گروه سیاسی: مجلس روز چهارشنبه 22 فروردین از سویی به تقاضای تحقیق و تفحص از بانک‌های دولتی رأی مثبت داد اما در مقابل نمایندگان حاضر نشدند در خصوص هزینه‌های تبلیغاتی نامزدهای ریاست جمهوری دوره نهم تحقیق و تفحص کنند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی همشهری نمایندگان در جلسه روز گذشته با 137 رای موافق، 13 رای مخالف و 5 رای ممتنع با درخواست تحقیق و تفحص از بانک‌های دولتی موافقت کردند.

در این جلسه تقاضای تحقیق و تفحص از صندوق بیمه محصولات کشاورزی هم به تصویب رسید.

در ادامه جلسه تقاضای عده‌ای از نمایندگان مبنی بر تحقیق و تفحص از هزینه‌های انتخاباتی انتخابات نهم که در کمیسیون برنامه و بودجه به تصویب رسیده بود، مطرح شد که تنها 87 نماینده با این طرح موافقت کردند، در نتیجه این طرح در مجلس بایگانی شد. نمایندگان مجلس همچنین به تحقیق و تفحص از عملکرد شهرداری تهران رای ندادند.

در این جلسه همچنین نمایندگان، وزارت آموزش و پرورش را برای ساخت مدارس از پرداخت هرگونه عوارض و هزینه صدور پروانه به شهرداری‌های سراسر کشور معاف کردند.

تعلل نکرده‌ایم

در جلسه علنی مجلس، نماینده مردم تبریز با اشاره به حوادث منسوب به گروه جندالله در محور زابل – زاهدان و متعاقب آن تکرار حوادث مشابه در چهارراهی در زاهدان و حمله تروریستی به اتوبوس حامل جمعی از پاسداران در اواخر سال 85، از وزیر اطلاعات خواستار توضیح درباره علت تعلل و ناتوانی مسئولان و عناصر اطلاعاتی امنیتی در پیش‌بینی پیشگیری و واکنش صریح به این قبیل حوادث شد.

اکبر اعلمی که در دقایقی از جلسه با محمدرضا باهنر به جهت قطع میکروفونش از سوی نایب رئیس مجلس به مشاجره لفظی پرداخت دیپلماسی غلط را علت این مسائل دانست و مقامات پاکستانی را به کوتاهی در تحویل اشرار به ایران متهم کرد.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، وزیر اطلاعات در پاسخ به نظرات اعلمی با اشاره به موفقیت‌های این دستگاه در دستگیری سه نفر از اشرار مورد نظر و آزادی یکی از دیپلمات‌های ایرانی ربوده شده در عراق و دیگر موفقیت‌های این وزارت در واکنش و خنثی‌سازی توطئه‌ای در حال اجرا توضیح داد.

وزارت اطلاعات با همه تگناهایی که از لحاظ قانونی، امکانات ویژه انسانی دارد، وزارتی توانمند و قدرتمند است که توانسته با هزینه کم بسیاری از توطئه‌ها را خنثی کند و با شناسایی عوامل اصلی اقدامات تروریستی و محاکمه و اعدام برخی از آنها از بروز حوادث مشابه جلوگیری کند.

محسنی اژه‌ای با تأکید به تلاش‌های عواملی از بیرون از مرزهای ایران در ایجاد اغتشاش و آشوب و ارائه جزئیاتی در رابطه دست داشتن انگلیس در این قضایا و خطاب به نمایندگان گفت: اجازه دهید آنچه در شرق کشور در طول سال 84 و 85 اتفاق افتاده در جلسه‌ای غیرعلنی توضیح دهم تا ببینید که دشمن چقدر برنامه داشته و چقدر از آن خنثی شده است.

وزیر اطلاعات در پایان با ارائه استدلال‌هایی اظهار داشت که وزارت اطلاعات در رابطه با گروهک تروریستی ریگی هیچ تعللی انجام نداده است که توضیحات وی، اعلمی را قانع نکرد.

نطق یک نماینده اقلیتی

ولی‌الله شجاع‌‌پوریان در نطق پیش از دستور خود در خصوص سیاست خارجی، محل برگزاری نمایشگاه، کتاب، عدم تغییر ساعت رسمی کشور و عدم کنترل و مهار گرانی از دولت نهم انتقاد کرد.

محمدرضا میرتاج‌الدین نماینده تبریز هم به عنوان دیگر ناطق از اجرای کند اصل 44 انتقاد کرد و گفت: پس از 8 ماه از ابلاغ سیاست‌های کلی در این زمینه، آنگونه که انتظار می‌رفت پیشرفتی دیده نشد.

اخبار لایحه مدیریت خدمات کشوری

مخبر کمیسیون اقتصادی مجلس درباره وضعیت افزایش حقوق کارکنان دولت در سال 86 گفت: مجلس در این خصوص در حال رفع ایرادات شورای نگهبان به لایحه مدیریت خدمات کشوری است.

سید کاظم دلخوش با اشاره به جلسه روز سه‌شنبه با اعضای شورای نگهبان گفت: قرار شد این نشست‌ها ادامه یابد و طی آن ایرادات این لایحه رفع شود. وی زمان اجرای لایحه مدیریت خدمات کشوری را اول فروردین 86 عنوان کرد و گفت: در صورت تاخیر باید معوقه آن پرداخت شود.

مهمترین تذکرات

بازنگری در تعیین قیمت تضمینی خرید محصولات کشاورزی به خصوص گندم، واکنش به حراج نهادها و اشیاء تاریخی جیرفت در لندن، ضرورت ایمن‌سازی جاده هراز،‌ اجرایی شدن ابلاغیه‌های اصل44 و کاهش تصدی‌گری دولت و پرهیز از ورود آموزش و پرورش به عرصه‌های غیرتخصصی، تقسیم عادلانه اعتبارات دودرصد حاصل از فروش نفت خام و عدم اختصاص بودجه مذکور در طرحهای ملی استانداری‌ها از جمله مهمترین موضوعات مورد تذکر نمایندگان بود.

آخرین تغییرات

خبرنگار همشهری کسب اطلاع کرد که برخی اخبار از انجام برخی تغییرات در حوزه اطلاع‌رسانی در دولت و همچنین مجلس حکایت می‌کند.

احسان جهاندیده معاون اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور از سمت خود کناره گرفته و به زودی محمدجعفر بهداد از مدیران وزارت ارشاد که از خبرنگاران باتجربه می‌باشد، جایگزین وی خواهد شد.

در مجلس هم شهاب خاکسار و محمد مهدی شیرمحمدی از مدیریت اداره اخبار و روزنامه الکترونیک خانه ملت کنار گذاشته شده‌اند.

کد خبر 19398

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز