یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۹
۰ نفر

گروه دانش و سلامت- فتانه انفرادی: درحالی‌که مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، بارها و بارها از کمبود اعتبارات لازم در حوزه سلامت کشور انتقادکرده و به‌تازگی نیز از بانک مرکزی خواسته است که تعلل درتخصیص ارز برای دارو را جبران کند اما درعین حال، دوباره زمزمه‌هایی درباره سؤال از وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مجلس شنیده می‌شود.

مرضیه

به‌نظر می‌رسد موجی که دوباره باعث برجسته شدن بحث سؤال از وزیر بهداشت شده است، بیش از همه استمرار و تداوم بحران کمبود دارو در کشور است که به‌گفته برخی از کارشناسان بهداشتی، عامل آن ضعف وزارت بهداشت در تأمین و ذخیره‌سازی‌ دارو در کشور است. واکنش تند وحیددستجردی و بیان این جمله که «با دارو که وابسته به جان مردم است نمی‌توان شوخی کرد» حکایت از این واقعیت تلخ دارد که حوزه سلامت در کشور با بحران جدی روبه‌رو است. بحرانی که معلوم هم نیست که تنها راه برون‌رفت و خلاصی از آن، با سؤال از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پایان یابد.

ازسوی دیگر، اظهارنظر وحید دستجردی مبنی براینکه ما مشکل نقل و انتقال ارز درخارج از کشور را دور می‌زنیم ولی تخصیص ارز در داخل را نمی‌توانیم دور بزنیم خود حکایت از این دارد که ظاهرا از بحث ضرورت و لزوم همکاری‌های بین بخشی در حوزه سلامت که کارشناسان بهداشتی و درمانی کشور همواره برای بهبود وضعیت سلامت در کشور از آن سخن به میان می‌آورند، خبری نیست و به سخن بهتر، هماهنگی مورد نیاز در زمینه حل بحران‌های حوزه سلامت و درمان بین دستگاه‌های اجرایی کشور وجود ندارد.

دلایل اینکه چرا دولت بودجه و اعتبار لازم را به حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اختصاص نمی‌دهد؟ اینکه چرا بانک مرکزی به گفته خانم وزیر در تخصیص ارز دارو تعلل می‌کند؟ اینکه چرا در وزارتخانه‌ای که فعالیت و عملکردش به‌طور مستقیم با حیات انسان سروکار دارد، این همه کمبود وجود دارد؟ و بسیاری سؤال‌های دیگر، همه نشانگر آن است که مسئولان کشور آنقدر گرفتار حاشیه‌ها شده‌اند که از این اصل تردیدناپذیر غفلت کرده‌اند که سلامت، رمز حیات، نشاط، بالندگی، تحرک و پویایی مردمی است که می‌خواهند کار و تلاش کنند تا بتوانند به تولید ملی در کشور یاری رسانند.

به‌طور قطع و یقین، در وضعیت فعلی که بسیاری از مردم با مشکلات عدیده‌ای در حوزه بهداشت و درمان روبه‌رو هستند، مطالبه آنها حل مشکلات‌شان به‌طور سریع و اورژانسی است. بدون شک در وضعیت فعلی وقت آن رسیده است که همه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی کشور، بدون تلف کردن وقت با گمانه‌زنی‌ها و تدابیر ثمربخش، به کمک حوزه سلامت در کشور بیایند تا همه با هم بتوانند با همدلی و مشارکت مشکلات مردم در حوزه سلامت را حل و فصل کنند چرا که در وضعیت فعلی، مشکلات این حوزه باید در اسرع وقت و به‌طور اورژانسی برطرف شود.

کد خبر 193827
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز