یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۰:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس به پیشنهاد هفت ماه افزایش طول دوره نمایندگی خود و چهار ماه کاهش دوره فعلی نهمین دوره ریاست جمهوری رأی مثبت دادند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نمایندگان مجلس در نشست علنی روز یکشنبه خود، طرح تجمیع انتخابات دوره هشتم مجلس شورای اسلامی و دوره دهم ریاست‌جمهوری را که از سوی شورای نگهبان اعاده شده بود، مورد بررسی قرار دادند.

بر اساس این مصوبه، انتخابات دوره هشتم مجلس شورای اسلامی و دوره دهم ریاست جمهوری در نیمه اول آبان ماه سال ‪ ۸۷‬بطور همزمان برگزار می‌شود.

به موجب این مصوبه، دوره هشتم مجلس شورای اسلامی به جای هفتم خرداد از سوم دی سال ‪ ۸۷‬و دوره دهم ریاست‌جمهوری به جای دوازدهم مرداد از شانزدهم فروردین سال ‪ ۸۸‬آغاز می‌شود.

در پی ایرادات شورای نگهبان به طرح تجمیع انتخابات، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به حذف این طرح رأی داده بود که نمایندگان در نشست علنی امروز با حذف آن مخالفت کردند.

در رأی‌گیری که برای حذف این طرح انجام شد، از ‪ ۲۲۱‬نماینده حاضر در نشست علنی، ‪ ۶۳‬نماینده رای موافق و ‪ ۱۴۵‬نماینده رای مخالف دادند که بدین ترتیب حذف این طرح، به تصویب نمایندگان نرسید.

"کاظم جلالی" در توضیح علت حذف این طرح در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: این طرح، مدتی در رسانه‌ها و توسط افراد مختلف و خود مجلس مورد نقد و بررسی جامع قرار گرفته‌است، ولی ایرادات شورای نگهبان به طرح این است که اساساً طرح مخالف قانون اساسی است.

مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: مدت دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی در قانون اساسی چهار سال است و افزایش دوران نمایندگی توسط خود نمایندگان مجلس نمی‌تواند صورت گیرد. چون وکیل مردم هستیم و خود وکیل نمی‌تواند بدون نظر موکل دوران وکالتش را یک طرفه افزایش دهد.

جلالی با بیان اینکه طرح با حضور نماینده شورای نگهبان در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بررسی شده‌است، گفت: ایراد دیگر این است که مدت دوره ریاست جمهوری قابل کاهش نیست و در قانون اساسی مدت زمان ریاست جمهوری مشخص شده‌است و عده‌ای از دوستان از نظر اخلاقی این کار را درست نمی‌دانند چون مجلس هفتم در مظان اتهام قرار می‌گیرد.

جلالی تأکید کرد: با مجموعه مغایرت‌هایی که این طرح با قانون اساسی دارد، کمیسیون امنیت ملی صلاح دانست به این طرح رأی ندهد و طرح را حذف و از دستور خارج کند.

کاظم دلخوش نماینده صومعه سرا در مخالفت با گزارش کمیسیون امنیت ملی گفت: اینکه مدام تکرار می‌شود که نمایندگان به دنبال این هستند تا دوره نمایندگی خود را طولانی کنند چرا طرف دیگر که کاهش هزینه هاست دیده نشده است.

وی افزود: آیا تجارب دنیا را مورد ارزیابی قرار داده‌اید که به دنبال تجمیع انتخابات هستند؟

وی گفت: آیا هر سال یکی دو تا انتخابات داشته باشیم بهتر است یا چند تا انتخابات باشد و هزینه‌های مختلف ایجاد شود بهتر است؟

دلخوش اظهار داشت: اگر این تجمیع انجام شود هزینه کمتری برای دولت خواهد داشت. ما کشور فقیری نیستیم ولی متاسفانه برنامه نداریم.

وی تاکید کرد: نمایندگان دنبال اضافه کردن خدمت نیستند.

عوض حیدرپور، نماینده شهرضا نیز در موافقت با گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: صرفه جویی بسیار خوب است اما بر اساس اصل ‪ ۱۱۴‬قانون اساسی دوره ریاست جمهوری چهار سال است و اگر یکی از دوره‌ها را کاهش دهیم یا طولانی کنیم قانون اساسی را باید تغییر دهیم.

کد خبر 20193

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز