلکه اشکال ساختاری است که در سایه حاکمیت مدیریت یکپارچه بر ادارات آب، برق، گاز و تلفن می‌تواند حل شود.

از دیگر بخش‌های سخنرانی دیروز قالیباف اختصاص به کاستن محرومیت‌های مناطق شرقی و جنوب شهر تهران نسبت به غرب و شمال تهران داشت. وی تأکید کرد که از ابتدای فعالیتش در شهرداری تهران هرگز اجازه نداده است که فاصله مناطق محروم جنوب و شرق تهران در مقایسه با شمال و غرب پایتخت بیشتر شود.

اتمام بزرگراه صدر تا پایان سال

قالیباف دیروز همچنین با حضور در جمع خبرنگاران به تشریح برخی مشکلات بر سر راه خرید تجهیزات لازم برای تونل صدر نیایش پرداخت. وی دراین باره گفت: یکی از عمده‌ترین مشکلات شهر تهران ورود تجهیزات و قطعات مورد نیاز برای پروژه‌ها از خارج کشور است.وی در این‌باره به جرثقیلی اشاره کرد که قرار بود سه‌ماه قبل برای پروژه صدر وارد و نصب شود که این امر تحت‌تأثیر مشکلات مالی و بازنشدن ال سی‌های مورد نیاز‌ به تعویق افتاد.به همین دلیل به گفته قالیباف گرچه پروژه تونل نیایش در زمان‌بندی خود به اتمام می‌رسد اما بزرگراه صدر به‌دلیل اینکه تجهیزاتش باید از خارج تهیه شود تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

اجرای بی‌نظیرترین روسازی و زیرسازی کشور‌

دیروز همچنین مازیار حسینی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه بی‌نظیر‌ترین روسازی و زیرسازی کشور در بزرگراه آزادگان انجام شده، گفت: در بعضی نقاط عمق خاکبرداری بیش از 12متر (به اندازه یک خانه چهار طبقه) بود.وی با اشاره به اینکه بزرگراه 17کیلومتر طول دارد و شامل 10لاین ترافیکی و 9دستگاه تقاطع غیرهمسطح و پل است، گفت: صعوبت و ویژگی‌های خاص این بزرگراه به‌شدت روی کار ما تأثیر داشت چرا که وضعیت ترافیک در این محور همواره پرتردد است و اجرای طرح را با مشکلاتی مواجه می‌کرد.حسینی حجم‌کاری که در بزرگراه آزادگان انجام شد را بی‌سابقه خواند و گفت: یک میلیون و 600هزار مترمکعب خاکبرداری در این مسیر 10کیلومتری انجام شده است و حدود 840هزار مترمکعب خاکریز با مصالح مرغوب داشتیم.123کیلومتر جدول‌کاری،60 چاه جذبی برای حل مشکل آبگرفتگی، 24کیلومتر گاردریل از دیگر عملیات فنی بزرگراه آزادگان است که از سوی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران به آن اشاره شد.

بنابراین گزارش از پل فتح تا میدان بسیج 25کیلومتر مسیر آزادگان است که شش کیلومتر آن در سنوات قبل ساخته شده بود، دو کیلومتر در محدوده بزرگراه امام علی قرار دارد که به بهره‌برداری رسیده و از 17 کیلومتر به همراه 9پل باقیمانده10 کیلومتر دیروز به بهره‌برداری رسید و هفت کیلومتر نهایی نیز تا پایان سال تکمیل می‌شود. دیروز همچنین سه تقاطع پل فتح، راه‌آهن تهران تبریز و کن به بهره‌برداری رسید.

به گفته معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران امسال یکی از سال‌های خوب در حوزه زیرساخت بوده است به‌طوری که تولید آسفالت که در سال‌های قبل حداکثر 700هزار تن در سال بوده است امسال به یک میلیون و 100هزار تن می‌رسد و در همین‌ماه 700هزار تن آسفالت تولید شده و تا پایان سال نیز باید 400هزار تن دیگر تحویل دهیم.

کد خبر 193985
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز